Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Dojcsák Margit
Iskolaigazgató,
Tiszanagyfalu
Világéletében a közösségért munkálkodott Dojcsák Margit, a tiszanagyfalui Körzeti Általános Iskola és Óvoda igazgatónője. Ízig-vérig pedagógus, aki a gyermekek nevelésének, oktatásának, erkölcsi értékrendjük kialakításának szenteli az életét.
Az egész családja Tiszaeszláron él, mindössze a születési helyéül jegyezték be Tiszalököt 1956. március 16-án. Édesanyja, Soltész Margit, a háztartás és a gyermeknevelés tennivalóit vállalta magára. Édesapja, Dojcsák Imre, nyugdíjas termelőszövetkezeti tag, nyugdíjazása előtt gépészként dolgozott a vízügynél. Két testvér nevelkedett a családban, Imre sofőr a tiszavasvári polgármesteri hivatalban.
Margó a tiszalöki Teleki Blanka Gimnáziumban érettségizett ’74-ben, majd a Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanítói szakán szerzett diplomát 1977-ben. Még abban az évben lépte át a tiszanagyfalui iskola kapuját, s lassan negyedszázada tekinti második otthonának ezt az iskolát. Időközben főiskolai oklevelet szerzett magyar nyelv és irodalomból, majd 1999-ben vette át diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakának sikeres elvégzése után. Érdekességként húz elő egy régi, szép igazolványt, amely azt tanúsítja: művészeti oktatói működési engedélyt szerzett az amatőr színjátszó csoportok vezetésére, mégpedig C kategóriában. Nagyon büszke arra, hogy 1987-ben az általa vezetett közösség eljutott a XII. Országos Gyermekszínjátszó Fesztiválra.
Idekerülése után nyolc évig az alsó tagozat oktató-nevelő munkájában vett részt, négy évig vezette az alsós munkaközösséget. 1980-tól a helyi Ady Endre Művelődési Ház tiszteletdíjas művelődésiház-igazgatói teendőit látta el tíz éven át. Tizenhárom évig volt szakszervezeti bizalmi. ’89-ben a Szakszervezetek Országos Tanácsától a Szakszervezeti Munkáért kitüntető jelvény bronz fokozatát vette át. 1978-tól folyamatosan részt vett a gyermekvezetők képzésében. Több éven keresztül volt a nyíregyházi városi úttörőelnökségen belül képzésfelelős, és dolgozott az úttörőelnökségben elnökségi tagként. 1981-ben – pedagógiai munkájának elismeréseként – a Művelődési Miniszter Miniszteri Dicséretben részesítette. 1985-ben a Magyar Úttörők Szövetsége adományozott elismerést Dojcsák Margitnak. A 90-es években pedig Gyermekekért Érdemérmet vehetett át.
A közösségi munkával párhuzamosan az iskolában is egyre fontosabb megbízatásokat kapott. 1989 februárjától 1991. augusztus 31-éig igazgatóhelyettes, majd sikeres pályázat után 1991. szeptember elsejétől kinevezték igazgatónak. Lassan lejár a kinevezése után a második ciklus is. Épp elég eredményről vonjuk meg a mérleget, amely pillanatnyi állapotot rögzít, hisz a könyv megjelenésének idején már újabb eredmények birtokosai lehetnek.
Míg kezdetben a szakellátottság megteremtését tűzte célul, ma a húszfős tantestületben csak szaktanárok találhatók. A hét óvónő közül hatan szereztek óvodapedagógusi diplomát. Az iskola kétszázhuszonkilenc gyermeknek nyújt oktatást, képzést. A létszám eddig változatlan maradt, pár év múlva picit csökken.
Dojcsák Margit igazgatónő mindig azt tűzte célul, hogy a tanulásnak, a tudásnak legyen értéke a felnövekvő nemzedék szemében. Évekkel ezelőtt bevezették a 4., 6., 8. osztály végén a vizsgát, s ez egyúttal azt is jelenti, hogy a nyolc év során többször felmérhetik a tanulók képességeit, fejlődési ütemét. A továbbtanulási arány százszázalékos. Egyharmad részük gimnáziumban vagy szakközépiskolában, kétharmad részük szakmunkásképzőben folytatja tanulmányait. A gyermekek többsége első generációs értelmiségi lesz, hisz a szülők zöme fizikai munkás.
A második ciklusban a Nemzeti Alaptantervre koncentrálva az értékközvetítés, az ismeretközlés, a képzés, a funkciógazdag tevékenységi rendszer és a szocializáció a kiemelt program. A pedagógiai koncepció hangsúlyos eleme a demokratizmus és a felelősségvállalás – ennek része a jól működő diákönkormányzat –, a tudás iránti vágy felkeltése, a gyermekközpontúság és az esélyegyenlőség megteremtése. Mottóul azt választották: „Jó szóval oktasd, játszani is engedd…” Ehhez kapcsolódik az óvodásoké: „A játék, az gyönyörű…”
Népszerűnek ígérkezik a művészeti oktatás, amelyet 2001 szeptemberében vezetnek be báb- és színjátszás, képzőművészet, média, népi tánc és társastáncban. Százötvennégyen jelentkeztek az első körben. Hangsúlyt helyeznek a fakultáció keretében létesített számítástechnika, az ezermester, és a háztartástan oktatására. Rajz- és informatikai szaktantermük van, de a földrajzot, magyart, kémiát, fizikát is hasonló körülmények között oktatják.
Differenciáltan foglalkoznak a tehetséges és a felzárkóztatásra szoruló gyerekekkel. Sokat segít ebben a szakszolgálat, amelyben logopédus, gyógytestnevelő és pszichológus is részt vállal a munkában.
Az igazgatónő szabadidejében olvas, zenét hallgat – vagy éppen tanul az állandóan változó oktatási rendszerhez igazodva.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Rudolf János Ferencné
Mester Béláné
Kemecsei László
Hiszi, hogy jó utat választ...
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Rudolf János Ferencné
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése