Akli Istvánné

Igazgatóhelyettes,

Nyíregyháza

szszb_17-6_akli_istvanne.jpgA karcsú, nyílt tekintetű, negyvenes évei derekán járó asszony szemében játszó tűz az első pillantásra megérteti a kíváncsiskodóval az integrált nevelés lényegét. Azt, amit a Gárdonyi Géza Általános Iskola vezetése és tantestülete immár tizenkét éve a magáénak vall, és azért dolgozik, nem kímélve idejét és szellemi energiáját. Mert hit nélkül az oktatás-nevelés ezen formáját végezni nem lehet. Akli Istvánné Bodnár Katalin 1958 szilveszterén született Nyíregyházán, Turcsán Julianna és dr. Bodnár Pál első gyermekeként. Testvére, Tibor audiotechnikusként dolgozik, családjával együtt a megyeszékhelyen él. Az igazgatóhelyettes asszony férje, Akli István, mezőgazdasággal foglalkozik. Gyermekeik közül Anett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanul Piliscsabán magyar–kommunikáció szakon. A középső leányuk, Eszter, harmadéves hallgatója a Budapesti Műszaki Egyetemnek. A legkisebb, Zita, a Miskolci Egyetem jogi karának másodévese.

Akli Istvánné ezerkilencszázhetvenhétben érettségizett a megyeszékhely neves tanintézetében, a Krúdy Gyula Gimnáziumban, matematika tagozaton, majd egy évig a megyei levéltárban dolgozott. Miután sikeresen felvételizett a Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–történelem szakára, négy év komoly tanulást követően vehette át tanári diplomáját 1982-ben. A rövid nyári pihenő után már a közeli Beszterec község általános iskolájában tanítja a kisdiákokat. Két év múlva tagiskola-vezetőként dolgozik.

A nyíregyházi Gárdonyi Géza Általános Iskolába ezerkilencszáznyolcvanhétben kerül, ahol rövidesen igazgatóhelyettessé nevezik ki. Öt évvel később megkezdődik a fogyatékos gyerekek integrált oktatása a tanintézetben.

Az igazgatóhelyettes asszony 1999-től kezdődően történelmi szakvezető. Az iskolában hosszabb-rövidebb ideig munkálkodó főiskolai hallgatók egyöntetű véleménye az, hogy az itt tanuló gyermekek neveltségi szintje magasabb az átlagosnál.

Amint azt Akli Istvánné egy tanulmányában írja, az integráció folyamán megvalósul a másság elfogadása, ami a sérült gyermekek számára igen előnyös. Az érintett gyermekek önbizalmát erősítheti az a tény, hogy a normál iskolaközösség teljes értékű tagjai ők is. Az általános személyiségfejlődés szempontjából lényeges, hogy nem kerülnek a lakóhelytől távol eső speciális iskolába, így megmaradnak a családi környezetben. Az integráció nélkül az egészséges gyerek nem tanulja meg, hogyan kell viselkednie, elfogadnia, segítenie azokat, akik valamiben különböznek tőle. Nem ismeri meg azt, hogy a fogyatékos emberek csak valamilyen képességükben térnek el az egészségesektől, de más területen ők is ugyanolyanok, mint a társaik. Az integráció javára válik a teljes csoportnak, az egész iskolai közösségnek. A nem sérült gyermekek megtanulják, hogyan kell alkalmazkodniuk fogyatékos társaikhoz. Gyakorolják a természetes segítségnyújtást, megértik, hogy a másság nem jelent feltétlenül alacsonyabb értékűséget. Az integráció terjedése közvetlenül szolgálja a társadalom valós tájékoztatását a másságról.

Az integrációs nevelés-oktatás velejárója az iskolában az egésznapos védőnői felügyelet, a folyamatos gyógyszerezési lehetőség, a gyógytorna, az úszás, a felzárkóztatás, a differenciált egyéni eljárások. A Gárdonyi Géza Általános Iskola személyiség-központú nevelési rendszere más, fogyatékosságokban szenvedő gyermekeket is az iskolába vonzott. Olyanokat, akik a szüleiktől távol, más városi intézményekben nevelkedtek, vagy a betegségükből okozta kudarcok miatt, nem szerettek iskolába járni.

A tantestület tagjai a mindennapi oktató-nevelő munkában fokozottan alkalmazzák a differenciálás módszerét. A korrepetálásokon igyekeznek a látás- és hallássérült tanulók képességeit fejleszteni. A minden sérült tanulóról készített egyéni fejlesztési program biztosítja azt, hogy az érintett tanulók egészséges társaikhoz felzárkózhassanak.

Akli Istvánné elmondja, hogy jelenleg az iskola 310 tanulójából, valamilyen értelemben harmincnyolc azoknak a száma, akik külön odafigyelést, többletfoglalkozást igényelnek. A nyelvoktatásról szólva tudjuk meg, hogy az első osztálytól kezdődően tanulhatnak a gyerekek angolul és olaszul. A működő művészeti iskolában népi táncot és képzőművészetet oktatnak az érdeklődőknek. A tizenhat gépes szaktanteremben zajlik a számítástechnikai oktatás. A már hagyományossá vált Gárdonyi-hét keretében szellemi és fizikai képességeiket mérhetik össze a kisdiákok. Ezekre a rendezvényekre más iskolákból is érkeznek a versenyzők. Az 1994 óta működő VIKO Alapítvány segít a nyári táborozás költségeinek az előteremtésében.

Az igazgatóhelyettes asszony lelkiismeretes munkáját Nyíregyháza város 2001-ben az „Oktató-nevelő munkáért” kitüntetéssel ismerte el. Katalin, ha jut ideje rá, szívesen olvas, hallgat zenét vagy kirándul családjával.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése