Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
A tardi helyzet
Szemelvények Hajdu Imre Regényes Dél-Borsod című művéből
Dél-Borsod települései közül Tard vonult be leginkább a magyar irodalomba. Méghozzá egy könyv kapcsán, aminek az a címe: A tardi helyzet. A szerzőjét Szabó Zoltánnak hívták, aki ezzel a művével egy új műfajt honosított meg a magyar irodalomban: az írói szociográfiát.
Amikor e könyve megjelent − 1936-ban − Veres Péter többek között a következőket írta róla: „A Szabó Zoltán könyve a tardi helyzetről nagy port vert fel. Hónapokon keresztül folyt és folyik a sajtóháború körülötte. A jobboldalról támadják, hogy túloz, sőt informátorát, a falusi tanítót üldözni kezdték. Még a fizetését is visszatartották… Az ember, különösen a magamfajta falusi, elámul, amikor elolvassa a könyvet; hát ennyire nem ismerték az urak a falut, hogy mindez ilyen nagy újság és nagy botrány nekik? Én nem látok a tardi helyzetben semmi különös felháborítót, nem látok olyat, amit bármelyik magyar faluban akár súlyosabb formában is meg ne találnék. ” Szabó Zoltán − az akkori tardi tanító, Rózsa József segítségével − nem csinált mást, mint korképet rajzolt egy magyar falu és népe pillanatnyi állapotáról, ami az „állapotok milyensége miatt” kórkép lett. Mert mint ahogy eme könyve bevezetőjében írta Szabó: „Az élet, mely a hímzések pirosa alatt meghúzódott, komor volt és nehéz. A háziszőttes ingek szélének pompája kemény küzdelmet takar, erőltető munkát, súlyos és keserű gondokat, adósságot és harcot. ”
A könyv, amely végül is kiteregette a tardi nyomorúságot, illetve a szerzője, a megjelenést követően cseppet sem volt népszerű a helybéliek körében. Sőt egyfajta gyűlöletet váltottak ki, ami részben érthető is, hisz ki szereti, ha országnak-világnak „kikiabálják” a szerencsétlenségét. Mert azon persze senki nem segít! Egy könyv pláne nem! Attól nem jut több kenyér a tardi gyerek kezébe, és hús a tányérjába − gondolták, s nem alaptalanul.
Valóban, a könyv akkor mindjárt nem segített, de később viszont −úgy gondolom −mégiscsak. Mert ma − de már a jelent megelőző korábbi évtizedekben sem −, nem ír egyetlen tardi gyerek olyat, mint akkor: „Én hétfőn szalonnát és kenyeret ettem reggelire. Délre pedig kenyeret. Én naponta háromszor szoktam enni. Kedden reggel szalonnát és kenyeret, délre kenyeret, estére tésztalevest ettem. Szerdán reggel kenyeret, délre kenyeret, estére krumplis tésztát ettem. Csütörtökön reggel kenyeret, délre húslevest, estére kenyeret ettem. Pénteken reggel kenyeret, délre bablevest, estére kenyeret ettem. Szombaton kenyeret, délre tésztalevest, estére kenyeret ettem. Vasárnap szalonnát, kenyeret, délre húslevest, estére kenyeret ettem. ”
Igen, 1936-ban így étkezett egy 11 éves kislány, egy négyholdas gazda lánya. Szerencsére mindez már régen a múlté, mint ahogy a nyomort kibeszélő Szabó Zoltán iránti egykori unszimpátia is. A régi világra már csak két műemlékértékű régi parasztház emlékeztet a falu főutcáján, mindkettő tájház, s milyen érdekes! − az öregebb ház udvarán ott találom Szabó Zoltán szobrát. Miként a helyi iskola falán is az ő nevét olvasom: Szabó Zoltán Általános Iskola. Tard megbocsátott neki, sőt Tard ma már büszke rá.
A szobor (Borbás Márton alkotása) 1998. szeptember 26-a óta áll ott a tájház udvarán, s maga Göncz Árpád, akkori köztársasági elnök avatta fel szép ünnep keretében.
Az eseményen jelen volt Szabó Zsuzsa és Ágnes, Szabó Zoltán Párizsban élő özvegye és leánya, valamint Franciaország magyarországi nagykövete is.
Érdemes elzarándokolni ide, Tardra, A tardi helyzet és a Cifra nyomorúság című óriási visszhangot kiváltó könyvek írójának szobrához, s ha már itt van az ember, menjen be a könyv szereplőinek egykori lakóházába, amely mementóként maradt itt az utókornak.
Ez a buggyos tetejű nádfedeles ház az 1930-as évek szegényparaszti életét, ízlését reprezentálja. A fala vert fal. Készítéséhez csúszó kalodát készítettek, amely közé szalmával és törekkel összedagasztott sarat döngöltek. Miután a falszerkezet megszáradt, lebontották a kalodát és sárból, törekből készített agyaggal besimították. Az így készült fal csaknem egy méter széles volt, s ennek köszönhetően télen melegen, nyáron hűvösen tartotta a belső teret. A ház tetőszerkezete ágasfás − szelemenes. Az ilyen típusú házakat felülről kezdték építeni. Leásták az épület két végén a tető magasságáig érő ágasfákat, amelyre rátették a szelement. Ezt két oldalról megtámasztották, s ez adta egyúttal a tető lejtési fokát is. A ház nevét adó „buggyot” pedig úgy kapták, hogy a szelemenbe körülbelül 2 méter hosszú élszarufát csapoltak. Az ágasfa közepén ezt egy szemöldökfa támasztja alá egy csapba illesztve. A tetőszer- kezet másik érdekessége, hogy vasszögeket, ácskapcsokat nem használtak, faszögeket ütöttek minden második gerendába.
A ház építésének további részleteit, miként belső berendezését most nem sorolom fel. Annyit azért elmondok, hogy mind a belső tér, mind pedig a berendezési tárgyak egy sajátos világ légkörét adják vissza, amihez a hozzám hasonlóak (a szomszéd faluban születtem) érzelmileg kötődünk, másokat viszont éppen az ismeretlensége, s ebből adódó különlegessége ragad meg, s tart ott hosszú nézelődésre.
Tard annyi más dél-borsodi településhez hasonlóan, megér egy kirándulást. A színháztörténelem iránt érdeklődők például a mai, impozáns polgármesteri hivatal falán érdekes emléktáblára bukkanhatnak, amely arról tudósít, hogy a korábban itt álló lakóházban élt Telepy György, a neves színész, színházi festő és író, a Nemzeti Színház első éveinek ezermestere, Telepy Károly festő apja. Ő élete utolsó esztendeit töltötte családjával Tardon, s itt is hunyta le szemét. Ezt az emléktáblát 2001-ben avatták fel, majd pedig 2001. április 28-án, a tardi temetőben a család leszármazottai jelenlétében felszentelték a jeles férfi új síremlékét.
Tard nagyon hosszú falu, két part között nyúlik el, s aki veszi a fáradtságot, s végigsétál rajta, a község északi végében, a felhagyott homokbánya rézsűjén egy fokozott védelemre szoruló madár, a gyurgyalag költőhelyét találja meg. A gyurgyalag rigó formájú, 22-27 centiméter nagyságú karcsú madár. Hasoldala kékeszöld, a fiatalabb, még nem költő madaraké zöldebb. Dolmánya, feje élénk gesztenyeforma, vállfoltja és torka sárga. Szemsávja és torokszalagja fekete. Hosszú, zöld farkának két középső tolla túlnyúlik a többin. Reptében feltűnik a türkizkék testalja és a feketén szegett, világosbarna szárnybélés kontrasztja. Szeme kárminpiros, csőre fekete, enyhén ívelt, lába vöröses. Ez a szép madár jellegzetes, folytonos bugyborékoló „gyur-gyur” hangot hallat.
Kedvelik Tardot, miként én is!
(Szerkesztette M. Szlávik Tünde)
Hasonló
A windsori herceg Borsodivá...
Csata a Sajó partján
Mi történt a körömi mezőn?...
A magyar Golgota Muhinál
Város a pusztában: Mezőcsát...
Kiss József, az utolsó költ...
Gelej szülötte erdélyi püsp...
Őseink gépei, gépeink ősei
Miért lövette le Görgey Udv...
A tomorvári kőkalapács
Az életet mentő bogácsi bor...
Tájház a hegyoldalban
Ahol gyermek volt és boldog...
A miskolci bor a béke bora
Aki magyar irodalomból megb...
Gárdonyi Géza és báró Eötvö...
Derenk, az Istvánmajorba so...
Girincs privilégiuma: a Kül...
Ónod szülötte, Patak nagyas...
Vár állott, most várrom áll...
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése