Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Smidt Ferenc
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza-Nyírszőlős
A sors igazságot szolgáltat. A hajdani, benkőbokori iskolás ma már olyan általános iskolát igazgat, amilyenből sok száz, tanyáról indult gyermek hódította meg a karrier csúcsait. Smidt Ferenc a 2006–2007-es tanévtől igazgatója a Szőlőskerti Általános Iskolának. Vezetői tevékenysége egy nagyszabású fejlesztés után kezdődhetett el, hisz a lelakott épületeket modernizálták, tornateremmel, könyvtárral, művelődési intézménnyel gyarapították. Egységes tömbbe foglalta a tervezői álom és a kivitelezési lehetőség. Az ország kasszájából is kaphattak a jogos igény megvalósítására, emellett a nyíregyházi városi önkormányzat is zsebbe nyúlt. A kívül-belül tetszetős létesítmény átadása után régi vágya valósult meg a gyerekeknek és a tantestületnek, ma, a XXI. század színvonalán lehet tanulni a pazar iskolában. A tartalmas nevelő-oktató munkáról pedig elhivatott pedagógusok gondoskodnak.
Smidt Ferenc Nyíregyházán született 1969. október 26-án. Szülei kétkezi munkával teremtették elő fiuk taníttatásának költségeit. Édesapja a gumigyárban dolgozott vulkanizálóként, édesanyja a családi tűzhely melegét őrizte. Az első négy osztályt Benkőbokorban, a felsőtagozatot a 2-es iskolában végezte Smidt Ferenc. A Zrínyi Ilona Gimnáziumban tett érettségi után az akkor Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–technika szakán végzett. A katonaság letöltése után 1993-tól a Szőlőskerti Iskolában kezdett tanítani. Még ma is szeretettel emlékszik a befogadó tantestületre, amely emberi, kartársi segítőkészségével maradandót nyújtott a pályakezdő fiatalembernek. Hamarosan felvételizett a nyíregyházi főiskola környezetvédelmi szakára, ahol 1996-ban diplomázott. Az iskolában környezetvédelmi szakkört vezetett, és igyekezett környezettudatos szemléletet kialakítani a tanulóknál. Megismerkedtek lakóhelyük szépségeivel, megtanulták védeni és óvni közeli és távoli környezetüket. Smidt Ferenc részletesen kidolgozta elsőtől nyolcadikig a környezeti nevelés programját, és segítette annak megvalósítását.
A 90-es években egyre több szülő jelezte, jó lenne angolt is tanítani az iskolában. A mai igazgató elébe ment az igénynek, és ő maga is elkezdte az angol nyelv tanulását. 1999-ben középfokú nyelvvizsgát tett, s a gyakorlás végett angol nyelvi szakkört szervezett. A ma iskolájában egyre intenzívebben jelenik meg a számítástechnika. Nemcsak az órákon, hanem az iskolai ügyvitel és a gazdálkodás terén is. Mivel gyakran szorultak szakmai segítségre a számítógépek világában, ezért OKJ-s szoftverüzemeltető végzettséget is szerzett. Így rendszergazdaként segítette a helyi informatikai hálózat kialakítását és üzemeltetését. 2001-től vezette az átmeneti otthont. Kicsit tartott a feladattól, hisz a gyermekvédelemnek ezt a területét addig kevéssé ismerte. Lelkesedése és a gyermekkel, valamint az otthonban dolgozó pedagógusokkal és dolgozókkal kialakított, konszenzuson alapuló kapcsolat átlendítette a nehézségeken. Testközelből láthatta, mit jelent a hátrányos helyzet és a rendezetlen szülői háttér. Úgy érezte, hiányosak az ismeretei ezen a szakterületen, ezért beiratkozott a Debreceni Egyetem szociálpolitikusi szakára, és ott is megszerezte a diplomát.
Smidt Ferenc életének színtereit a közösség jelentette. Nem véletlen, hogy a lengyelországi Gorlice 6-os számú iskolájával szövődött kapcsolatnak egyik mozgatójává vált. Bekapcsolódott a találkozók szervezésébe, lebonyolításába. Közeli baráti együttműködést alakított ki a lengyel kollégákkal. Sokszor tolmácsolt, máskor a diákcsoportokat vezette Lengyelországba. Külön kiemeli, hogy az Európai Unió ROP-os pályázatán a fenntartó nyíregyházi önkormányzat jelentős összeget nyert, s a közel 300 millió forintból tornatermet, aulát építettek, és a teljes épületegyüttest felújíthatták. Régi igény vált valóra, hisz a tornaszobát már kinőtték. Most már nemcsak a fejekben ment végbe a rendszerváltás, hanem a létesítmény is kiállja az európai minősítést. Különösen azért is volt fontos az iskola modernizálása, mert a szomszédban az óvoda már évekkel ezelőtt feltűnést keltett modern külsejével és jól felszerelt belsejével. S a tanulók az óvoda után szintén modern körülmények közt szeretnének maradni. Így a jelenlegi létszámnak, a 286 tanulót számláló iskolának 220 diákja Nyírszőlősről jár ide. A diákotthonban 66-an élnek. Az integrációs oktatásban 50-en vesznek részt. Évente 30–40 iskolás kezdi meg itt tanulmányait. Ezért hosszabb távon is számolhatnak 2 évfolyammal, és osztályonként 20 gyerekkel. Köszönhető ez Nyírszőlős fiatalodásának is, sokan építkeznek, és a jó iskola miatt nem viszik be a szülők a gyerekeket valamelyik központi intézménybe. Smidt Ferenc igazgató úr azon munkálkodik, hogy az általa vezetett intézmény töretlenül folytassa az évtizedekkel ezelőtt elkezdett munkát, csak most már a XXI. század színvonalán. Mindebben nemcsak kartársai, hanem szintén pedagógus felesége, Smidtné Tompa Erzsébet is messzemenően támogatja.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 23. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2007.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése