Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kovács László
Nyugalmazott igazgató,
Nyíregyháza
A pedagógushivatás gyakorlásának befejeztével számot lehet adni az elmúlt évtizedek történéseiről. Tisztelettel emlékezem szüleimre, nagyszüleimre, akiknek szeretete, áldozata, példája nevelt, tanítóimra, tanáraimra, akik felkeltették bennem a megismerés, a tudás iránti vágyat, az intézményekre, amelyek belső világukkal arra ösztökéltek, hogy a tanári pályát válasszam.
A Szegedi Tanárképző Főiskola gyakorlóiskolájában töltött tanítási gyakorlat ideje alatt, majd a későbbi években egyértelműen beigazolódott, hogy a választott feladat szép kihívás és lehetőség számomra. Köszönet családomnak, elsősorban feleségemnek (Kelemen Franciska, a Petőfi Sándor Általános Iskola nyugalmazott történelem–testnevelés szakos pedagógusa), aki a három gyermek (Andrea, Gábor, Tamás) felnevelésében vállalt meghatározó szerepe, munkája rendkívül lelkiismeretes ellátása mellett biztosította az otthon erőt és feltöltődést adó szeretetét, így hivatásomnak, céljaimnak és feladataimnak élhettem.
Szamossályiban, majd a tanárképző főiskola gyakorló általános iskolájában testnevelést tanítottam szakvezetői megbízással. Mint „bevándorlott” szabolcsiak, örömmel éltük meg a szülőföldtől való elszakadás elmúlt közel négy évtizedét: az itt élő emberektől rengeteg szeretetet, a környezetünktől sok-sok lehetőséget kaptunk szakmai elképzeléseink megvalósításához. Ez a tenni akarás az itt élő emberek mindig jobbra törekvésével társulva szép sikereket hozott.
Mint testnevelő és edző tizenhárom alkalommal élhettem meg, hogy a tanítványok az országos bajnokságokon a dobogó legmagasabb fokára állhattak. Mint pedagógus több, mint negyven tanulmányt, cikket írtam, sok előadást tartottam továbbképzéseken, tudományos konferenciákon.
Olyan nevelőtestület tagja lehettem, amelyik az utóbbi két évtized pedagógiai reformtörekvései által kiváltott szemléletváltás közben az Apáczai Gyakorlóiskolát Nyíregyháza egyik legkeresettebb intézményévé tette a szülők körében.
Adódik a kérdés, hogy milyen pedagógiai elképzelések azok, amelyeket ma a szülők gyermekük számára választanak. Néhány legfontosabb álljon itt! Az tanít jól, aki szeretettel tanít, azaz gyakorolja minden tettében az egymásra figyelést, a nyílt, őszinte problémameghallgatást, a segítségadást, a megértést, a következetes emberségre tanítást, mert a kölcsönösen pozitív érzelmi viszonyok nélkül a nevelés eredménytelen. A nevelés célja az egyénileg eredményes, de közösségi szempontból is hasznos magatartás és viselkedés kiváltása, mert az egyéni teljesítmények csak a másokkal kialakított érzelmi és élményközösségben nyerik el igazi emberi értéküket.
A különböző karakterű gyermekeket előre ismert és elfogadtatott következményrendszerben hagyni kell együtt tevékenykedni. Az egyéniségek szerepeinek a közösségben jelentőséget és erőt adó tapintatos irányítása a pedagógus feladata, hasonlóan, mint a zenekar esetében a hangszerek összhangzásának a megteremtése a karmester dolga. Legyen ideje felnőttnek, gyermeknek elmélyülni a világ jelenségeiben, legyen az a betűírás, olvasás, valamely tantárgyi ismeret gyakorlati megnyilvánulása, erdei séta, beszélgetés a szülővel, egymással.
Meg kell tanítanunk a szülőkkel együttműködve a gyermekeket megismerni, dolgozni, élni és együtt élni.
A csaknem másfél évtizedes intézményvezetői megbízás azt a megtiszteltetést adta számomra, hogy irányíthattam egy olyan pedagógusi, szülői és gyermeki közösséget, amelyik kiérdemelte a Megyei Közoktatási Közalapítvány „Oktatás, nevelés eredményességéért” díját, az Oktatási Minisztérium „Közoktatás minőségéért” díját, valamint a minőségfejlesztésben elért eredményekért a Shiba-díjat.
Az iskolai sikerek megteremtésében való személyes közreműködésért a Nyíregyházi Főiskoláért Érdemérem Arany Fokozata, Nyíregyháza Kiváló Pedagógusa, valamint a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetéseket kaptam. Az elismerésekhez vezető teljesítmények elvi alapjait néhány meghatározó szempontban össze lehet foglalni.
Széchenyi István szerint „Ha mindenki azt mondja: de én egyedül mit tehetek, akkor természetesen egyik sem tesz semmit; ha mindegyik azt hiszi, tőle függ a siker, akkor mind ereje szerint dolgozik.” Mindig valamivel többet kell tenni a feltétlenül szükségesnél: azaz az iskolai folyamatokat állandóan tökéletesíteni kell annak érdekében, hogy a gyermekek, a szülők, a pedagógusok elégedettek legyenek erőfeszítéseik körülményeivel és következményeivel.
Az Apáczai Gyakorlóiskola nevelőközössége azon dolgozik, hogy a pedagógiai gyakorlat a jövőben a gyermekeket illetően egyénre szabott, szorongást kiváltó félelmektől mentes legyen, kialakuljon az egész életen át tartó tanulás képessége és készsége.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése