Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Bákonyiné Kurucz Éva
Bereznay Gyula-díjas iskolaigazgató,
Nyíregyháza
Kertvárosi általános iskolának indult, ám az eltelt évtizedek alatt az ország legjobbjai közt tartják számon a nevében a közösséget őrző Kertvárosi Általános Iskolát.
A miniszter már választotta ezt az intézményt az országos tanévnyitó helyszinéül. Eredményei összeforrottak Bákonyiné Kurucz Éva igazgatónővel, aki a napokban Bereznay Gyula Pedagógiai Díjat kapott. A Közoktatási Közalapítvány a megyében évente három pedagógust részesít ebben az elismerésben. Az iskola pedig az Európai Uniótól elnyert pályázat pénzéből újszerű pedagógiai módszereket és modern oktatási infrastruktúrát honosíthat meg „A jövő iskolája” program keretében.
Az igazgatónő büszke a helyettesére, dr. Sasváriné Tamás Terézre, aki az idén először átnyújtott Teleki Blanka-díjat vehette át. Az elismerés rangját jelzi, hogy az országban 80-an, köztük megyénkből tizenöten vehették át a rangos kitüntetést. Az esélyt teremtő pedagógusok számára adható díjra nemcsak azért javasolta helyettesét az igazgatónő, mert munkáját a kreativitás, a szakmai megújulás, a felkészültség és a gyermekszeretet jellemzi. Aktívan részt vesz pályázatokon, továbbképzéseken.
Tanítási óráin a kompetenciaalapú, kooperatív technikákra oktatást alkalmazza eredményesen. A 2003/2004-es tanévtől az ő irányításával vezették be a megyeszékhely öt iskolájában az Integrációs Programot. Jelenleg ő látja el az Országos Oktatási és Integrációs Hálózat, a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Oktatási, Kulturális és Sport Iroda, valamint a város általános iskolái közt a koordináló szerepet.
Kiváló szervezőmunkája eredményeként az elmúlt négy év alatt közel százharminc pedagógus ismerkedett meg a kooperatív tanítási technikákkal, mely technikák alkalmazása elengedhetetlen eszköze az esélyteremtésnek, a másság elfogadásának. A pályázatokon öt év alatt tizenhárommillió forintot fordíthattak taneszköz-vásárlásra, felzárkóztatásra, tehetséggondozásra, táborozásra. Szakmai vezetésével még nagyobb esélyt teremthetett az intézmény a halmozottan hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók hátrányainak csökkentésére. Több elismerés mellett az idén főtanácsosi címet is kapott.
Az a jó vezető, aki szakmailag felkészült, elkötelezett, sikerorientált munkatársakkal veszi körül magát. Sokszorosan igaz ez Bákonyiné Kurucz Évára, aki a matematika–kémia szakos diplomával a zsebében 1977 óta dolgozik a Kertvárosi Általános Iskolában. 1982-től iskolavezetőségi tagként aktívan bekapcsolódott az intézmény irányításába. Ő azon kevés igazgatók egyike Nyíregyházán, de országosan is az élmezőnyhöz tartozik, akit tizenhat éve, megszakítás nélkül nevezték ki az intézmény élére a sikeres pályázat után. A kemény, de igazságos megfogalmazás szerint: az eredmény minősít – messzemenően igaz őrá is. Kiemelkedő pedagógiai kultúrával rendelkezik.
Tájékozott a vezetéselméletben, igazgatási jogi és vezetéspszichológiai kérdésekben egyaránt. Vezetőként mindig szem előtt tartja az iskola lehetőségeit, eredményeit, hagyományait, s konkrét, reális célokat fogalmaz meg. Ambíciózus, hitelességét a szaktárgyaiban elért eredmények is fémjelzik. Fogékony az újdonságok iránt: a Kertvárosi Általános Iskola jövőjét az integrált, illetve a kompetenciaalapú, kooperatív technikákra épülő oktatás keretében képzeli el. Az intézmény hosszú távú sikerességét a szülőkkel, a pedagógusokkal, a tanulókkal, illetve a partnerekkel való szoros együttműködésben látja. Őszinte, emberi kapcsolatokat alakított ki az iskola valamennyi dolgozójával és tanulójával egyaránt. Az intézmény és a szakma iránti elkötelezettsége példaértékű.
Büszke az elért sikerekre, de azokat nem a saját, hanem a közösség eredményeként közvetíti kifelé is. Örömmel említi, hogy az iskola pedagógusai felismerték a szemléletváltozás parancsoló szükségletét, megismerték és alkalmazzák a kompetenciaalapú oktatást. Szélesebb alapokra helyezték a módszertani kultúrát, hangsúlyosabb lett az alkalmazóképes tudást középpontba helyező oktatás. Egyúttal fejlesztik a tanulók kommunikációs és együttműködési képességét, vitakészségét. Igyekeznek csökkenteni a különböző fejlettségi szinten lévő tanulók közti különbségeket.
A jól képzett pedagógusokat digitális eszközök sora szolgálja napi munkájában. Az eredmények igazolják a törekvést: a diákok egyre több gyakorlati, használható, alkalmazható tudás birtokába jutnak. Ilyen hozzáállás és közösségi összetartozás mellett nincsenek gondjaik az elsősök toborzása terén, a szülők ugyanis méltányolják az eredményeket, és örömmel íratják gyermekeiket olyan iskolába, ahol az életre tanítják őket.
A XXI. század iskolája arról szól, hogy az itt végző diákok az ország bármely, akár elitnek tartott középiskolájában is kiválóan teljesítsenek. Ebben a fészekmelegben ugyanis valamennyien megkóstolták a siker ízét…
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése