Gazda Sándor Mihály

Igazgató,

Nyíregyháza

A képről éles szemű, munkás arcú, ugyanakkor emberséges érzületű igazi tanárember néz ránk. Ő a 126 éve alapított patinás oktatási intézmény, az Inczédy György Középiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatója, Gazda Sándor Mihály.

Munkahelyét 1983. szeptember elsejétől kezdődően mind a mai napig ez az iskola jelenti. Végigjárta a pedagóguspálya összes lépcsőfokát. Kollégiumi nevelőtanárként kezdte, majd tanárként, tagozatvezetőként, igazgatóhelyettesként folytatta. 1999. augusztus elsejétől az intézmény igazgatója. Az iskola tanulóinak száma az utóbbi években 1200 fölött van, ez a nappali taglétszám. Lelkiismeretes szervezőmunkájának és a jó propagandának köszönhetően a beiskolázási gondokat itt nem ismerik.

Az oktatási intézményen belül szakközépiskola és szakiskola is működik. A szakközépiskolában informatikai, gépészeti és kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció szakmacsoportokban folyik az oktatás. Az iskola az elmúlt években óriási energiát fordított az informatikai és az idegen nyelvi oktatás feltételeinek megteremtésére, aminek az eredményei mára kézzelfoghatóan érezhetőek. Az érettségi vizsga megszervezése után a diákok jelentős része még marad, és szakmát szerez. Hagyományosan keresett ezek közül az épületgépész-technikus. A tanulók körében pedig egyre népszerűbbek az informatikai szakmák: a rendszergazda és a webmester. A mai magyar iskolák sok nehézséggel küzdenek, mert miközben oktatási feltételeik hiányosak, sokszor át kell venniük a szülői ház szerepet is. A szakképző intézményekben előtérbe került a nevelés, és bár a tanórán kívüli közösségi nevelés nagyrészt elmarad, mégis az iskolára vár a feladat: a viselkedés alapvető normáinak elsajátíttatása.

Az iskola másik, napjainkra ismét nagyobbik része a szakiskola. Valamikor a 8. osztályból kikerült tanulók fele szakmát tanult. Ma már csak a 15–20 százalékuk kerül ide. Pedig a gazdasági élet szereplői egyre nagyobb szakmunkáshiányról számolnak be. A szakmunkásképzés már a kilencvenes években hullámvölgybe került. A nyíregyházi Inczédy György Középiskola, Szakiskola és Kollégiumban volt olyan időszak, amikor 22 szakmát is tanítottak, de volt, amikor csak 7-et. Minden bizonnyal megtörtént az elmozdulás, mert a szakképzés reformjának egyik jeleként ismét felfelé indulhattak a képzeletbeli csúcsra. Az elmúlt néhány év ebből a szempontból azonban nagy változásokat hozott. 2010-ben már 13 szakma oktatása folyik majd a szakiskolában.

Reményteli változások indultak el a szakképzésben, melyek eredményeként a gyermeklétszám folyamatos csökkenése ellenére látványos fejlődés következhet be. Ebből a fejlődésből az iskola sem szeretne kimaradni. A közel 90 pedagógust számláló nevelőtestület és az iskola vezetősége mindent megtesz annak érdekében, hogy az oktatási intézmény hagyományaihoz méltóan fejlődjön. Nevelje és tanítsa a következő nemzedékeket, és a szakképzésen keresztül hozzájáruljon az ország jólétéhez.

Az intézmény szélesre tárta kapuit a városi civil szervezetek, egyesületek, klubok rendezvényei, oktatási tanfolyamai előtt. A bevétel segíti a gazdálkodásuk biztonságát.

Gazda Sándor Mihály 1955. december 10-én született Hidasnémetiben. Az általános és középiskolai tanulmányait Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelyén, Miskolcon folytatta. A Földes Ferenc Gimnáziumban 1974-ben érettségizett. A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem történelem–földrajz szakán végzett. Egyetemi diákévei alatt aktívan részt vett a tudományos diákkör munkájában.

Egyetemi tanulmányait 1980-ban fejezte be, jó eredménnyel. Ekkor kapta meg történelem–földrajz szakos középiskolai tanári oklevelét is. Előbb Nyíregyházán, az Express Utazási Irodában dolgozott, majd azt követően a Jósa András Kórház személyzeti osztályán volt oktatási előadó.

Mindmáig legkedvesebb munkahelyén, az Inczédyben 1983. szeptember 1-jétől dolgozik. Két évig kollégiumi nevelő, majd 1985-től tanárként. 1988-tól a szakmunkások szakközépiskolája levelező tagozatát vezette, 1992-től nevelési igazgatóhelyettes. Igazgatói megbízást első ízben egy évre 1999. augusztus 1-jétől 2000. július 31-ig kapott. 2000. augusztus 1-jétől Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése öt évre bízta meg, majd 2005-ben ismét öt évre bízták meg az igazgatói feladatok ellátásával.

Az iskolában végzett munkája elismeréseként 1993-ban Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlésétől Oktató-nevelő Munkáért kitüntetésben részesült. 1997-ben főtanácsosi címet kapott. 1998-ban elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatási vezetői szakát, amely egyben szakvizsgának is minősül. 2007-ben „Nyíregyháza Kiváló Pedagógus Margócsy Emil-díj”-ban részesült.

1992-től minden évben legalább egy alkalommal érettségi elnöki teendőket lát el a megye középiskoláiban.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 25. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése