Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Márk Attila Olivér
A Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója
Nyíregyháza
„Ok nélkül hágni vészes pályára vakmerőség és hiúság, de midőn közügy kívánja, akkor mindenre készen lenni polgári kötelesség. S e kötelesség parancsolja a valót és igazat nemcsak megismerni… de bátor szívvel kimondani és pártfogolni is.”
A Kölcseytől vett idézet soha nem bírt olyan aktualitással, mint a XXI. század eleji Magyarországon. Kétszáz év is kevés a változáshoz? Vagy éppen az örök emberi, polgári és demokratikus jogok időtlenek?
E gondolatok jegyében beszélgetünk Márk Attila Olivérrel, a már régóta elitnek tartott Kölcsey Ferenc Gimnázium két éve kinevezett igazgatójával. Mint mondja, az újítás vágya számára nem jelenthet mást, mint a kor követelményei szerinti megújulást a folyamatosság jegyében. Mert nem akkor vezeti jól a gimnáziumot – osztja meg ars poeticáját – ha felforgat mindent, hanem ha a jól bevált, a gyakorlatban kimagasló már eredményeket hozott folyamatokat erősíti.
Márk Attila Olivér a Kölcseyben érettségizett, itt szívta magába azt az érzést, amit Sebő Ferenc így fejez ki: a hagyományainkat megélni kell. Ezt a cselekvő hagyományápolást szerette volna pedagógusként is tovább vinni az egyetemi diploma átvétele után. Matematika-fizika szakos középiskolai oklevéllel a zsebében – noha bárhol kínáltak volna jó állást – visszahúzta a szíve az alma materbe. Abba a bölcsőbe, ahonnan elindult, amelynek a lépcsői, osztálytermei, a diákok és a kollegák mentalitása megfizethetetlen értéknek számított. Tárt karokkal és ajtókkal fogadták az egykori eminens diákot, a kollegák közül nem egy még őt is tanította. A folytonosság és a reform gondolata hatja át ma is a Kölcsey szellemiségét.
Egyre jobb osztályzatokkal kerülnek be ide a nyolcadikosok. Valamennyien már távolabbi célokat tűznek maguk elé. A gimnáziumi képzés céljaként igazgatói pályázatában egyértelműen a felsőoktatás államilag finanszírozott szakjaira való bejutást akarja segíteni. Az állami ösztöndíjjal támogatott, osztott és osztatlan képzésekbe történő minél nagyobb arányú bejutás a cél most és a jövőben is. Reális lehetőségként számol a külföldi egyetemekre, főiskolákra jelentkező diákokkal.
Partnereket, testvérintézményeket kerestek és találtak a határokon túl is céljaik megvalósításához. Szatmárnémetiben a Kölcsey Ferenc Főgimnázium, a németországi Iserlohn, az olasz Udine és a francia Saint Pandelon gimnáziumaival alakítottak ki kölcsönösen előnyös együttműködést. A nyugat-európai intézmények anyanyelvi környezetet kínálnak a Kölcseys diákoknak, megismerhetik a vendéglátó családoknál a helyi szokásokat, életkörülményeket, a kultúrát, a mindennapi ember gondolkodásmódját, életfilozófiáját. Később, külföldi egyetemre felbecsülhetetlen kincsként vihetik magukkal az így megszerzett tapasztalatokat.
Számos képzésen vett részt az igazgató, hogy hitvallásának megfelelően, a legmagasabb szinten tudja ellátni közszolgálatát – ő ugyanis kiemelten ennek tekinti a pedagógusi hivatást. Tanult akkreditált életvezetési ismereteket, egészségfejlesztési és drogmegelőzési képzésen vett részt. Otthonosan mozog az emelt szintű érettségiztetés terén, majd a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán a közoktatásvezető pedagógus szakvizsgát is megszerezte. Az Oktatási Hivatal által szervezett érettségi elnöki felkészítéseken 2006-tól van jelen. Büszke a szakirányára: algoritmus matematika szakos tanár szakirányú szakképzettségről is átvehette oklevelét. Osztályfőnökként – 13 éven át – nem az adminisztrálást tartotta fontosnak, szerinte az osztályfőnök legyen igazi nevelő, kapjanak a diákok tőle ragaszkodást, és éljék meg együtt a közösségi lét örömét.
„Minden pillanatban a jelenben dolgozunk – a jövőnk érdekében. Ha ezzel a hittel és elszántsággal állnak hozzá a kollegáim is, és közösen erősíteni tudjuk a nevelőtestület teljes egységét, munkánknak meglesz a gyümölcse a következő években is. További sikereink előfeltétele, hogy a gimnázium minden pedagógusa és dolgozója – azon képességeit, amelyekben a legjobb – fordítsa a közösség javára, a Kölcsey Ferenc Gimnázium biztos jövőjéért. Mind a diákok, mind az itt dolgozók érezzék sajátjuknak a gimnáziumot és legyenek büszkék arra, hogy ehhez a közösséghez tartozhatnak!”
Márk Attila Olivér igazgatói hitvallását a korábbi évtizedek összetartó diáksága is bizonyítja, az osztálytalálkozókra még külföldről is hazajönnek az öregdiákok. Évkönyvet jelentetnek meg minden évben – emléket állítva a múló időnek. A patinás falakat ma modern burkolat teszi elegánssá, de a szellemiség megmaradt a réginek. Fényes bizonyítékul, hogy az általános emberi értékek, az oktatás, a nevelés, a haza szeretete és a haladás iránti elkötelezettség Kölcsey Ferenc korától kezdve mind a mai napig állandó és igaz. Ahol az értékek stabilak, oda szívesen gyűlnek a kiművelt emberfők. Talán ebben is rejlik a Kölcsey Gimnázium kimagasló népszerűsége.
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése