Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Váradi Istvánné
Igazgató,
Nyíregyháza
Az egyik legszebb hivatást választotta Váradi Istvánné a Sipkay Barna Idegenforgalmi Kereskedelmi és Szakközépiskola és Szakiskola Intézet igazgatója. A jövő nemzedékének nevelése felkészítése a szakma szeretetére nehéz, de nagyon szép feladat. Nem kevésbé könnyű egy nagy létszámú iskolai kollektívát irányítani sem. 82 főállású pedagógus, 25 óraadó és 46 technikai dolgozó jól szervezett munkájának köszönhető, hogy olajozottan működik a gépezet.
Vargabetűvel került a tanári pályára, mégsem volt tőle soha idegen ez a hivatás. Kisgyermekként sokszor eljátszott azzal a gondolattal, hogy tanítónő lesz, hiszen családjában a szűkebb rokonság körében szép számmal voltak pedagógusok. Nagy szeretettel beszél tanítónő nagynénjéről, akinek tevékenységét ma is példaértékűnek tartja. Gyermekkorában szüleivel a nyírszőlősi általános iskola szomszédságában lakott. Gyakran beszélgetett tanárokkal. Már akkor megtetszett neki ez az életforma, hogy nemcsak a tanórákra koncentráltak a pedagógusok, hanem együtt éltek a településsel. Könyvtárat, művelődési házat vezettek, kirándulásokat szerveztek.
Pályaválasztására hatással volt nagybátyja, aki egy kereskedelmi vállalatot igazgatott. Az ő tanácsára ment kereskedelmi technikumba, ez az iskola a jelenleg is vezetése alatt álló oktatási intézménynek a jogelődje. A technikum után főiskolán szerzett szakirányú diplomát, majd Nyíregyházán a kereskedelmi és vendéglátó-ipari szakiskolában helyezkedett el. Ezután elvégezte a közgazdaság-tudományi egyetemen a tanárszakot és az iskolában maradt.
Volt tanár, munkaközösség-vezető, szakmai igazgatóhelyettes. A sors érdekes játéka, hogy éppen abban a közösségben lett szakmai igazgatóhelyettes, amely középiskolásként tanította. Ebben az intézményben dolgoztak egykori tanárai. Kezdetben kicsit félt ettől az új felelősségteljes feladattól. Félelme azonban hamar elmúlt, hiszen tisztelte és megbecsülte kollégáit, nem viselkedett mindenható főnökként. Volt tanárai, pedig nagy szeretettel segítették munkáját, drukkoltak neki.
Egy év után határozatlan időre bízták meg a szakmai igazgatóhelyettesi teendők ellátásával. Ezalatt képezte magát, elmélyítette szakmai és vezetői ismereteit. Elődjének nyugdíjazása után előbb öt évre, majd a második ciklusban tíz évre választották az iskola igazgatói posztjára. Szívesen emlékszik volt főnökére, Mező Gyulára, akitől sokat tanult, szakmát és emberséget, ami a mai napig útmutatóként szolgál az intézmény munkájának irányításához.
Az iskolát, ahogy szülőföldjén látta, nemcsak munkahelynek tekinti, ahová reggel bemegy az ember és letudja napi teendőit, hanem mindent megtesz azért, hogy úgy alakítsa az iskola programjait, hogy annak minden dolgozója második otthonának érezze. Ezért támogatja azoknak a rendezvényeknek a szervezését, amelyeken részt vesznek a családtagok is. Igyekszik olyan hangulati elemeket meghonosítani, melyek otthonosabbá teszik az intézményt.
Eseménydús volt és sok elismerést hozott az eltelt 14 esztendő vezetése alatt az oktatási intézménynek. Sok olyan program kezdődött, amelynek az iskola sikeres pályázója volt. Az első kihívás a szakközépiskolai képzés korszerűsítése, szerkezetátalakítása volt. A megvalósítás sikerét fémjelzi, hogy 17 kereskedelmi szakközépiskola képviselője őt választotta szakmacsoport-vezetőnek.
Ez a megbízatás szakmai felkészültségének elismerése volt. A többletfeladatok és elfoglaltság ellenére örült neki, mert a munka során sok olyan emberrel ismerkedett meg, akik szakmai fejlődésében segítségére voltak. A fejlődés és a munka nem állt meg, az első szakmai programot követte a második a harmadik – a szakiskolai fejlesztési program –, ami jelenleg is zajlik és ismét őt választották a kereskedelmi–marketing szakmacsoport vezetőszakértőjének. Úgy véli, ezek a feladatok hozzásegítették ahhoz, hogy egyrészt a szakmát, másrészt pedig a szakma külföldi példáit jobban megismerhesse. A sok munka és elismerés, pedig meghozta gyümölcsét, hiszen az iskola Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a szakképzés bázisiskolájává vált.
Belső igénye a folyamatos képzés, önképzés. A közgazdaság-tudományi egyetem befejezését követően közoktatás-vezetői szakképesítést szerzett. Részt vett szakmai továbbképzéseken. Sokat olvas, hazai és külföldi szaklapokat. Számos külföldi tanulmányúton vett részt, hogy meghonosítsa a pozitív példákat az iskolában. Gyakran publikált különféle szaklapokban. Ezek a tapasztalatok segítették az előremutató, a szakképzés fejlesztését támogató módszerek kivitelezésében.
Szerencsés embernek vallja magát, hisz azt csinálja, amit szeret. Igazgatói feladatait össze tudja egyeztetni a kétgyermekes háziasszonysággal. Férje segítője munkájának. Gyermekei is örülnek sikereinek. Azt is jó szemmel nézik a családtagok, hogy mindig ápolt és elegáns, hiszen jól tudják, hogy egy igazi pedagógus egész lényével példát mutat és nemcsak az iskola falai között.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése