Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Varga Erzsébet
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
Hajdúnánáson született, de gyermekéveit Nyírparasznyán töltötte. Édesapja kerületvezető erdészként dolgozott, és ő ennek a kicsi falunak az általános iskolájában tanult remek pedagógusok útmutatásai alapján. A rengeteg közepén éltek az erdészházban, meseszerű körülmények között. A ház mögött fenyves húzódott, előtte pedig akácos, melynek illata virágzás idején a legjobb parfümöt is felülmúlta. Meghatározó élményei voltak ezen a csodálatos helyen, ahol két testvérével együtt felnőtt. Sokáig nem volt villany, telepes rádiót hallgattak, esténként táncoltak, beszélgettek szüleikkel. Egészen más, talán lassúbb világot éltek akkoriban. Amikor nagyobbacska lett, gyakran segített édesapjának, erdőmérnöknek készült, de később, a középiskolában a matematika iránt kezdett érdeklődni.
Nagyon szép diákévekre emlékszik vissza a Báthory István Gimnáziumban. Keményen kellett tanulnia, erős évfolyamra járt ikertestvérével együtt, ahol olyan dolgokat is tanultak, amelyek túlmutattak a középiskolai tananyagon. Szerette Nyírbátort, ezt a kis kultúrvárost.
Sokat sportolt, kézilabdázott, minden benne volt az életében, ami egy kicsit a közösség felé viszi az embert. Diákévei alatt gyakran megfordult az Auróra Cipőgyárban, melynek történetét testvérével egy pályázatban dolgozták fel. Akkor fogalmazódott meg benne, hogy jó lenne kicsit mélyebben foglalkozni ezzel a szakmával. Nyírbátorban indítottak egy cipőipari szakközépiskolát, és az akkori igazgatóhelyettes javasolta, hogy ezt a szakterületet válassza, és a diploma megszerzése után ebben az iskolában okítsa a diákokat szakmai tantárgyakra.
A Könnyűipari Műszaki Főiskolára felvételizett. Szülei nem éltek fényes anyagi körülmények között – bár mindent megtettek, hogy továbbtanulását biztosítsák, de ez a segítség véges volt, hiszen testvérei is tanultak, őket is támogatniuk kellett –, ezért nem idegenkedett semmilyen különmunkától, amivel kiegészíthette tanulmányi és szociális ösztöndíját.
Nagyon aktív volt. Részt vett a tudományos diákkörben, megragadott minden olyan lehetőséget, amivel az ember kicsit többet tud tenni, bizonyítva önmagának, hogy egy picike falu általános iskolájából indulva eljutott erre a szintre. Főiskolás évei alatt a cipőgyár ösztöndíjasa volt. Tanulmányait befejezve álláslehetőséget kapott a gyárban, ahol karrierutat jelöltek ki számára. Élt a felkínált lehetőséggel, de amikor állást kínáltak a gimnáziumban, nem sokat gondolkodott, hiszen azért tanult a főiskolán, hogy bőrfeldolgozó-ipari szakmát tanítson. Szeretett tanítani, és a diákok között is jól érezte magát.
Nagyon jó kapcsolatot alakított ki a diákokkal, 23–24 évesen ő volt az anyjuk. Szeretett Nyírbátorban élni, mégis búcsút mondott a városnak, hiszen jövendőbelije Nyíregyházára csábította, ahol a 107-es tanintézetben helyezkedett el. Ellenőrző szakoktatói státuszba került, majd néhány hónap múlva szakmai tárgyakat tanított, osztályfőnök volt.
Magánélete sem volt eseménytelen, jöttek a gyerekek, két fiú, amikor ők születtek, egy-egy évig volt gyesen, lakásra gyűjtöttek. Sok év távlatából most is úgy látja, hogy helyesen döntött, fiainak nem vált kárára a bölcsőde és az óvoda. Az anyjuk és apjuk mellett más közösségre is szükségük volt gyermekeinek, akik talpraesett közösségi emberekké váltak. Jól döntött akkor is, amikor hivatásának a pedagóguspályát választotta, hiszen itt nincs két egyforma nap, minden óra, minden foglalkozás egy új kihívás, és jó látni, hogyha az ember keményen dolgozik, milyen óriási eredményeket érhet el a diákokkal.
A Wesselényi meghatározó egyénisége több mint harminc éve. 1989-től tagja az intézmény vezetésének. Kezdetben a szakmai területet átfogó, majd az iskola egész területére kiterjedő vezető pozíciót töltött be. Volt gyakorlati-oktatás-vezető, tanműhely-vezető, kollégiumvezető, 2006-tól pedig igazgatóhelyettes.
A pedagóguspályájára az állandó önképzés jellemző. Alapképesítése mellett megszerezte a tanári végzettséget, majd közoktatás-vezetői szakvizsgát tett, számos továbbképzésen vett részt. Tanulmánya jelent meg a felnőttoktatásról. Lektorált tananyagot, vezetett diákvállalkozást.
Aktívan részt vett az intézmény ISO 9001:2000 minőségirányítási rendszerének kidolgozásában. 2005-től minőségirányítási vezető. Pedagógusi tevékenységét tanácsosi címmel és a Wesselényi-emlékérem arany fokozatával ismerték el.
Gyermekei kirepültek a családi fészekből, Pesten élnek. Kertészmérnök férjével sok időt töltenek Sóstón, a tó mögött van egy kis házuk. Ott gondozza a hobbikertet, a virágokat, szeret úszni a tóban, kerékpározni az üdülőhelyen. Jól érzi magát ezen a helyen. Sóstón valahogy más a természet hangja, a madárdal, az árnyék és a fény játéka megnyugtatja, az erdő pedig gyermekkorára emlékezteti.
(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése