Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Dajka Antal
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
A diákmozgalom és a tanítás a mindenem – mondja a Bánki Donát Műszaki Középiskola nevelési igazgatóhelyettese, Dajka Antal. Ő az, akit nem a személyes „kapcsolatainak” segítsége, hanem a munkája kiemelkedő színvonala révén ismerte meg a megye és az ország szakmai és tágabb nyilvánossága.
A minden idejét kitöltő tevékenységbe beleadta és ma is beleadja szívét-lelkét. Mindennap születnek új ötletei arra, hogyan kellene értelmes és nívós szabadidős elfoglaltságot kínálni a diákoknak. Ebben nagy segítségére van tapasztalata, nyitottsága az újra, s nem utolsósorban habitusa is. Mint mondja: az efféle munka rengeteg buktatót rejt magában. Mindannyiunk szerencséjére legyen mondva, nyugodtsága és kiegyensúlyozottsága mindig kisegítette a bajból, így kitűzött céljait sikerült megvalósítania.
Dajka Antal 1958 januárjában Ibrányban született. Édesanyja, Fekete Veronika már nyugdíjas. Aktív korában az ózdi Városi Rendőrkapitányságon dolgozott. Közülünk már eltávozott édesapja, Dajka Antal szintén Ózdon tűzoltóként segített a bajbajutottakon. Bátyja, József nyugdíjas BM-dolgozó, aki családjával Ibrányban él. Nővére, Veronika pedagógus. Leánygyermekével Hangonyon lakik. Dajka Antal 1976-ban Ózdon, a József Attila Gimnáziumban érettségizett. Azt követte a sikeres felvételi a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolára. Diplomáját mint okleveles népművelő és földrajz szakos tanár 1980-ban vehette át.
Életpályája ettől kezdve elválaszthatatlanul összekapcsolódott a diákmozgalommal: mint a megyeszékhelyen lévő Középiskolai Kollégium kulturális nevelőtanára kezdett el dolgozni. Emellett óraadóként tanított a tanárképző főiskolán. Szabad idejében pedig tanult azért, hogy megszerezze második diplomáját: azt a debreceni egyetem befejezésekor, 1986-ban kapta meg, mint egyetemi végzettségű népművelő. A tanulás lételemévé vált, hiszen nemcsak a munkája, hanem a változások is megkövetelték azt. Így végezte el Egerben a tanárképzőn a magyar szakot, 1989-ben, s ezt néhány évvel később a magyar nyelv és irodalom középiskolai tanári, egyetemi bölcsészoklevél követte Miskolcon. A sort – egyelőre – a Budapesti Műszaki Egyetemen 2003-ban kapott közoktatás-vezetői diploma zárja.
A „Bánkiba” 1988-ban került főállású nevelési igazgatóhelyettesnek. „Miért?” A választ ő maga adja meg: „A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kulturális Seregszemle” rendezvénysorozatát éveken át szerveztem. Nagyon sokan megismerték a munkámat, és én is nagyon sok emberrel találkoztam annak során.”
A megyei diákmozgalom életben tartásáért, megújításáért mindennapos küzdelmet folytatott. Az általa szervezett kollégiumok közötti versenyek, a diákszínjátszó körök életre hívása, az énekkarok támogatása, a fotószakkörök felkarolása és nem utolsósorban a versmondó-alkotó körök megalakítása nem kevés idejébe és fáradságába került. Minden bizonnyal őt is, mint elhivatott pályatársait meghatották a csillogó, olykor ámuló diákszemek, s a halkan elrebegett: „Tanár úr, köszönjük…” kezdetű mondatok.
A rendszerváltás nehézségei csak erősítették azon elhatározását, hogy tovább kell folytatnia azt, amit elkezdett. A megváltozott körülményekhez és igényekhez igazodóan szervezte a kulturális és a szabadidős rendezvényeket. 1989-ben a már meglévő feladati mellé megkapta a humán tárgyak oktatásának felügyeletét, aminek eredményeként munkáját is át kellett szerveznie. A nagy tanulói létszám nem igazán könnyített a dolgain, de az csak újabb lendületet adott neki. Kirándulásokat szervezett itthon és külföldön egyaránt. Felügyelte a több mint 25000 kötetes könyvtár működését. Az ifjúságvédelmi feladatain belül az iskolai fegyelmi ügyeket rendezte. Szerencsére erre évente csak néhány alkalommal került sor.
Kialakították a rakamazi vízibázist, s tapasztalataira alapozva sajátos iskolai diákmozgalmat hozott létre a Bánkiban, aminek kiemelt célja volt: megállítani az elidegenedés folyamatát. Továbbra is zajlottak a kirándulások, s egyre népszerűbbé vált a színházlátogatás. Büszkén mondja el, hogy mára kialakult egy több száz fős aktív mag, melynek tagjai nem mulasztanának el egyetlen előadást sem. 2000-ben – a Sárospataki Diáknapok mintájára– útjára indította a „Nyír-Diák Napok” rendezvénysorozatot, aminek elemét képezik a művészeti vetélkedők, az ismeretterjesztő előadások, a vers- és prózamondó-, az alkotóművészeti versenyek, s természetesen a várostörténeti vetélkedők. Emellett tovább él a 15 évvel ezelőtt életre hívott ?„Iskolai Diáknapok” mozgalom is.
Az igazgatóhelyettes úr munkáját méltán ismerték el. Számára azonban az 1999-ben kapott, „Nyíregyháza Kiváló Pedagógusa” kitüntetés a legkedvesebb. Hobbija az olvasás, a kirándulás, az utazás, a tv-ben a természetfilmek nézése.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése