Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Komáromi István
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
Úgy véli, egy jó pedagógus legfontosabb ismérvének a gyermekszeretetnek kell lennie. Aki nincs felvértezve kellőképpen ezzel a tulajdonsággal, az nem felelhet meg maradéktalanul feladatának.
A pedagóguspálya iránti elhivatottsága, hogy tud a gyerek nyelvén beszélni, már akkor kiderült, amikor általános iskolásként korrepetálta néhány tantárgyból a kisebbeket. Pályaválasztásában ez lehetett a motivációs alap, tantárgyválasztásában pedig szerepe volt osztályfőnökének, aki a siófoki gimnáziumban, ahol középiskoláit végezte, megszerettette vele a földrajzot és a történelmet.
Rendszerető, pedáns diák volt. Szeretett tanulni, tájékozódni, betekinteni a külvilág dolgaiba. Nem véletlen, hogy kedvenc olvasmányai közé tartoztak a világ országait, fővárosait bemutató könyvek, melyek segítségével virtuálisan bebarangolhatta a Földet.
Középiskolai tanulmányai befejezését követően olyan iskolát keresett, ahol érdeklődési körének megfelelően tanulhatott tovább. Így esett választása a nyíregyházi tanárképző főiskola földrajz–népművelés szakpárjára. Nehéz volt az első év, hiszen kötődött szüleihez, a távolság pedig Siófok és Nyíregyháza között nagy volt fizikálisan, lélekben egyaránt. Ahogyan teltek az évek, megbarátkozott új környezetével, megszerette, ma már otthonának vallja ezt a gyorsan fejlődő várost, ahol megtalálta párját, munkáját, boldogulását.
A főiskolán is jól tanult, ösztöndíját korrepetálással egészítette ki, előkészítő tanfolyamokat tartott, és tagja volt a főiskola felvételi előkészítő bizottságának.
1981-ben jeles eredménnyel végzett, és Nyíregyházától 45 km-re fekvő kistelepülésen, Nyírgelsén helyezkedett el, ahol földrajz szakos tanárt kerestek. Néhány hónap múlva a szomszédos nagyközség vezetői átcsábították Nyírbogát iskolájába, ahol szolgálati lakást is kapott. A lovas fogattal történő költözködés a mai napig kedves emlékei közé tartozik.
Szerette ezt a vidéket, megfogta az ott élők egyszerűsége, közvetlensége. Egy évig dolgozott ezen a településen, majd egy újabb váltás következett. Földrajz szakvezetői állást ajánlottak fel neki a gyakorlóiskolában, s ez ami óriási kihívás volt, hiszen ebben az iskolában dolgozni mindig is rangot jelentett. Elvállalta a feladatot, mivel világéletében kereste a kihívásokat, az újat, a fejlődés lehetőségét, ami előbbre viszi az embert. Közben folyamatosan képezte magát. Az élethosszig tartó tanulás híve, ami kondicionálja a tudást. Amikor befejezte főiskolai tanulmányait, levelező tagozaton, munka mellett elvégezte a történelem szakot, majd Szegeden, földrajzból szerzett egyetemi diplomát, a Budapesti Műszaki Egyetemen közoktatás-vezetői szakvizsgát tett. Jelenleg a pécsi Tudományegyetem Doktor Iskolájának a hallgatója, ez már a második fázis, doktori szigorlatára készül. A gyakorlóiskolában már az első esztendőben szakvezetőként dolgozott. Növelte a kihívás mértékét, hogy nemcsak általános iskolásokkal foglalkozott, hanem felnőttekkel is. Volt osztályfőnök, szakmai munkaközösség-vezetője, igazgatóhelyettes, dolgozott ifjúsági vezetőként, 1996-ban nevezték ki az intézmény élére.
Egyik fontos kifejezési formájának a tudás, az ismeretek átadását tekinti, a másiknak pedig az írást. Hat-hét éven keresztül rengeteg turisztikai programot szervezett Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A tapasztalatokból, a látottakból pedig megszületett az egyik fővárosi kiadó által megjelentetett Kerékpáros útikönyv. Ma már az Őáltala írt földrajztankönyvekből tanítanak az ország számos középiskolájában. Magáénak vallja Eötvös József gondolatát, mely szerint „Annak, aki nemzetét igazán szereti, műveltség dolgában alkudozni, annak egy alacsonyabb fokával megelégedni nem szabad”. A gyakorlóiskolák pedig mintaiskolák, ahol minden téren magasabbak a követelmények.
Az elmúlt évtizedekben létrejött a tizenkét évfolyamos gyakorlóiskola, ahol alap- és középfokú oktató-nevelő munka folyik. Ez az iskola számos képzési lehetőséget tud ajánlani az átjárhatóság mellett. Emellett még különböző szakszolgálati tevékenységet nyújt, így rendszeres orvosi ellátást, szűrővizsgálatokat, van logopédiai, pszichológiai szakrendelés.
Az oktatás nemcsak az iskolán belül zajlik, hanem külső helyszíneken is tanítanak, többek között lovas tanyán, erdei iskolában. Része a repertoárnak a művészeti, a zenei képzés is. Az a gyermek, aki egy ilyen sokféle lehetőséget kínáló iskolában kezdi el tanulmányait, egy helyszínen eljuthat akár a diplomáig is.
Komáromi István szerencsés embernek tartja magát, hiszen megtalálta azt a hivatást, azt a munkát, amit szeret, amiben újítani tud, ami egyben a hobbija is.
Életének másik fontos része a család, két gyermeke van, akik nagyon igénylik édesapjuk gondoskodását, ezért amikor csak tehetik, gyakran szerveznek közös családi programokat.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése