Benkő Imre

Igazgató,

Nyíregyháza

szszb_20-10_benko_imre.jpgA megyeszékhely patinás, jó hírű oktatási intézményének, a Bánki Donát Műszaki Középiskolának célratörő, rátermett igazgatója valódi menedzserszemlélettel megáldott tanárember: Benkő Imre. Azok közül való, akik viszonylag fiatal korban kerültek az első ember pozíciójába. S ha már az ÉLET megadta számukra a lehetőséget, azt megragadva tették és teszik szebbé-jobbá azokat az intézményeket, szervezeteket, amelyeket gondjaikra bíztak az arra hivatott testületek.

Benkő Imre tizenöt évvel ezelőtt –1990-ben – harmincnyolc évesen kapta meg igazgatói kinevezését. A kezdeti időszakban a legfontosabb teendője az iskola elismertségének a növelése volt, hiszen akkor a köztudatban a „Bánki” csak egy volt a sok iskola közül. Vezetésével az intézmény dolgozóinak, a tanároknak és a nem-tanároknak is be kellett látniuk, hogy a múlt dicsőségéből a közelgő XXI. században élni, érvényesülni nem lehet. Így az iskola szinte minden területét át kellett alakítaniuk, új és újabb dolgokat kellett megtanulniuk és bevezetniük.

Időközben a „Bánki” közkedveltsége nem csökkent, így őket elkerülte a más intézményekben tapasztalt tanulói létszámcsökkenés. Azaz volt kinek, volt mit, volt hol oktatniuk. A kezdetekben bevezetett újításaik visszhangját tizenöt évvel ezelőtt a szülőkkel kitöltetett anonim kérdőívekkel mérték fel. Az eredmény az újítókat igazolta.

Ma az iskola padjaiban nappali tagozaton 850, felnőttoktatási keretek között 870 diák tanul. A kollégium háromszáz bentlakónak ad helyet. A gépészet és a közlekedési gépészet szakon az ötödik évfolyam eredményes befejezését követően az érintettek technikusi oklevelet kapnak. Ezt az a döntésük alapozza meg, miszerint egy bizonyos tanulmányi eredményszint alatt nem veszik fel a hozzájuk jelentkezőket. A jó értelemben vett „szigorúságuk” ellenére 2004-ben az elektronikai szakmacsoportban induló osztályokba 6-8-szoros volt a túljelentkezés.

A Bánki Donát Műszaki Középiskola diákjait egy kilencvenhárom emberből álló pozitív, az újra nyitott szemlélettel rendelkező tantestület és technikai személyzet szolgálja ki. A tanulóknál maradva meg kell említenünk, hogy napjainkra más lett a tanuláshoz való viszonyulásuk, hozzáállásuk a feladatok megoldásához, és a magatartási normáik, szokásaik is. Mindezen körülmények hatására a tanároknak is többet és jobban kell tanítaniuk azért, hogy ugyanazt az eredményt tudják felmutatni, mint másfél évtizeddel ezelőtt. Az igazgató úr értékítélete szerint az iskolában tanuló diákok neveltségi és műveltségi színvonala évről évre mérhetően magasabb annak ellenére, hogy folyamatosan kevesebb hasznosítható tudással érkeznek ide is a jelentkezők. A nehezítő körülmények dacára elért eredményeikben benne van az egyszemélyi vezető, valamennyi dolgozó s nem utolsósorban és kiemelten az osztályfőnökök mindennapi, áldozatos munkája. Elsődleges céljuk e területen, hogy megtanítsák a hozzájuk érkezőket tanulni, mert mára egyre igazabb az a mondás, miszerint az életnek tanulnak…

Kérésünkre nemenként értékelve a diákokat Benkő Imre elmondja, hogy a fiúkra nem igazán a szorgalom a jellemző. A „Bánki” falai között eltöltött évek alatt azonban egy érési folyamaton mennek keresztül, aminek következtében gondolkodásmódjuk is fokozatosan átalakul. A mai magyar társadalmi élet minden területén érezhető „Minden a pénz!” szemlélet sajnos az iskolában is tettenérhető.

Benkő úr és munkatársai már kidolgozták a szakképzésre vonatkozó átalakítási koncepciójukat, amelynek a lényege egy „Területi Integrált Szakképzési Központ” létrehozása több oktatási intézmény részvételével. A gyakorlati megvalósítás érdekében állami pályázatokat készítenek, valamint átalakítják az elméleti képzés tartalmát is. A változások témaköréhez kapcsolódóan szól a COMENIUS-II. intézményi modell sikeres pályázatáról, aminek eredményeként csoportos szaktanácsadást nyújtanak az érdeklődő intézményeknek. A megye és a város vezetése is örül e tevékenységüknek.

Úgy tartják: a szűkebb hazában a „Bánki” a minőségfejlesztés zászlóshajója. Így már érthető, hogy miért itt működik a COMENIUS Klub, melynek a foglalkozásain rendszeresen tíz-tizenkét iskola minőségfejlesztési vezetőivel találkozhatunk. E téren kiemelten támaszkodtak a Japánból származó 5S- rendszerben foglaltakra, aminek alkalmazására személyesen Benkő Imre tett javaslatot, ezt aztán a munkacsoport el is fogadta. A fentiek tükrében már nem meglepő az sem, hogy az ISO és a COMENIUS mellett 2003 márciusa óta rendelkeznek a HACCP élelmiszerbiztonsági rendszer tanúsítványával is.  Az igazgató úr büszke munkatársaira, azok áldozatkész és lelkiismeretes munkájára. Így valamennyiük örömére 2002-ben elsőként a „Bánki” kapta meg a Megyei Közoktatási Alapítvány által létrehozott, az „Oktatás, Nevelés Eredményességéért Díjat”.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése