Pásztor Attila

Iskolaigazgató,

Nyíregyháza

szszb_09-64_pasztor_attila.jpgA Kazinczy Ferenc Általános Iskolát sokan még 17-esként ismerik Nyíregyházán. Az 1978-as indulástól kezdve Pásztor Attila az intézmény igazgatója. Az ízig-vérig pedagógus vezető történelmi ihletettségű családból származik. 1945. február 3-án született Pásztor József családjában, Pálházán. Édesapja Borsod-Abaúj-Zemplén megye főispánja volt, nagyapja nemzetgyűlési képviselőként szolgálta választóit. A szülői házban megfordult Nagyatádi Szabó István, Ortutay Gyula, Kétly Anna, Tildy Zoltán és a kisgazdapárt prominens vezetői. Emlékeiben meghatározó jelentőséggel bírt ez az indíttatás. Érthető, hogy a szocialista évtizedek kezdetén nem nézte jó szemmel a rendszer ezt az irányvonalat, és kuláknak bélyegezték a szüleit. Két testvére közül Gabriella biológia-földrajz szakos pedagógus Mezőkövesden, Lenke háztartásbeli. Szabolcs fia Államigazgatási Főiskolát végzett, német, olasz, angol nyelvvizsgával vág neki az életnek. Csaba, a cukrász szakma után érettségire készül és a Németországban töltött idő után német nyelvvizsgát tett.

Pásztor Attila a Kossuth Lajos Gimnáziumban, Sátoraljaújhelyen érettségizett, majd a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán 1967-ben szerzett oklevelet magyar-történelem szakon. ’72-ben végzett az Eötvös Lóránt Tudományegyetem történelem szakán. Már érettségi után belekóstolt a munkába, előbb kubikosként, majd egy évig optikai ellenőrként dolgozott a MOM-ban. A diploma átvétele után hazament szülőfalujába, Pálházára tanítani. Volt csapatvezető, művelődési ház igazgató, kiskörzeti népművelési felügyelő. 1969-ben került Nyíregyházára a házasságkötés után.

Eleinte Újfehértóra járt ki tanítani. 1972 és ’75 között a 2-es gyakorló iskolában, majd 1976 és ’78 között a 2-es iskolában igazgatóhelyettesként kamatoztatta szaktudását. 1978-ban már megbízták az épülő 17-es iskola irányításával, és az új tanévtől őt nevezték ki az iskola igazgatójának. Immár huszonegy éve ő vezeti az intézményt. Az időközben bevezetett pályázati rendszerben egyaránt őt bízták meg a vezetéssel, s a legutóbbi alkalommal az önkormányzat meghosszabbította a vezetői megbízatását nyugdíjazásáig.

– Óriási változás következett be az elmúlt két évtizedben az oktatás területén – magyarázza Pásztor Attila. A korábbi merev előírásokat felváltotta a pedagógusszabadság. Az oktatási törvény és annak több módosítása viszont felszínre hozott addig megoldatlan gondokat, és a törvény eszközével akart szabályozni társadalmi, szellemi, morális folyamatokat is. Úgy éreztem, meg kell találnom azokat a kulcsembereket a tantestületben, akikre hosszabb távon számíthatok. Ez szerencsére megtörtént, s jó érzéssel mondhatom: a tanárok hetven-nyolcvan százaléka megmaradt. Még a nagy elbocsátási, leépítési hullámban is sikerült megoldani, hogy csupán egy kollégának kellett felmondani. Ma ötszázhúsz gyereket negyvenegy pedagógus oktat és tizenöten vannak a technikai dolgozók.

Másfél éve bázisiskolai feladatokat is ellátnak. Kiemelkedő a német- és nyolc éve az angol nyelv oktatása. Nem véletlenül vették fel Kazinczy nevét, hiszen a Zsolnay-féle nyelvi, kommunikációs képzést igen magas szinten valósítja meg az iskola. Számítástechnikát első osztálytól kezdve tanulhatnak a gyerekek.

Évek óta rálátásuk lehet a német oktatási módszerekre. A Magdeburg megye Blankenburg városának tízosztályos iskolájával ápolnak szoros kulturális és sportkapcsolatot. Az anyanyelvi környezetben a német elsajátítása sokkal könnyebben megy az évente kiutazó tanulóknak. Az igazgató kiemeli még az olasz kapcsolatot, valamint a röplabda eredményeket. A férfi csapat nagy, nyolcvan százalékát ez az iskola nevelte.

– Aki évtizedeket töltött a katedrán és az igazgatói székben, csak az örök változást tapasztalhatta – magyarázza Pásztor Attila. A poroszos iskolairányítást felváltotta az a rendszer, amelyben a pedagógus egyértelműbb lehetőséget kapott saját egyénisége kibontakoztatására. Elmozdulás történt a minőségi munka elismerésére. A nemzeti alaptanterv körüli sokéves vita is rámutatott, hogy a kormányzat mindig is stratégiai ágazatnak tartotta az oktatást. Változatlanul él azonban az az ellentmondás, amely a tehetséges gyerekek gondozása és a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása terén fennáll. Azt tapasztaljuk, hogy a hátrányos helyzet újratermelődik, s a továbbtanulás egyre inkább a szülők anyagi helyzetének a függvénye. Mi a magunk eszközeivel arra törekszünk, hogy minél szélesebb körű alapokat adjunk a gyerekeknek, hogy a ma szükséges nyelvi, számítástechnikai, kommunikációs ismeretekre támaszkodva nyugodtan válasszanak maguknak középiskolát. Bekötöttük az Internetet és sok tehetséges gyerek ért el jó eredményt az országos tanulmányi versenyeken.

Szabadidejében az igazgató úr a természetjárásnak hódol. Családi hagyomány a gombázás. Szeret fényképezni, annak minden technikai fortélyát is otthon leste el.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése