Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Faragó Péter
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza-Oros
Orosházáról Orosra vezérelte a jó sorsa Faragó Pétert, a Herman Ottó Általános Iskola igazgatóját. Családi kapcsolatai idekötik, közéleti tevékenysége pedig elkötelezetté tette választott szülőföldjének közössége iránt. Békéscsabán született 1961-ben. Édesanyja, Judák Franciska, az orosházi kórházban dolgozott. Édesapja, Faragó Sándor, közgazdászként az állami gazdaság igazgatói tisztét töltötte be. Sajnos, a szülők egyike sem lehet már közöttük. Felesége, Mátrai Zsuzsanna, akinek az édesapja több mint négy évtizede gyógyítja az orosiakat. Generációk süvegelik meg az idős orvost. Ebbe, a helybeliek által igencsak megbecsült családba érkezett a fiatalember. Akárcsak a mesében, úgy ismerte meg a nagy szemű, szép arcú lányt. Egy hirdetés után keltek egybe 1994 nyarán, s az év őszétől költözött Békés megyéből Orosra Faragó Péter.
Az Orosházán a Táncsics-gimnáziumban tett érettségi után képesítés nélkül tanított a Mezőhegyeshez tartozó belsőkamarási major osztatlan alsó tagozatában a fiatalember. Nem akármilyen kihívásnak tett eleget, hisz minden „osztályt” 3–3 gyermek alkotott. Sokat köszönhet Hanczik Mátyásnak, a mezőhegyesi iskola igazgatójának, aki nagy szeretettel készítette fel a pályára.
Debrecenben a tanítóképző főiskolán szerzett oklevelet, majd a pedagógiai szak elvégzése után a Debreceni Egyetem pecsétje került a diplomájára.
Nagy örömmel és elhatározásokkal látott tanítói hivatásához Oroson. Nemcsak a gyerekeket szerette meg, hanem megismerte szüleiket, látta azok örömeit, gondjait. A család baráti társaságában többen vezető tisztséget láttak el már évekkel ezelőtt. Sokat beszélgettek politikáról, helyi közéletről. Mire Faragó Péter észrevette, máris belecsöppent a politikai életbe. Megválasztották az orosiak helyi képviselőnek az önkormányzatba. A Fidesz színeiben indult, ám egy politikai ügy miatt úgy döntött: függetlenként folytatja képviselői munkáját. Tagja lett a két éve alakult Nyíregyházáért Közéleti Egyesületnek. Ez a szervezet célul tűzte azt, hogy az itt politizáló képviselők a választott szakterületükért legyenek felelősek.
Néhány hónapja megpályázta és elnyerte az orosi iskola igazgatói posztját. Ez sem kis kihívás, mert főnöke lett egykori kartársainak. A tantestületben dolgozik az egykori igazgatónő, egy kollégája szakfelügyelőként és igazgatóhelyettesként tevékenykedett. Generációk képviselőit összefogni és egy irányba húzó csapatot formálni belőlük nem kis, ám csodálatosan szép feladat.
Már tanítóként is aktívan részt vett az orosiak megmozdulásaiban, s éppen ezért pártfogolja az 1999-ben megalakított Oros 2000 Alapítványt. Célul tűzték a városnegyedben a kulturális, sport- és környezetvédelmi tevékenységek támogatását, az idősek életfeltételeinek javítását, az egészséges életmódra nevelést és a családi válságok megoldását. A kuratórium tagjai fákat vettek és ültettek, díjakat vásároltak a falufesztiválra, karácsonyi csomagot készítettek, befizették a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek étkezési díját, élelmiszert és ruhát küldtek az árvízkárosultaknak. Ez csak töredéke a tevékenységüknek, de minden erejükkel a civil szféra erősödését szolgálják.
Nagy álma valósul meg az igazgatónak 2002 tavaszán: elhatározta, hogy az ország 21, Herman Ottó nevét viselő iskoláját hívja találkozóra Orosra. Már 13-an jelentkeztek vissza az ország különböző részeiből. Megismertetik őket a szatmár-beregi táj nevezetességeivel, s valamennyi iskola bemutatja, miként fogalmazzák meg környezetvédelmi koncepciójukat a saját intézményükben.
Sikeres pályázatot készítettek a Comenius minőségbiztosítási programra. 2001 szeptemberétől már elindították, s a közel három hónap alatt a szülők és a gyerekek egyaránt visszaigazolják a program előremutató vonalát. Faragó Péter elmondja, hogy nem elég jól dolgozni, fontos, hogy a szűkebb-tágabb pátria értesüljön az eredményekről. Az iskola 320 tanulója és 33 pedagógusa egyaránt azon fáradozik, hogy az intézmény hírneve messze földre eljusson. A környezetvédelmi profil mögé felsorakozott a számítástechnika. A Megyei Közoktatási Közalapítvány 800 ezer forintot adott a fejlesztésre. Ebből a pénzből 5 új gépet vettek. Rácsatlakoztak az internetre – elérhetőségük: www.herman.otto axelero.hu.
Nagy gondot fordítanak mostanában a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek esélyegyenlőségének biztosítására. Ez a kérdés egyébként is közel áll az igazgató úr szívéhez, még a szakdolgozatát is ebből írta. Úgy látja, hogy a szociális háttér, a szülők műveltségi szintje és a tanulási nehézségek szorosan összefüggnek.
Felelősségteljes munkájában és a közéletben igazi társa a felesége, aki szintén itt tanít, és imádják a tanítványai. Olyan gondoskodással teremt biztonságot Faragó Péternek, amelyben megvalósíthatja legmerészebb álmait.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 13. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése