Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Tisza Istvánné
Tanítónő,
Nyíregyháza
Szívem szerint csupa nagybetűvel írnám a foglalkozását, mert Tisza Istvánné született Tóth Margitot az Isten is a katedrára teremtette. Ő egyike azoknak az igazi, vérbeli pedagógusoknak, akik számára a tanítási óra nem egy 45 percig tartó elfoglaltság, hanem életre szóló küldetés. Ő azon csodálkozik, mi az érdekes abban, hogy közel négy évtizede – tőle idézem a megfogalmazást – hogy katonás tanító, hisz egy-kettő-egy, azaz első és második osztályosokat indít az élet iskolájában. Olyan végtelen szeretettel, türelemmel, ám időnként a felelősségérzettől hajtva elkeseredetten vagy éppen felháborodva beszél arról, hogy mást vár el ma a szülő, az önkormányzat, maga a társadalom is a pedagógustól, mint két generációval ezelőtt. Eredményt akarnak látni, minél előbb. (Szinte hihetetlen számára is, hogy az első osztályban a magyarórához 9-féle könyv tartozik, s ez már önmagában hordja a lemaradás veszélyét.) Nem nosztalgiázik Margitka, de hangsúlyt ad a szavainak: akkor volt idő gyakorolni a lassabban haladókkal, nem beszéltek 30%-osnak mondott diszlexiáról. Ő egyébként is az integrált tanítás híve, szinte elképedve szól az első osztályban is néhol fellelhető tagozatalakításról. A nyíregyházi Vécsey Károly Általános Iskolában nemcsak a gyerekek, a szülők, hanem a kollégák is nagyra becsülik az egyébként szigorúnak tartott Tisza Istvánnét. Tíz éven át ő látta el a Közalkalmazotti Tanács elnöki tisztét. Mint mondja, módszeresen készül a nyugdíjazásra, tavaly már nem vállalt osztályfőnöki megbízást sem. Racionálisan fejti fel a szálakat, amelyek örökre a pedagóguspályához kötötték.
Margitkának Vaja a világ közepe, hisz ott született 1945. április 8-án Tóth Margit és Tóth Elemér hentes lányaként. Szülői házként a tájházat nevezheti meg, mivel a nagyszülei egykori otthonában rendezték be a látnivalókban bővelkedő intézményt. Ízig-vérig lokálpatrióta, a múzeum Baráti Körének a tagja, nyugdíjaséveiben itt is többet munkálkodik majd. Férje, néhai Tisza István a VAGÉP vezetői posztját töltötte be. Sajnos már nincs szerettei között. Házasságukból két gyermek született, István állatorvos, a nyíregyházi magán-állatklinika egyik tulajdonosa, és itt gyakorolja hivatását. Családot alapított, neje Sója Teodóra tanár, István fiuk 7, Zsófia lányuk 4 éves. A lányuk, Zsuzsanna is a pedagóguspályát választotta, tanító, matematika és mentálhigiéné szakokon végzett, és a Zrínyi Gimnáziumban tanít. Házasságkötésük után Nyírbátorba kerültek, ahol a 2-es számú iskolában 19 éven át tanította a gyerekeket Margitka. Ide illő jelmondatot választott magának: a tanító minél inkább világít, annál jobban fogyasztja önmagát. Márpedig ő nem képes fél szívvel tenni a rábízottakat. Megdöbbenve tapasztalja, hogy a gyűlölet, az agresszió már megjelenik a néhány éves gyermek érzésvilágában. Hogy kit hibáztathatna? A televíziót, a társadalmat, a felgyorsult élettempót, az állandósult rohanást, a „nincs idő semmire” szemléletet. Ő annál bölcsebb, mint hogy egyetlen okban vélné felfedezni a hibát. Úgy látja, és a közel 4 évtized visszaigazolta, hogy a rend, a fegyelem, a kötelességtudat kifejlesztése bőségesen kamatozott. Az egykori tanítványainak ma már a gyerekeit tanítja, és számtalanszor megköszönik Margitka néninek, hogy akkor szigorúan fogta őket.
Mint a művész a megmunkálandó anyagról, úgy beszél Margitka a kezei alatt csiszolódó gyémántokról. Kap egy kődarabot, amelyet faragni, csiszolni kell, hogy hasznát vegye mindenki. Nála a szó nemes értelmében mondhatjuk el a másutt klisévé koptatott, úgynevezett gyerekanyagról: itt még mindent el lehet érni, de közös a munka, a felelősség is. Szociális érzékenységét a nyugdíjhoz közeledve sem tudta levetkőzni Tiszáné, de úgy véli, nem is lenne értelme. Szeretne minél többet kihozni a gyerekekből. A jó szemű pedagógus előtt nyílt titok, hogy a gyerekek az egész napos iskola után idegileg is fáradtak, a nap minden percében más határozza meg, mit csináljanak, s amikor lehetőséget kapnak rá, hogy hasznosan lefoglalják magukat, képtelenek erre. A gyerekek jó része nem tudja tolerálni a másikat. Tény, hogy a technikai eszközök ismeretét szinte az anyatejjel szívják magukba, ám a videó, a számítógépes játékok, a televízió nem pótolja az álommá szelídülő mesét a mamától vagy a nagymamától.
Margitkát nem az állam vagy a helyi önkormányzat ismerte el sokéves fáradozásáért. Ő ennél sokkal nemesebbet mondhat magáénak: a gyerekek ragaszkodása felnőttként egy esküvői meghívóban, egy szeretetteljes ölelésben, egy „Tetszik emlékezni, milyen rossz fiú voltam?” emlékidézésben nyilvánul meg. Tisza Istvánné azzal a jó érzéssel élheti mindennapjait, hogy ereje, tudása, embersége szerint mindent megtett a gondjaira bízott gyermekekért. Intenzíven foglalkozik az élet lelki aspektusával, s meggyőződése, semmit nem bízott a Teremtő a véletlenre.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése