Huszárné Kádár Ibolya

A Zrínyi Ilona Gimnázium igazgatója

Nyíregyháza

Magyarország méltán ismert és elismert középiskolái közé tartozik a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium. Az intézményben dolgozó pedagógusok és diákjaik teljesítménye emelte őket erre a szintre. A tizennyolc éven át Pintér Miklós nevével fémjelzett tanári kar 2008-tól kezdődően új vezetőt ismerhet meg Huszárné Kádár Ibolya személyében.

A temperamentumos, az iskola hagyományait jól ismerő és tisztelő, tősgyökeres nyíregyházi pedagógus családból származó asszony az egyetem befejezését követően tért vissza a szeretett alma mater falai közé. Előbb a magyar, később – az új érettségi rendszer létrejöttével – a történelem oktatására helyezte a hangsúlyt. Pályára termettségét már az egyetem elismerte: végzősként Felsőoktatási Tanulmányi Érdeméremmel büszkélkedhetett. A folytatásban sem adta alább: a Vietórisz-díj fémjelzi pedagógiai munkája minőségét.

Ebben szerepet kapott családi indíttatása is. Édesanyja, Toka Ilona nyugdíjazásáig a Széchenyi István Szakközépiskola gazdasági vezetőjeként dolgozott. Édesapját, Kádár Tihamért, aki magyar-francia szakos középiskolai tanár volt, alig hatéves korában elvesztette. Testvérbátyja, Tihamér, az Általános Képzőközpontban végzi mindennapi munkáját. Kádár Ibolya férje, Huszár Tibor huszonkét évvel ezelőtt, repülőgépvezető-oktatóként szenvedett halálos balesetet. Amit a sors elvett az egyik oldalon, ellensúlyozta a másikon: két különleges adottságokkal megáldott gyermek született a házasságukból. Judit (25), az Iparművészeti Egyetemen tanul. Kedvenc időtöltése a fotózás. Már volt egy kiállítása a Fiatal Fotóművészek szervezésében. Húga, Dóra, 22 éves, biológus a Debreceni Egyetemen. Fő kutatási területe a madarak viselkedés biológiája. Angolul, finnül beszél.

Huszárné Kádár Ibolya vezette a gimnázium diákcsapatát az 1956-os forradalom emlékére rendezett vetélkedőn 2006-ban. Itt, az 1340 csapat között az első helyen végeztek. Ebben a pedagógusok munkája mellett jelentős szerep jutott az Arany János Tehetséggondozó iskola lelkes diákjainak.

Pedagógiai és vezetői alapelvei között kiemelt helyen szerepel a minőség és az odafigyelés fontossága mellett az iskolaépítő, iskola teremtő új utak keresése, a haladó hagyományok megőrzése. Nem akarja felforgatni az intézményt csak azért, mert ő ott az első ember. A Pintér Miklós által megteremtett tárgyi és személyi feltételek bővítését szinte mindennapi teendőjének érzi. Arra törekszik, hogy folytathassák az elfogadó és befogadó iskola nemes eszméjének megtartását. Mosolyogva mondja: ebben az épületben már nagyon sokféle diák megfordult. Járt ide óriás és törpe, többféle vallású, s talán még több bőrszínű emberpalánta is.

A vezetői és tanári kollektíva nagyon örül az új kollégiumnak, amit 1,3 milliárd forintból teremtettek meg. Az egykori Vay Ádám laktanyában helyet kapó létesítménynek csupán az alapjai származnak a régi épületből.

Az iskola-alapító Geduly püspök úrnak is emléket állítva tervezik egy Igazgatói arcképcsarnok létrehozását. Az emlékek ápolása mellett fordítanak időt az új és hasznos pedagógiai törekvések tanulmányozására, bevezetésére. Kiemelten fontosnak tartják a tehetséges gyerekek felkutatását, a tehetségek gondozását. E téren igen jó együttműködés alakult ki a kisvárdai Bessenyei György és az ibrányi Móricz Zsigmond Gimnázium között.
„ A hagyomány és haladás egyensúlyát fenntartva igyekszünk nem bedőlni a különféle pedagógiai divatirányzatoknak” – mondja a küzdeni tudó, ugyanakkor derűs, jó közérzetű igazgató asszony.

Pályázatának – ami egyben pedagógiai-vezetői célkitűzése is – a legfontosabb gondolatai a következők: elsődleges a partnerközpontúság, a létező kölcsönös bizalom mellett a kölcsönös érdekeltség megteremtése. Kiemelt szerepet szán az esztétikus környezet megteremtésének és megóvásának. Ennek megfelelően diákjaiban törekszik a szépre való igény felébresztésére és annak megőrzésére. Szeretné, ha az itt tanulók otthonuknak tekintenék patinás iskolájukat. Szeretné elérni, hogy a tantestület tagjaiban is erősödjön a „Zrínyis identitás” s azt: váljon egységessé a tanári kar.

A káros jelenségek nem kívánt hatásait kivédendő tűzte ki célul az egészséges életmódra nevelés fejlesztését. Szoros együttműködést tart fent a gyermekvédelmi és a gyermek-egészségügyi szervezetekkel. Tovább akarja vinni a korábban megkezdett kampányokat, kiemelten figyelmet fordítva az ELLEN-SZER és az A-HA programokra.

„Az oktatási folyamatban legfontosabb elem a gyerek. Számára élvezetesebbé és hatékonyabbá kell tenni a tanórákat. Törekedjünk az eredmények – átlagok, érettségi teljesítmények – javítására! A pedagógiai folyamatok hatékonysága érdekében meg kell őriznünk a csoportbontásokat! – fejezi be gondolatait Huszárné Kádár Ibolya.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése