Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Kindruszné Stefán Erika
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
A jó matektanár is holtig tanul – így formálhatja át az ismert mondást Kindruszné Stefán Erika, a nyíregyházi Vécsey Károly Általános Iskola igazgatóhelyettese. Matematika–fizika szakos diplomával a zsebében és közel három évtizedes pedagógus múlttal a háta mögött még mindig kutatja a feladatokat matekból, hogy tornáztassa a szürke agysejteket. Meggyőződése, hogy az ember jobban boldogul az élet bármely területén, ha gyorsan, hatékonyan tud koncentrálni egy problémára. Ha számba veszi a lehetőségeket, amelyek rendelkezésére állnak a megoldáshoz, és akkor lát hozzá. Kiváló ez a tréning a matematikában, de mint általános igazgatóhelyettes, ezt tapasztalja az iskolai hétköznapok szervezésében is.
Rakamazon született Juhász Borbála és néhai Stefán László gyermekeként. Édesanyja a helyben, hagyományos cipőiparban dolgozott, míg édesapja a vasiparban kereste a kenyerét. Erika ma már két felnőtt gyermeket nevel, Árpád gazdálkodási szakon végzett, jelenleg a második diplomáját szerzi nemzetközi marketing szakon. A kisebbik fia, Gábor, kereskedelmi főiskolára jár Budapesten.
Kindruszné 1977-ben végzett a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán, és attól kezdve a katedrához kötődik az élete. Mint annyian pályatársai közül, ő is az újfehértói 1-es iskolában tanított. (Annak az intézménynek az igazgatója, Aknay András, a város díszpolgára szintén e kötetben vall életútjáról.) Nem akármilyen közegben kezdte a pedagógusi tevékenység gyakorlását a fiatal tanárnő. 1984-ig dolgozott itt, majd felfigyeltek egyre színvonalasabb szakmai munkájára és bekerült a nyíregyházi, akkor még 12-es Számú Általános Iskolába. Itt szintén meghatározó tanár egyéniség egyengette az útját, Jaczkó Pál, aki maga is több évtizeden át, igazgatóként és a város tanácstagjaként gyakorolta a köz szolgálatát. 1992-ben kinevezték igazgatóhelyettesnek Kindrusznét.
Úgy gondolom mindegy, milyen szakterületen tevékenykedünk, az a fontos, hogy az elvárhatótól kicsit mindig többet tegyünk és az eredmény akkor semmiképp sem marad el. Lehet, hogy nem azonnal látszik a hatás, viszont az elvégzett munka nem hazudik.
Jó példa erre a minőségbiztosítás, amely az idők jeleként helyet követel magának az általános iskolában is. 2002 júniusától kezdett működni az a támogató szervezet, amelynek tagjai önkéntes alapon láttak hozzá a feladatok végrehajtásához. A partnerközpontú iskola kiépítését Kindruszné Stefán Erika irányításával Thuri Nagy Lajosné, dr. Vajdáné Havacs Erika, Cziberéné Pirint Éva és Veres László végzi. Számos területen ellenőrzik, hogy miként valósul meg az iskolai élet valamennyi szereplőjének együttműködése. Például a fenntartó önkormányzat, a szülő, a gyerek, a pedagógus, az óvoda és a nyolcadikosokat fogadó középiskola, a civil szervezetek, a könyvtárak, művelődési házak meghatározott szerepet játszanak az oktató-nevelő munka minden egyes aspektusában. Megszűnt az az idő, hogy csak az iskolától várjon el mindent a szülő, de az is a múlté, hogy a szülői házat tegyék egyoldalúan felelőssé a gyermekek társadalmi normák szerinti felneveléséért. Különösen a rendszerváltozás után kellett újradefiniálni az általános iskola szerepét, helyét a társadalomban. Ez a bizonyos támogató szervezet – amelyet humorosan csak téesznek neveznek a résztvevők – alkalmas erre a feladatkörre is. Kindruszné nevéhez fűződik a matematika tagozat megszervezése. A főiskola külső szakvezetője is volt.
A 12-es iskola az elsők közt jelezte, hogy nevével szeretné öregbíteni egy olyan ember hírét, aki a maga szakterületén példaként szolgál elkövetkező évszázadok számára. Az aradi vértanú Vécsey Károly tábornok méltónak találtatott erre, már csak azért is, mert a közeli utca az ő nevét viseli évtizedek óta. 1990. augusztus elsején az intézmény felvette Vécsey Károly nevét, létrehozták a róla elnevezett alapítványt és még az év őszén felavatták a tábornok mellszobrát. Az alapítvány kuratóriuma úgy döntött, hogy a tehetséges és a rászoruló gyermekeket támogatják az alapítványi forintok segítségével. Általában a szülők az alapítványnak utalják át a személyi jövedelemadójukból felajánlható 1 százalékot. Legutóbb ez 480 ezer forintot tett ki. Tanulmányi kirándulásokra, iskolai versenyekre, ünnepekre költik el ezt a pénzt.
Kindruszné a minőségbiztosítás témáját mint hosszú távú programot említette. Fejlesztő teamek alakultak, melyek a felmerülő problémákra keresik a megoldást. Egyöntetű volt a vélemény, hogy a szülők az iskola emelt szintű oktató munkájával maximálisan elégedettek, viszont hiányosnak tartják a nevelőmunka eredményeit. Persze, ennek megvan az oka, hiszen a lakótelepeken élő, alulszocializált rétegből, hátrányos körülmények közül kerül ki a tanulók jelentős része. Újra termelődik nemcsak a szegénység, hanem a deviancia is a körükben. Éppen ezért mondta az iskola igazgatója, dr. Nyilasné Medveczky Annamária, hogy az elért eredményekért náluk kétszer annyit teljesít tanár és diák egyaránt…
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése