Tisza Istvánné

Tanítónő,

Nyíregyháza

szszb_20-92_tisza_istvanne.jpgSzívem szerint csupa nagybetűvel írnám a foglalkozását, mert Tisza Istvánné született Tóth Margitot az Isten is a katedrára teremtette. Ő egyike azoknak az igazi, vérbeli pedagógusoknak, akik számára a tanítási óra nem egy 45 percig tartó elfoglaltság, hanem életre szóló küldetés. Ő azon csodálkozik, mi az érdekes abban, hogy közel négy évtizede – tőle idézem a megfogalmazást – hogy katonás tanító, hisz egy-kettő-egy, azaz első és második osztályosokat indít az élet iskolájában. Olyan végtelen szeretettel, türelemmel, ám időnként a felelősségérzettől hajtva elkeseredetten vagy éppen felháborodva beszél arról, hogy mást vár el ma a szülő, az önkormányzat, maga a társadalom is a pedagógustól, mint két generációval ezelőtt. Eredményt akarnak látni, minél előbb. (Szinte hihetetlen számára is, hogy az első osztályban a magyarórához 9-féle könyv tartozik, s ez már önmagában hordja a lemaradás veszélyét.) Nem nosztalgiázik Margitka, de hangsúlyt ad a szavainak: akkor volt idő gyakorolni a lassabban haladókkal, nem beszéltek 30%-osnak mondott diszlexiáról. Ő egyébként is az integrált tanítás híve, szinte elképedve szól az első osztályban is néhol fellelhető tagozatalakításról. A nyíregyházi Vécsey Károly Általános Iskolában nemcsak a gyerekek, a szülők, hanem a kollégák is nagyra becsülik az egyébként szigorúnak tartott Tisza Istvánnét. Tíz éven át ő látta el a Közalkalmazotti Tanács elnöki tisztét. Mint mondja, módszeresen készül a nyugdíjazásra, tavaly már nem vállalt osztályfőnöki megbízást sem. Racionálisan fejti fel a szálakat, amelyek örökre a pedagóguspályához kötötték.

Margitkának Vaja a világ közepe, hisz ott született 1945. április 8-án Tóth Margit és Tóth Elemér hentes lányaként. Szülői házként a tájházat nevezheti meg, mivel a nagyszülei egykori otthonában rendezték be a látnivalókban bővelkedő intézményt. Ízig-vérig lokálpatrióta, a múzeum Baráti Körének a tagja, nyugdíjaséveiben itt is többet munkálkodik majd. Férje, néhai Tisza István a VAGÉP vezetői posztját töltötte be. Sajnos már nincs szerettei között. Házasságukból két gyermek született, István állatorvos, a nyíregyházi magán-állatklinika egyik tulajdonosa, és itt gyakorolja hivatását. Családot alapított, neje Sója Teodóra tanár, István fiuk 7, Zsófia lányuk 4 éves. A lányuk, Zsuzsanna is a pedagóguspályát választotta, tanító, matematika és mentálhigiéné szakokon végzett, és a Zrínyi Gimnáziumban tanít. Házasságkötésük után Nyírbátorba kerültek, ahol a 2-es számú iskolában 19 éven át tanította a gyerekeket Margitka. Ide illő jelmondatot választott magának: a tanító minél inkább világít, annál jobban fogyasztja önmagát. Márpedig ő nem képes fél szívvel tenni a rábízottakat. Megdöbbenve tapasztalja, hogy a gyűlölet, az agresszió már megjelenik a néhány éves gyermek érzésvilágában. Hogy kit hibáztathatna? A televíziót, a társadalmat, a felgyorsult élettempót, az állandósult rohanást, a „nincs idő semmire” szemléletet. Ő annál bölcsebb, mint hogy egyetlen okban vélné felfedezni a hibát. Úgy látja, és a közel 4 évtized visszaigazolta, hogy a rend, a fegyelem, a kötelességtudat kifejlesztése bőségesen kamatozott. Az egykori tanítványainak ma már a gyerekeit tanítja, és számtalanszor megköszönik Margitka néninek, hogy akkor szigorúan fogta őket.

Mint a művész a megmunkálandó anyagról, úgy beszél Margitka a kezei alatt csiszolódó gyémántokról. Kap egy kődarabot, amelyet faragni, csiszolni kell, hogy hasznát vegye mindenki. Nála a szó nemes értelmében mondhatjuk el a másutt klisévé koptatott, úgynevezett gyerekanyagról: itt még mindent el lehet érni, de közös a munka, a felelősség is. Szociális érzékenységét a nyugdíjhoz közeledve sem tudta levetkőzni Tiszáné, de úgy véli, nem is lenne értelme. Szeretne minél többet kihozni a gyerekekből. A jó szemű pedagógus előtt nyílt titok, hogy a gyerekek az egész napos iskola után idegileg is fáradtak, a nap minden percében más határozza meg, mit csináljanak, s amikor lehetőséget kapnak rá, hogy hasznosan lefoglalják magukat, képtelenek erre. A gyerekek jó része nem tudja tolerálni a másikat. Tény, hogy a technikai eszközök ismeretét szinte az anyatejjel szívják magukba, ám a videó, a számítógépes játékok, a televízió nem pótolja az álommá szelídülő mesét a mamától vagy a nagymamától.

Margitkát nem az állam vagy a helyi önkormányzat ismerte el sokéves fáradozásáért. Ő ennél sokkal nemesebbet mondhat magáénak: a gyerekek ragaszkodása felnőttként egy esküvői meghívóban, egy szeretetteljes ölelésben, egy „Tetszik emlékezni, milyen rossz fiú voltam?” emlékidézésben nyilvánul meg. Tisza Istvánné azzal a jó érzéssel élheti mindennapjait, hogy ereje, tudása, embersége szerint mindent megtett a gondjaira bízott gyermekekért. Intenzíven foglalkozik az élet lelki aspektusával, s meggyőződése, semmit nem bízott a Teremtő a véletlenre.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése