Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Rózsavölgyi Mária
Kollégiumvezető,
Nyíregyháza
Igazából soha nem gondolkodott azon, miért választotta a sérült gyerekekkel és felnőttekkel való foglalkozást. Nyíregyházán a Szarvas utcán nőtt fel, és ott a jó nevű gyógypedagógiai intézetben és a környéken gyakran találkozott mozgássérült, és más fogyatékossággal nevelkedő gyerekekkel. Rózsavölgyi Mária számára a másság elfogadása, tolerálása ugyanolyan természetes volt, mint másnak a homogén osztályok, tanulócsoportok kialakulása.
Rózsavölgyi Mária Nyíregyházán született 1955. július 28-án. A Zrínyi Ilona Gimnáziumban ezerkilencszázhetvenháromban tett érettségi után képesítés nélkül helyezkedett el a Tiszalöki Általános Iskola és Diákotthonban. Közben levelezőn elkezdte a Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolát. Ezerkilencszázhetvennyolcban szerzett diplomát oligofrén pedagógiai szakon.
Hat évig tanított Tiszalökön. Közben nemcsak megismerte, hanem meg is szerette ezt a szakterületet.
Az egészségügy és az oktatás szervesen kapcsolódott egymáshoz, hisz a sérült gyerekeket tanítani, képezni kellett. Míg a gyerekek általában születésüktől kezdve hozták magukkal ezeket a hátrányokat, addig a felnőttek betegség vagy baleset következtében szorultak a szakember segítségére. Ezerkilencszázhetvenkilenctől a Jósa András Megyei Kórház idegosztályán helyezkedett el Rózsavölgyi Mária. Nagyon érdekes és izgalmas logopédiai feladatot kapott. Az akkori osztályvezető főorvos, néhai Pintér Nándor szorgalmazta, hogy már az akut osztályon kerüljön sor rehabilitációra.
A klinikai logopédia Magyarországon akkoriban még gyerekcipőben járt, hiszen mindössze öten foglalkoztak ezzel a szakterülettel. Olyan szerzett betegségek, mint az agyvérzés, a daganat, trombózis, keringési zavarok, stroke esetén egyáltalán nem mindegy a gyógyulás szempontjából, hogy mikor kezdik el a terápiát. A rehabilitációs, a fül-orr-gége, az ideg-elme, a belgyógyászati, az idegsebészeti és a traumatológiai osztály szinte naponta igényelte a szakképzett logopédus közreműködését. Rózsavölgyi Mária ezerkilencszázkilencvennyolcig dolgozott az idegosztályon.
Empátiás készsége, és segítő szándékú beállítottsága, és a korábban a sérült gyerekek között eltöltött évek indíttatták arra, hogy ismét a legrászorultabbak között tevékenykedjen.
Amikor Nyíregyházán épült a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány Szakképző, Speciális Szakképző Iskolája és Kollégiuma a Széchenyi utcán, Marika eljátszott a gondolattal, de jó lenne itt folytatni szakmai pályáját. Az elgondolást tett követte, és az éppen megnyitott intézményben éjszakai ápolónőként helyezkedett el.
Hamar felfigyeltek szakmai ismereteire és hozzáállására, és a siketek rehabilitációjában már igazi logopédiai feladatot kapott, 2000-ben pedig őt nevezték ki a kollégium vezetőjének. A százötven személyes kollégiumban jelenleg minden hely megtelt. A kollégisták hatvan százaléka mozgáskorlátozott, a többiek érzékszervi sérültek– látás, hallás, beszéd –, enyhe értelmi fogyatékosak, és más fogyatékossággal küzdenek.
Néhányuk további hátrányos helyzettel is kénytelen szembenézni. A 2–4 ágyas szobákban az összkomfort természetes, a lakók általában önellátóak, mindössze tízen szorulnak segítségre, és csak egyetlen lakót kell mindennel ellátni.
A kollégiumi élet szervezése mellett a rehabilitáció biztosítása a legfontosabb feladat. A fogyatékos fiatalok fejlesztése gyógytornával, logopédiával, szociális gondozással, mentálhigiénével, pszichológiai tanácsadással, és manuális tevékenységgel történik.
A felvételiztetés sorrendje fordított, mint más iskolákban: első körben idekerül a gyerek, és Rózsavölgyi Mária munkatársaival együtt méri fel a jelentkező szociális helyzetét, és mentális képességeit. Ha az orvosi alkalmassági vizsgán megfelel a fiatal, fel is veszik. Óriási különbség mutatkozik az itt töltött évek után az egykori kollégisták életvitelében és sorsában. Többen tanulnak – különböző szakokon – a tanárképző főiskolán. Van köztük kerekesszékes, csökkentlátó és hallássérült. Az intézményben egyébként számítógép-kezelést, gépírást, szövegszerkesztést, szoftverüzemeltetést, programozást tanulnak a diákok.
Odafigyeléssel, szeretettel – az állapotuktól függően – jelentős javulást érhetnek el velük a szakemberek. Az egészségügyben töltött hosszú évek eredményeként Marika nem ijed meg, ha agresszió, epilepszia, gyógyszer-túladagolás, vagy más deviáns magatartás miatt kell azonnal elsősegélyt nyújtania. Nagyon jó munkatársai vannak, akikre minden körülmények közt számíthat. Marika osztályfőnök és magyart is tanít. Reggeltől estig bent van, de ha még egyszer kezdhetné az életét, akkor is ezt választaná.
Nem látványos eredményekben mérhető itt a siker, az apróságokért is meg kell küzdeni. Szabadidejében kirándul, a hegy és a tenger csendje és magánya üdíti fel.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése