Simon Barna Lajosné

Iskolaigazgató,

Nyíregyháza

szszb_10-60_simon_barna_lajosne.jpgA megye egyik legszebb épületében működik a Zay Anna Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola Nyíregyházán. Igazgatója Simon Barna Lajosné. Kállósemjénben született 1952. november 8-án. Édesapja gépkocsivezető, édesanyja konyhai dolgozóként kereste a család kenyerét. Csodálatos örökséget mondhat magáénak az igazgatónő, mert édesanyjától a család- és emberszeretetet, édesapjától pedig azt tanulta: az embernek mindig abban kell jól éreznie magát és abból kell kihozni a legtöbbet, amit éppen csinál.

Szülőfalujában járt általános iskolába. Abban, hogy matematika–fizika szakos tanári diplomát szerzett, nagy szerepe volt osztályfőnökének, Nyeste Gézának, aki e két tantárgyat tanította. Tőle tanulta meg, hogy a logikus gondolkodás egyszerűbbé teszi és megkönnyíti hétköznapjainkat. Az előre gondolkodás, a másik ember gondolati logikájának megértése pedig az emberi kapcsolatok alapjául szolgál. Homoródi Pali bácsi, az iskola igazgatója, magyartanárként megszerettette vele az olvasást, és meggyőzte arról Irénkét, hogy a lelkünk az olvasmányainkon keresztül épül.

A nagykállói Korányi Frigyes Gimnáziumban tett érettségi után a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakán szerzett oklevelet ezerkilencszázhetvenhétben. Az egyetemi évek alatt ment férjhez és már a lányát is ez idő alatt szülte. Férje, Simon Barna Lajos, matematikus-közgazdász és egy betéti társaság ügyvezető igazgatója. Lánya a nyíregyházi főiskola gazdasági szakán másodéves, fia elsős a szegedi József Attila Tudományegyetem közgazdász–programozó matematikus szakán. Simonné nagyon büszke a családjára, összetartanak, megosztják az örömet és a gondot egyaránt.

Ezerkilencszázhetvenhétben Nyíregyházán az egészségügyi szakiskolában kezdett tanítani, majd a jogutód egészségügyi szakközépiskolában folytatja munkáját immár huszonhárom éve. Ma már tudja, hogy nagyon jól választott szakmát, mi több, hivatást. Tanárként azt vallja, hogy a gyerek szeretete, a szeretve tanítás a lényege az elkötelezett, odaadó munkának. Ezerkilencszázkilencvenhat óta a Zay Anna Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola igazgatója. Abban az időben lett vezető, amikor az egész közoktatás nagy változáson ment keresztül. Ezek a változások hosszú távon meghatározzák egy intézmény fejlődését, tehát a vezető felelőssége óriási.

– Vezetőként nagy hatással voltak rám elődeim – fogalmaz Simon Barna Lajosné. Svarcz Miklósnétól azt tanultam meg, hogy a munka minőségének mértéke önbecsülésünket jelenti. Vagy csodáltam Gyarmati Erzsike néni türelmét, gyermekcentrikusságát. Természetesen szeretném az iskolánk szakmai hírnevét erősíteni igazgatóként is. Olyan iskolát szeretnék, ahova tanár és diák egyaránt szívesen jár, ahol az együtt munkálkodás alapja a megértés, a különbözőségek elfogadása. Gondolom, jó úton járunk, mert minden évben bejut tanulónk az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny első tíz helyezettje közé. Népszerű az intézményünk, most is hatszázan jelentkeztek.

Az intézmény tizenkét egészségügyi tanulócsoportos szakközépiskolaként épült, négy előadóval, hat kórteremmel, a szükséges kiegészítő helyiséggel, szép aulával, nagy tornateremmel, kétszáz személyes kollégiummal, ezerkétszáz adagos konyhával. Az iskolában gimnáziumi oktatás, négyéves képzési idejű szakközépiskolai, illetve érettségire épülő szakképzés és kiterjedt iskolarendszerű (úgynevezett munka melletti tagozatos) valamint speciális szakmai képzés folyik.

Fiatal iskoláról lévén szó, az oktatás és a képzés tárgyi, technikai feltételei adottak. A tantermek, az előadók, demonstrációs és gyakorló termek, a szertárak, az ismerethordozók és a technikai, illetve szemléltető eszközök megfelelnek a legkorszerűbb követelményeknek. Szakképzési támogatásokkal, pályázatokon nyert összegekkel kiegészítve éveken át jutott pénz a feltételek bővítésére és korszerűsítésére. A szakközépiskolában két-háromszoros volt a túljelentkezés, ez megalapozta a későbbi színvonalas munkát. A pedagógusok foglalkozhattak a tehetséggondozással, a felsőfokú tanulásra történő felkészítéssel. Az érettségizettek negyvenöt-ötven százaléka jelentkezett egyetemre, főiskolára, és a jelentkezők harmincöt-hatvan százalékát veszik fel. Az Ifjúsági Szakképzés Korszerűsítése Program „B” komponense keretében informatikai és humán szakmacsoportos osztályokban is tanulhatnak.

A szakközépiskolában általános ápoló és általános asszisztens szak található. Érettségi után ápoló, szülésznő, csecsemő- és gyermekápoló, mentőápoló lehet valaki. Munka mellett szociális, felnőtt, gyermek és körzeti szakápoló, szakasszisztensként pedig laborasszisztensi, elektrofiziológiai fogorvosi higiénikus, fizioterápiás, röntgen szakon tanulhatnak.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése