Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Akli Istvánné
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
A karcsú, nyílt tekintetű, negyvenes évei derekán járó asszony szemében játszó tűz az első pillantásra megérteti a kíváncsiskodóval az integrált nevelés lényegét. Azt, amit a Gárdonyi Géza Általános Iskola vezetése és tantestülete immár tizenkét éve a magáénak vall, és azért dolgozik, nem kímélve idejét és szellemi energiáját. Mert hit nélkül az oktatás-nevelés ezen formáját végezni nem lehet. Akli Istvánné Bodnár Katalin 1958 szilveszterén született Nyíregyházán, Turcsán Julianna és dr. Bodnár Pál első gyermekeként. Testvére, Tibor audiotechnikusként dolgozik, családjával együtt a megyeszékhelyen él. Az igazgatóhelyettes asszony férje, Akli István, mezőgazdasággal foglalkozik. Gyermekeik közül Anett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanul Piliscsabán magyar–kommunikáció szakon. A középső leányuk, Eszter, harmadéves hallgatója a Budapesti Műszaki Egyetemnek. A legkisebb, Zita, a Miskolci Egyetem jogi karának másodévese.
Akli Istvánné ezerkilencszázhetvenhétben érettségizett a megyeszékhely neves tanintézetében, a Krúdy Gyula Gimnáziumban, matematika tagozaton, majd egy évig a megyei levéltárban dolgozott. Miután sikeresen felvételizett a Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–történelem szakára, négy év komoly tanulást követően vehette át tanári diplomáját 1982-ben. A rövid nyári pihenő után már a közeli Beszterec község általános iskolájában tanítja a kisdiákokat. Két év múlva tagiskola-vezetőként dolgozik.
A nyíregyházi Gárdonyi Géza Általános Iskolába ezerkilencszáznyolcvanhétben kerül, ahol rövidesen igazgatóhelyettessé nevezik ki. Öt évvel később megkezdődik a fogyatékos gyerekek integrált oktatása a tanintézetben.
Az igazgatóhelyettes asszony 1999-től kezdődően történelmi szakvezető. Az iskolában hosszabb-rövidebb ideig munkálkodó főiskolai hallgatók egyöntetű véleménye az, hogy az itt tanuló gyermekek neveltségi szintje magasabb az átlagosnál.
Amint azt Akli Istvánné egy tanulmányában írja, az integráció folyamán megvalósul a másság elfogadása, ami a sérült gyermekek számára igen előnyös. Az érintett gyermekek önbizalmát erősítheti az a tény, hogy a normál iskolaközösség teljes értékű tagjai ők is. Az általános személyiségfejlődés szempontjából lényeges, hogy nem kerülnek a lakóhelytől távol eső speciális iskolába, így megmaradnak a családi környezetben. Az integráció nélkül az egészséges gyerek nem tanulja meg, hogyan kell viselkednie, elfogadnia, segítenie azokat, akik valamiben különböznek tőle. Nem ismeri meg azt, hogy a fogyatékos emberek csak valamilyen képességükben térnek el az egészségesektől, de más területen ők is ugyanolyanok, mint a társaik. Az integráció javára válik a teljes csoportnak, az egész iskolai közösségnek. A nem sérült gyermekek megtanulják, hogyan kell alkalmazkodniuk fogyatékos társaikhoz. Gyakorolják a természetes segítségnyújtást, megértik, hogy a másság nem jelent feltétlenül alacsonyabb értékűséget. Az integráció terjedése közvetlenül szolgálja a társadalom valós tájékoztatását a másságról.
Az integrációs nevelés-oktatás velejárója az iskolában az egésznapos védőnői felügyelet, a folyamatos gyógyszerezési lehetőség, a gyógytorna, az úszás, a felzárkóztatás, a differenciált egyéni eljárások. A Gárdonyi Géza Általános Iskola személyiség-központú nevelési rendszere más, fogyatékosságokban szenvedő gyermekeket is az iskolába vonzott. Olyanokat, akik a szüleiktől távol, más városi intézményekben nevelkedtek, vagy a betegségükből okozta kudarcok miatt, nem szerettek iskolába járni.
A tantestület tagjai a mindennapi oktató-nevelő munkában fokozottan alkalmazzák a differenciálás módszerét. A korrepetálásokon igyekeznek a látás- és hallássérült tanulók képességeit fejleszteni. A minden sérült tanulóról készített egyéni fejlesztési program biztosítja azt, hogy az érintett tanulók egészséges társaikhoz felzárkózhassanak.
Akli Istvánné elmondja, hogy jelenleg az iskola 310 tanulójából, valamilyen értelemben harmincnyolc azoknak a száma, akik külön odafigyelést, többletfoglalkozást igényelnek. A nyelvoktatásról szólva tudjuk meg, hogy az első osztálytól kezdődően tanulhatnak a gyerekek angolul és olaszul. A működő művészeti iskolában népi táncot és képzőművészetet oktatnak az érdeklődőknek. A tizenhat gépes szaktanteremben zajlik a számítástechnikai oktatás. A már hagyományossá vált Gárdonyi-hét keretében szellemi és fizikai képességeiket mérhetik össze a kisdiákok. Ezekre a rendezvényekre más iskolákból is érkeznek a versenyzők. Az 1994 óta működő VIKO Alapítvány segít a nyári táborozás költségeinek az előteremtésében.
Az igazgatóhelyettes asszony lelkiismeretes munkáját Nyíregyháza város 2001-ben az „Oktató-nevelő munkáért” kitüntetéssel ismerte el. Katalin, ha jut ideje rá, szívesen olvas, hallgat zenét vagy kirándul családjával.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése