Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Nagy Imréné
Tanár,
Nyíregyháza-Nyírszőlős
A mai, nyílt tekintetű asszonyt 1945. április kilencedikén, csecsemőként a keresztvíz alá tartó szülők: Riedl Anna nővér és Kátai István autószerelő akkor még nem gondolták, hogy Mária nevű leányuk az ország másik végén éli majd le az életét. A várossá nyilvánításának ötvenedik évfordulóját 2004-ben ünneplő Tatáról a Kátai család rövidesen Szolnokra költözött.
Nagy Imréné, született Kátai Mária iskoláit ebben a szép és rendezett városban járta ki. Érettségi vizsgáit a Verseghy Ferenc Gimnáziumban tette le 1963-ban, majd sikeresen felvételizett a nyíregyházi tanárképző főiskolára. Két év múlva matematika szakos tanári oklevelet kapott.
A frissen szerzett tudás birtokában két évig Szolnokon tanított, miközben levelezőn tovább tanult, hogy megszerezhesse második – fizika szakos – tanári diplomáját. Az újabb képesítéssel egy időben családi életében is változás következett be: 1967-ben feleségül ment Nagy Imréhez. Férje előbb a Mezőgép Vállalat egyik vezető beosztású személyisége, majd a Rapid Kft. ügyvezető igazgatója lett.
Házasságukból három gyermek született: Erika, Annamária és Imre. Elsőszülöttjük építészmérnök lett, aki Pécsett él szakmabeli férjével, Novák Lászlóval és két szép gyermekével: a nyolcéves Dániellel és a 4 éves Andrással. Középső leányukból közgazdász vált. Ő szintén szakmabeli férjével, Csáki Sándorral együtt neveli gyermekeiket, a tízéves Edinát és a hétéves Tamást Szigetszentmiklóson. A család egyetlen fia, Imre matematikus, Debrecenben él, de Nádudvaron tanítja diákjait. Felesége, Tóth Ágnes lengyel–néprajz szakos tanár. Fiuk, Imre Hunor másfél éves.
Nagy Imréné a szolnoki két év után családjával Nyíregyháza-Nyírszőlősre költözött, ahol immár a harminchetedik tanévét kezdte meg 2004 szeptemberében. Az akkori „pedagóguskölcsön” és a család, a rokonok, a jó barátok és az ismerősök segítségével, kalákában felépített ház lett az otthonuk.
A történelmi hűség kedvéért le kell írnunk: életútjuk szinte átíveli egész Magyarországot. A kezdet Komárom-Esztergom megye volt. Majd a Szolnok, a Tolna, a Baranya, a Vas, és a Békés megyei élet következett, mielőtt Szabolcs-Szatmár-Beregbe érkeztek volna. Ez a nagyszülőkre és azok szüleire igaz.
A Szőlőskerti Általános Iskola pedagógusai között a korelnök Nagy Imréné. Ő az, aki megmaradt egy helyen: ahol elkezdte, ott fejezi majd be pedagógusi pályáját. A kezdetekre visszatekintve mondja el, hogy ma mennyivel másabbak az iskolába kerülő gyerekek, mint amikor pályakezdőként fogadta az elsősöket. Akkoriban a környező tanyákról, ingerszegény környezetből érkeztek a kisdiákok. Mára ez gyökeresen megváltozott. A technikai haladásnak nem tudtak ellenállni a külterületeken élő családok sem. A mai gyerekeknek már természetes a tv, a videó és az is, hogy ők már másképpen tanulnak.
Az iskola egyik gondjaként említi meg Marika azt, hogy az értelmiségi szülők a megyeszékhelyen taníttatják gyermekeiket. Pedig nagy különbségek a szakmai tudásban nincsenek. Az eltérések a másfajta, esetenként a szélesebb tanulási lehetőségek közötti választásban rejlenek. A másik gond, amiről beszél, hogy a gyerekek nem látják a tanulásban a távlataikat. A kiáltó szociális különbségeket érzékeny szemmel észlelik, s logikusan gondolkodó emberekként a szerint is alkotnak ítéletet azokról.
A 290 tanulóval bíró iskolában ötven-hatvan diák az, aki a kollégiumban él és tanul. Zömükben munkanélküli szülők gyerekei ők. Mindezek ellenére megállják a helyüket itt és a későbbiek során is. A kisdiákok származás szerinti összetétele vegyes képet mutat, s ez semelyikük számára nem jelent hátrányt vagy megkülönböztetést. Vannak olyan diákjai, akik máshonnan érkeztek erre a vidékre, s vannak olyanok is, akik az állami gondozást követően jutottak el a Szőlőskerti Általános Iskolába.
Nagy Imréné büszke arra, hogy a halmozott hátrányokkal érkező tanulói közül is sokan tovább tanulnak, s a választott iskolában megállják a helyüket. Szakmai versenyeken elért kimagasló eredményekkel ugyan nem büszkélkedhetnek tanítványai, de azzal igen, hogy amit megtanultak, azt biztosan tudják.
Az iskola tantestületének szakmai hitvallásáról szólva Marika azt mondja: „Minden gyerek tehetséges, csak azt kell megtalálni, hogy miben.” A tehetséggondozás és a felzárkóztatás mellett legfontosabb feladatuk a környezet védelmére nevelés és a művészeti ismeretek oktatása.
Nemzetközi kapcsolataikról szólva mondja el: már van testvériskolai kapcsolatuk Franciaországban és Lengyelországban. Romániában az idén kezdték meg az ilyen jellegű munkát. Reményeik szerint rövidesen lesz közvetlen kapcsolatuk egy erdélyi iskolával. Nagy Imréné, Marika szabad idejében sokat olvas és kézimunkázik. A mások számára mindennapos unokázás neki a nyugdíjas éveire marad.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése