Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Hargitai István
Szakközépiskolai igazgató, főtanácsos,
Nyíregyháza
Európára nyílik ablak a nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola falairól. A felsőoktatási intézményekbe történő felvételiken 82-83 %-os aránnyal a szakközépiskolák országos rangsorában a második, a tudományegyetemeket nézve a szakközépiskolák közül az első helyet foglalja el. Az 1991 óta igazgatói posztot betöltő Hargitai István pedagógiai és filozófiai hitvallását a névadótól kölcsönözte, „mindenkiben van valami jó, s ezt kell megtalálni”. A hatvan pedagógust számláló tantestület összeforrott gárda, s igyekeznek a maximumot kihozni diákjaikból.
A legutóbbi Országos középiskolai tanulmányi versenyen a döntőbe jutó 30 diák közül matematikából 5 (!) diák jutott be ebből az iskolából – megyénkben soha nem volt példa hasonlóra –, magyar nyelvből egy, informatikából kettő, közgazdaságtanból kettő. Az öncélú lexikális tudás hajszolása helyett a lényeglátást, a probléma felismerését és megoldását, a kreativitást igyekeznek fejleszteni a gyerekekben. Neje a Nyíregyházi Főiskola Kémia Tanszékén főiskolai tanár, PhD-s, tudományos kutató. Zsuzsa lányuk fizikus és vegyész, New Yorkban él asztrofizikai katedrát vezető férjével. Gyermekeik, Emese Róza, Zsolt György és Árpád István világpolgárok lesznek. A Hargitai család idősebb gyermeke, Zoltán patológus Debrecenben.
A jó értelemben vett elit iskolák közé sorolja a közvélemény a Széchenyit. Szerencsére nem a szülők pénztárcája, hanem az intézmény szellemisége, hagyománytisztelete és a modern kor elvárásaihoz igazított nevelési, oktatási szemlélete emeli az elitek közé. Az igazgató úr meggyőződéssel vallja, hogy az ifjúság oktatásával, nevelésével nem lehet játszani, mert ez a jövőt veszélyeztetné. Ismét idézi Széchenyit: „Az ifjúság nevelése szabadságszerető hazában kötelesség.” A jelmondatukká vált sorokhoz hozzáteszi: szent kötelesség. Ennek jegyében teremtett Hargitai igazgató úr több hagyományt.
A szakközépiskola előtt felállított Széchenyi-szobrot a jeles évfordulókon megkoszorúzzák, és a névadóról nevezték el a hagyományos bált is, amelynek bevételét a szülői munkaközösség szétosztja a diákok számára szükséges programokra, támogatásokra. Életre hívták az öregdiákok találkozóját, évente négyen – diákok és pedagógusok – titkos szavazás eredményeként vehetik át a Széchenyi Emlékérmet, 2004-ben éppen az igazgató részesült a rangos intézményi elismerésben.
Olyan partnerközpontú iskola megteremtésén fáradoznak, amely vonzó a gyereknek, a szülőnek és a fenntartó önkormányzatnak egyaránt. A pedagógiai program összeállításában nagy hangsúlyt kap a gyermek személyiségfejlesztése, tudásának bővítése, neveltségi szintjének emelése, hisz ezzel a jövőt építik. Márpedig ha alkotni tudó, kreatív diákok búcsúznak az alma matertől, az intézmény vonzó lesz a szülőknek.
A közoktatást szinte menetrendszerűen átalakító, örökösen reformáló politikai irányvonalnak szükségképpen igyekeznek megfelelni. Paradox, de ennek arányában nem csökkent a tananyag. Hargitai István úgy tapasztalja, hogy az oktatás az elmúlt húsz év alatt annyit változott, mint száz éven át együttvéve. S mire egy központi tervezetet a gyakorlatban, évekre megtervezve alkalmazhatnak, eltelik a négyéves parlamenti választási ciklus.
Noha az intézmény az informatika – hat szaktanterem áll rendelkezésre –, a közgazdaságtan és a matematikaoktatás bázisa, legalább annyi törődést és figyelmet kap az anyanyelv és irodalom, s ennek eredményeként a hazafiságra nevelés. A mai kor követelményeihez igazodva nemcsak modern informatikai, hanem szükséges gazdasági és társadalmi ismeretekkel is felruházza a tanulókat. Tudjanak például egy csekket, egy adóívet kitölteni, szerezzenek információt a lakásszerzésről, a pénzügyi világ gyorsan bővülő tudásmennyiségéről, lásd nyugdíjpénztárak, biztosítások, befektetési alapok, stb. Az a céljuk, hogy legyenek tisztában a diákok az európai intézményekkel, például az Európa Tanács, az Európai Parlament és Alkotmány szerepével. Érzékeljék a különbséget a külföldi munkát kínáló országok jogrendje, lehetőségei között. Hisz 2004. május elsején európai állampolgárok is lettek. Az összefogás lehetősége Széchenyi István legszebb álmait válthatja valóra. Ám a szakközépiskola európai uniós kapcsolatrendszerének szilárd kiépítése még nem sikerült. Bár évente negyven diák utazhat egyhetes tapasztalatcserére, de itt a szülőknek zsebbe kell nyúlniuk.
A negyvenéves érettségi találkozón a jó nevű egri Gárdonyi Géza Gimnáziumban Hargitai István úgy fogalmazott, azért érzi magát sikeresnek, mert boldog család veszi körül, és a munkája a hobbija.
A nyugdíjhoz közeledve, telve rengeteg energiával és tapasztalattal a közoktatási, valamint a munkaügyi szakértői képesítését igyekszik majd hasznosítani.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése