Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Bodócsné Vinnai Klára
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
A ránk tekintő kutató tekintet egy, valóban a pedagógusi pályára teremtett asszonyé, aki már gyerekkorától kezdve a „holt történelem”, a régészet tudósává akart lenni. Az élet azonban mást szánt neki. Az élő történelmet taníthatja diákjainak közel három évtizede már.
De térjünk vissza a kezdetekre: tősgyökeres nyíregyházi, és jó tanuló lévén egyenes útja volt az ismert Kölcsey Ferenc Gimnázium falai közé, ahol 1979-ben érettségizett. S meg sem állt a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának (ELTE BTK) régész–történelem szakáig, ahol öt évvel később kapta kézhez mindmáig szeretett diplomáját. Arra az öt évre így emlékezik: „Nagyon szép időszakot éltem át Budapesten. A Nemzeti Múzeum falai között olyan részekbe is eljutottam, ahová sokan mások talán sohasem. Örök élmény számomra az a pillant, amikor saját két kezemben tarthattam a magyar királyi koronát.”
Még az egyetemi évek alatt kötött házasságot férjével, Bodócs Jánossal, aki a Budapesti Műszaki Egyetemen (BME) mérnökként kapott diplomát. Házasságukból két fiúgyermek született: Máté és Lénárd. Mindketten felnőttek mára, s ki dolgozik, ki tanul közülük. A magok termékeny talajba hulltak.
Vinnai Klára mindmáig egyetlen munkahelye – 1984 óta – az akkori 107-es, mai nevén a Wesselényi Miklós Középiskola lett. Pedagógiai pályája kezdetén az intézményben még – ma már különlegesnek mondott szakmákban – fényképész-, ötvös-, fogtechnikus-képzés is folyt. Ezek, sajnos, a piac igényeinek változásai miatt a kilencvenes évek elejére megszűntek, hiszen a végzősöket nem tudták hol elhelyezni. A megyében ez idő tájt szűkültek be erőteljesen a foglalkoztatási lehetőségek.
A kulturális terület felelőseként kezdett munkája során szervezte, rendezte az iskolai rendezvényeket. Felügyelte és szerkesztette az iskolaújságot, valamint az iskolarádió műsorait. Ez a munkaköre számára kedves volt, hisz’ emberekkel foglakozhatott, s kipróbálhatta önmagát a pedagógusi pálya senkinek sem sima terepén.
Öt évvel megmérettetésének kezdetét követően új feladatot kapott az iskola vezetésétől: szaktárgyát, a történelmet kezdte meg tanítani osztályainak. Miként mondta: „Szerettem azt végezni. A történelemóráknak sajátos hangulata volt.” Szaktárgya révén az akkor bővülő iskola minden részében tanított. A szakközépiskolában leginkább a levelezőn tanuló felnőtteket szerette tanítani. Akkoriban volt olyan év, hogy két osztálynak is volt osztályfőnöke, de a helyzet nem zavarta, sőt inkább új utak keresésére sarkallta őt. Büszke arra, hogy a mai tantestület tagjai között olyanok is vannak, akik egykor a tanítványai voltak. Időközben, egymást követően több munkaközösség vezetője is lett.
Huszonegy évvel később, amikor először lépte át az iskola kapuját, igazgatóhelyettesnek nevezték ki. Életében csupán annyi változás történt, hogy azóta kevesebbet tanít, de több lett a szaktárgyához kapcsolódó feladata. A szeretett kulturális terület – igaz más szempontok szerint – újfent a keze alá került. Napjainkban emelt és középfokú szintű érettségiken is vizsgáztat. „Benne kell lenni a szakmában” – mondja közbevetőleg.
A kezdetekre visszatekintve említi meg, hogy a történelemtanítás szemléletében és módszereiben jelentős változásokat hozott az eltelt két évtized. A lexikális tudásszemléletet felváltotta az alkalmazási készség elsajátíttatása. Tapasztalatai szerint a lánytanulók továbbra is inkább a lexikális, míg a jobb fejű fiúk zöme inkább az új módszer tanulását kedvelik. A megváltozott követelmények kihívást jelentenek a diák és a tanár számára egyaránt. „Nem elég csak tudni, alkalmazni is képesnek kell lennie a mai diáknak. Ez a kor követelménye, aminek meg kell felelnie mindkét félnek egyaránt.”
Klárika fontosnak tartja azt, hogy az iskola eddig elért színvonalát mindenkinek meg kell őriznie, meg kell felelniük a szűkebb és tágabb közvélemény elvárásainak. Nem elég csak a városi, a megyei elsőség, tovább kell menni az úton. Ennek biztosítéka lehet az, hogy az eltelt negyven év alatt mindössze három igazgató irányította a közismert oktatási intézményt. Az elődök, Bartha Dénes, dr. Farkas László nyomdokaiba lépő Gurbánné Papp Mária számára is mindenek előtt áll az iskola, az itt dolgozók és természetesen a diákok érdeke.
Az igazgatóhelyettes asszony mindkét elismerésére – a Wesselényi Miklós Emlékplakett, és a Wesselényi Miklós Emlékérem ezüst fokozata – azért nagyon büszke, mert azokat a tantestülettől, a vele együtt dolgozó közösségtől kapta. Ez utóbbit éppen az itt megkezdett munkájának 25 éves jubileumán.
Közeli célja az, hogy amíg a körülmények engedik, itt, ebben az iskolában tanítson. Erre vonatkozóan így fogalmazott: „Soha nem vágytam máshová. Itt boldogultam, itt becsülik és tisztelik a munkámat. Nem bánom, hogy így alakult az életem.”
(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése