Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Simon Barna Lajosné
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
A megye egyik legszebb épületében működik a Zay Anna Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola Nyíregyházán. Igazgatója Simon Barna Lajosné. Kállósemjénben született 1952. november 8-án. Édesapja gépkocsivezető, édesanyja konyhai dolgozóként kereste a család kenyerét. Csodálatos örökséget mondhat magáénak az igazgatónő, mert édesanyjától a család- és emberszeretetet, édesapjától pedig azt tanulta: az embernek mindig abban kell jól éreznie magát és abból kell kihozni a legtöbbet, amit éppen csinál.
Szülőfalujában járt általános iskolába. Abban, hogy matematika–fizika szakos tanári diplomát szerzett, nagy szerepe volt osztályfőnökének, Nyeste Gézának, aki e két tantárgyat tanította. Tőle tanulta meg, hogy a logikus gondolkodás egyszerűbbé teszi és megkönnyíti hétköznapjainkat. Az előre gondolkodás, a másik ember gondolati logikájának megértése pedig az emberi kapcsolatok alapjául szolgál. Homoródi Pali bácsi, az iskola igazgatója, magyartanárként megszerettette vele az olvasást, és meggyőzte arról Irénkét, hogy a lelkünk az olvasmányainkon keresztül épül.
A nagykállói Korányi Frigyes Gimnáziumban tett érettségi után a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakán szerzett oklevelet ezerkilencszázhetvenhétben. Az egyetemi évek alatt ment férjhez és már a lányát is ez idő alatt szülte. Férje, Simon Barna Lajos, matematikus-közgazdász és egy betéti társaság ügyvezető igazgatója. Lánya a nyíregyházi főiskola gazdasági szakán másodéves, fia elsős a szegedi József Attila Tudományegyetem közgazdász–programozó matematikus szakán. Simonné nagyon büszke a családjára, összetartanak, megosztják az örömet és a gondot egyaránt.
Ezerkilencszázhetvenhétben Nyíregyházán az egészségügyi szakiskolában kezdett tanítani, majd a jogutód egészségügyi szakközépiskolában folytatja munkáját immár huszonhárom éve. Ma már tudja, hogy nagyon jól választott szakmát, mi több, hivatást. Tanárként azt vallja, hogy a gyerek szeretete, a szeretve tanítás a lényege az elkötelezett, odaadó munkának. Ezerkilencszázkilencvenhat óta a Zay Anna Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola igazgatója. Abban az időben lett vezető, amikor az egész közoktatás nagy változáson ment keresztül. Ezek a változások hosszú távon meghatározzák egy intézmény fejlődését, tehát a vezető felelőssége óriási.
– Vezetőként nagy hatással voltak rám elődeim – fogalmaz Simon Barna Lajosné. Svarcz Miklósnétól azt tanultam meg, hogy a munka minőségének mértéke önbecsülésünket jelenti. Vagy csodáltam Gyarmati Erzsike néni türelmét, gyermekcentrikusságát. Természetesen szeretném az iskolánk szakmai hírnevét erősíteni igazgatóként is. Olyan iskolát szeretnék, ahova tanár és diák egyaránt szívesen jár, ahol az együtt munkálkodás alapja a megértés, a különbözőségek elfogadása. Gondolom, jó úton járunk, mert minden évben bejut tanulónk az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny első tíz helyezettje közé. Népszerű az intézményünk, most is hatszázan jelentkeztek.
Az intézmény tizenkét egészségügyi tanulócsoportos szakközépiskolaként épült, négy előadóval, hat kórteremmel, a szükséges kiegészítő helyiséggel, szép aulával, nagy tornateremmel, kétszáz személyes kollégiummal, ezerkétszáz adagos konyhával. Az iskolában gimnáziumi oktatás, négyéves képzési idejű szakközépiskolai, illetve érettségire épülő szakképzés és kiterjedt iskolarendszerű (úgynevezett munka melletti tagozatos) valamint speciális szakmai képzés folyik.
Fiatal iskoláról lévén szó, az oktatás és a képzés tárgyi, technikai feltételei adottak. A tantermek, az előadók, demonstrációs és gyakorló termek, a szertárak, az ismerethordozók és a technikai, illetve szemléltető eszközök megfelelnek a legkorszerűbb követelményeknek. Szakképzési támogatásokkal, pályázatokon nyert összegekkel kiegészítve éveken át jutott pénz a feltételek bővítésére és korszerűsítésére. A szakközépiskolában két-háromszoros volt a túljelentkezés, ez megalapozta a későbbi színvonalas munkát. A pedagógusok foglalkozhattak a tehetséggondozással, a felsőfokú tanulásra történő felkészítéssel. Az érettségizettek negyvenöt-ötven százaléka jelentkezett egyetemre, főiskolára, és a jelentkezők harmincöt-hatvan százalékát veszik fel. Az Ifjúsági Szakképzés Korszerűsítése Program „B” komponense keretében informatikai és humán szakmacsoportos osztályokban is tanulhatnak.
A szakközépiskolában általános ápoló és általános asszisztens szak található. Érettségi után ápoló, szülésznő, csecsemő- és gyermekápoló, mentőápoló lehet valaki. Munka mellett szociális, felnőtt, gyermek és körzeti szakápoló, szakasszisztensként pedig laborasszisztensi, elektrofiziológiai fogorvosi higiénikus, fizioterápiás, röntgen szakon tanulhatnak.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése