Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Czövek Istvánné
Igazgató,
Nyíregyháza
Sárospatak mellett egy kis faluban Vajdácskán született, ahol édesapja görög katolikus lelkészként teljesített szolgálatot. Nem volt véletlen a pályaválasztása, hiszen felmenői között voltak pedagógusok, apai nagyanyja tanítónőként dolgozott a Leveleki Általános Iskolában. Tőle örökölte a pedagógusvénát, bár más lehetőségeket is kihasználhatott volna, de úgy érzi, kicsit sorsszerű, hogy ebben az irányban kereste boldogulását. A természet szeretete gyermekkori indíttatású, amelyben természetesen közrejátszottak azok a körülmények, ahol és ahogyan élt. Édesanyja is természetkedvelő ember volt, szabad idejében gyakran beültette legkisebbik lányát családi Trabantjukba, amely hegyi túrájuk kiindulópontjához röpítette őket. Ilyenkor elindultak a hegyek közé felfedező körútra, vonzotta őket az ismeretlen, hiszen az évszakoktól függően mindig más-más arcát mutatta a Zemplén.
Középiskoláit Sátoraljaújhelyen végezte. Kollégiumban lakott, kemény világ volt, hiszen 14 évesen elkerült szüleitől, testvéreitől, és az is nagy fájdalma volt, hogy a szigorú kollégiumi szabályok miatt hetente csak egy alkalommal mehetett haza a várostól alig 20 km-re fekvő otthonába. Nem szerette a kollégiumi bezártságot, és hogy elfoglalja magát, mindenben nyakig benne volt, ami a gimnáziumban történt akár kosárlabdáról, tájfutásról vagy síelésről volt szó, de járt Kazinczy-versenyekre, ahol minden alkalommal szép eredményt ért el, mindig jó volt a kommunikációs készsége. A középiskola befejezését követően Vajdácskán tanított, és ez az egy esztendő meghatározta a továbbiakat is. Megszerette a tanári pályát, hiszen nemcsak természet-, hanem emberközpontú környezetbe született.
Munkatársai, volt tanárai is erősítették ezt az elhatározását, így a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolára, magyar–történelem szakra jelentkezett. Jó szellemi nívójú csoportba került, a tanulás és vizsgák mellett sok mindennel foglalkoztak, évekig szerkesztették a főiskola lapját, részt vettek pantomimfesztiválokon, ahol két évig háziasszonykodott, bekapcsolódott a TDK-munkába, nem voltak eseménytelenek ezek az évek sem.
Diplomája kézhezvételét követően, jelenlegi munkahelyén, a Szabó Lőrinc Általános Iskolában kezdett el tanítani. Megkedvelte ezt az iskolát, úgy véli, többek között azért, mert az ő lelkéhez ez a kissé falusias miliő közelebb áll, mint a zsúfolt városi környezet. Végigjárta a szakmai ranglétrát, volt osztályfőnök, diákönkormányzatot segítő tanár, munkaközösség-vezető, gyorsan következtek egymás után ezek a lépcsőfokok, és közben, egyáltalán nem mellékesen, megszülte fiát. 1994-ben pályázott az igazgatói posztra, ez már a harmadik ciklusa.
Azt mondja, addig érdemes ezt a feladatot ellátni, amíg az embernek vannak új ötletei, nem fárad bele. Óriási lendülettel vetette bele magát a munkába. Ez volt az az időszak, amikor először vált érzékelhetővé a gyereklétszám gyors ütemű csökkenése. Az volt a nagy kérdés, hogy ebben a lakókörnyezetben a jó színvonalú oktatás mellett hogyan őrizheti meg az iskola működőképességét. A 90-es évek elején már foglalkoztak informatikával, számítástechnikai tagozatot indítottak, idegen nyelveket tanítottak, és emellett új irányokat kerestek, hogy felvegyék a versenyt a többi intézménnyel az oktatás piacán.
Az első nagy lendületes változtatás 1998-ban, az akkor induló pedagógiai programmal kezdődött. Viszonylag széles társadalmi és belső igényfelmérésre alapozva határozták meg az oktatási célokat, és ekkor kezdtek el teammunkában anyagot gyűjteni a programhoz. Már a ’98-ban megjelent programban igen hangsúlyosan szerepelt a diákok egészséges életvitelének, harmonikus testi-lelki egészségének fejlesztése. Ebben az időszakban a szabad iskolaválasztással egy spontán szegregáció indult meg a város intézményei között. Ennek következtében megemelkedett ebben az iskolában azoknak a gyerekeknek a száma, akiknek valamilyen speciális fejlesztésre volt szükségük. Innen kezdődően indult el egy olyan módszeres folyamat, amelyre felépítettek egy továbbképzési szisztémát, amelybe beillesztették a környezetvédelmi, természetvédelmi oktatást, a sajátos nevelést igénylő gyerekek képzését. Ezeknek a céloknak a megvalósítását segítette a Comenius I minőségfejlesztési program. Ezen a vonalon elindulva alakult ki egy feladatkultúrás szervezeti modell. Ami azt jelentette, hogy kis csoportokban dolgoztak, de nem hanyagolták el az oktatás hagyományos irányait sem. Hatékony volt a munkájuk, amit az is bizonyít, hogy az iskolát felvették a KOKOSZ-ba, majd pályázaton elnyerték az Ökoiskola címet.
Az iskolában nevelési cél a tanulók testi-lelki egészségének a fejlesztése, úgy véli, neki és az általa irányított kollektívának ehhez példát kell mutatnia. Nem esik nehezére, hiszen a család és munka mellett fontos értéknek tartja a szellemi és testi fittség megtartását.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése