Hargitai István

Szakközépiskolai igazgató, főtanácsos,

Nyíregyháza

szszb_20-42_hargitai_istvan.jpgEurópára nyílik ablak a nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola falairól. A felsőoktatási intézményekbe történő felvételiken 82-83 %-os aránnyal a szakközépiskolák országos rangsorában a második, a tudományegyetemeket nézve a szakközépiskolák közül az első helyet foglalja el. Az 1991 óta igazgatói posztot betöltő Hargitai István pedagógiai és filozófiai hitvallását a névadótól kölcsönözte, „mindenkiben van valami jó, s ezt kell megtalálni”. A hatvan pedagógust számláló tantestület összeforrott gárda, s igyekeznek a maximumot kihozni diákjaikból.

A legutóbbi Országos középiskolai tanulmányi versenyen a döntőbe jutó 30 diák közül matematikából 5 (!) diák jutott be ebből az iskolából – megyénkben soha nem volt példa hasonlóra  –, magyar nyelvből egy, informatikából kettő, közgazdaságtanból kettő. Az öncélú lexikális tudás hajszolása helyett a lényeglátást, a probléma felismerését és megoldását, a kreativitást igyekeznek fejleszteni a gyerekekben. Neje a Nyíregyházi Főiskola Kémia Tanszékén főiskolai tanár, PhD-s, tudományos kutató. Zsuzsa lányuk fizikus és vegyész, New Yorkban él asztrofizikai katedrát vezető férjével. Gyermekeik, Emese Róza, Zsolt György és Árpád István világpolgárok lesznek. A Hargitai család idősebb gyermeke, Zoltán patológus Debrecenben.

A jó értelemben vett elit iskolák közé sorolja a közvélemény a Széchenyit. Szerencsére nem a szülők pénztárcája, hanem az intézmény szellemisége, hagyománytisztelete és a modern kor elvárásaihoz igazított nevelési, oktatási szemlélete emeli az elitek közé. Az igazgató úr meggyőződéssel vallja, hogy az ifjúság oktatásával, nevelésével nem lehet játszani, mert ez a jövőt veszélyeztetné. Ismét idézi Széchenyit: „Az ifjúság nevelése szabadságszerető hazában kötelesség.” A jelmondatukká vált sorokhoz hozzáteszi: szent kötelesség. Ennek jegyében teremtett Hargitai igazgató úr több hagyományt.

A szakközépiskola előtt felállított Széchenyi-szobrot a jeles évfordulókon megkoszorúzzák, és a névadóról nevezték el a hagyományos bált is, amelynek bevételét a szülői munkaközösség szétosztja a diákok számára szükséges programokra, támogatásokra. Életre hívták az öregdiákok találkozóját, évente négyen – diákok és pedagógusok – titkos szavazás eredményeként vehetik át a Széchenyi Emlékérmet, 2004-ben éppen az igazgató részesült a rangos intézményi elismerésben.

Olyan partnerközpontú iskola megteremtésén fáradoznak, amely vonzó a gyereknek, a szülőnek és a fenntartó önkormányzatnak egyaránt. A pedagógiai program összeállításában nagy hangsúlyt kap a gyermek személyiségfejlesztése, tudásának bővítése, neveltségi szintjének emelése, hisz ezzel a jövőt építik. Márpedig ha alkotni tudó, kreatív diákok búcsúznak az alma matertől, az intézmény vonzó lesz a szülőknek.

A közoktatást szinte menetrendszerűen átalakító, örökösen reformáló politikai irányvonalnak szükségképpen igyekeznek megfelelni. Paradox, de ennek arányában nem csökkent a tananyag. Hargitai István úgy tapasztalja, hogy az oktatás az elmúlt húsz év alatt annyit változott, mint száz éven át együttvéve. S mire egy központi tervezetet a gyakorlatban, évekre megtervezve alkalmazhatnak, eltelik a négyéves parlamenti választási ciklus.

Noha az intézmény az informatika – hat szaktanterem áll rendelkezésre –, a közgazdaságtan és a matematikaoktatás bázisa, legalább annyi törődést és figyelmet kap az anyanyelv és irodalom, s ennek eredményeként a hazafiságra nevelés. A mai kor követelményeihez igazodva nemcsak modern informatikai, hanem szükséges gazdasági és társadalmi ismeretekkel is felruházza a tanulókat. Tudjanak például egy csekket, egy adóívet kitölteni, szerezzenek információt a lakásszerzésről, a pénzügyi világ gyorsan bővülő tudásmennyiségéről, lásd nyugdíjpénztárak, biztosítások, befektetési alapok, stb. Az a céljuk, hogy legyenek tisztában a diákok az európai intézményekkel, például az Európa Tanács, az Európai Parlament és Alkotmány szerepével. Érzékeljék a különbséget a külföldi munkát kínáló országok jogrendje, lehetőségei között. Hisz 2004. május elsején európai állampolgárok is lettek. Az összefogás lehetősége Széchenyi István legszebb álmait válthatja valóra. Ám a szakközépiskola európai uniós kapcsolatrendszerének szilárd kiépítése még nem sikerült. Bár évente negyven diák utazhat egyhetes tapasztalatcserére, de itt a szülőknek zsebbe kell nyúlniuk.

A negyvenéves érettségi találkozón a jó nevű egri Gárdonyi Géza Gimnáziumban Hargitai István úgy fogalmazott, azért érzi magát sikeresnek, mert boldog család veszi körül, és a munkája a hobbija.

A nyugdíjhoz közeledve, telve rengeteg energiával és tapasztalattal a közoktatási, valamint a munkaügyi szakértői képesítését igyekszik majd hasznosítani.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése