Faragó Péter

Iskolaigazgató,

Nyíregyháza-Oros

szszb_13-46_farago_peter.jpgOrosházáról Orosra vezérelte a jó sorsa Faragó Pétert, a Herman Ottó Általános Iskola igazgatóját. Családi kapcsolatai idekötik, közéleti tevékenysége pedig elkötelezetté tette választott szülőföldjének közössége iránt. Békéscsabán született 1961-ben. Édesanyja, Judák Franciska, az orosházi kórházban dolgozott. Édesapja, Faragó Sándor, közgazdászként az állami gazdaság igazgatói tisztét töltötte be. Sajnos, a szülők egyike sem lehet már közöttük. Felesége, Mátrai Zsuzsanna, akinek az édesapja több mint négy évtizede gyógyítja az orosiakat. Generációk süvegelik meg az idős orvost. Ebbe, a helybeliek által igencsak megbecsült családba érkezett a fiatalember. Akárcsak a mesében, úgy ismerte meg a nagy szemű, szép arcú lányt. Egy hirdetés után keltek egybe 1994 nyarán, s az év őszétől költözött Békés megyéből Orosra Faragó Péter.

Az Orosházán a Táncsics-gimnáziumban tett érettségi után képesítés nélkül tanított a Mezőhegyeshez tartozó belsőkamarási major osztatlan alsó tagozatában a fiatalember. Nem akármilyen kihívásnak tett eleget, hisz minden „osztályt” 3–3 gyermek alkotott. Sokat köszönhet Hanczik Mátyásnak, a mezőhegyesi iskola igazgatójának, aki nagy szeretettel készítette fel a pályára.

Debrecenben a tanítóképző főiskolán szerzett oklevelet, majd a pedagógiai szak elvégzése után a Debreceni Egyetem pecsétje került a diplomájára.

Nagy örömmel és elhatározásokkal látott tanítói hivatásához Oroson. Nemcsak a gyerekeket szerette meg, hanem megismerte szüleiket, látta azok örömeit, gondjait. A család baráti társaságában többen vezető tisztséget láttak el már évekkel ezelőtt. Sokat beszélgettek politikáról, helyi közéletről. Mire Faragó Péter észrevette, máris belecsöppent a politikai életbe. Megválasztották az orosiak helyi képviselőnek az önkormányzatba. A Fidesz színeiben indult, ám egy politikai ügy miatt úgy döntött: függetlenként folytatja képviselői munkáját. Tagja lett a két éve alakult Nyíregyházáért Közéleti Egyesületnek. Ez a szervezet célul tűzte azt, hogy az itt politizáló képviselők a választott szakterületükért legyenek felelősek.

Néhány hónapja megpályázta és elnyerte az orosi iskola igazgatói posztját. Ez sem kis kihívás, mert főnöke lett egykori kartársainak. A tantestületben dolgozik az egykori igazgatónő, egy kollégája szakfelügyelőként és igazgatóhelyettesként tevékenykedett. Generációk képviselőit összefogni és egy irányba húzó csapatot formálni belőlük nem kis, ám csodálatosan szép feladat.

Már tanítóként is aktívan részt vett az orosiak megmozdulásaiban, s éppen ezért pártfogolja az 1999-ben megalakított Oros 2000 Alapítványt. Célul tűzték a városnegyedben a kulturális, sport- és környezetvédelmi tevékenységek támogatását, az idősek életfeltételeinek javítását, az egészséges életmódra nevelést és a családi válságok megoldását. A kuratórium tagjai fákat vettek és ültettek, díjakat vásároltak a falufesztiválra, karácsonyi csomagot készítettek, befizették a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek étkezési díját, élelmiszert és ruhát küldtek az árvízkárosultaknak. Ez csak töredéke a tevékenységüknek, de minden erejükkel a civil szféra erősödését szolgálják.

Nagy álma valósul meg az igazgatónak 2002 tavaszán: elhatározta, hogy az ország 21, Herman Ottó nevét viselő iskoláját hívja találkozóra Orosra. Már 13-an jelentkeztek vissza az ország különböző részeiből. Megismertetik őket a szatmár-beregi táj nevezetességeivel, s valamennyi iskola bemutatja, miként fogalmazzák meg környezetvédelmi koncepciójukat a saját intézményükben.

Sikeres pályázatot készítettek a Comenius minőségbiztosítási programra. 2001 szeptemberétől már elindították, s a közel három hónap alatt a szülők és a gyerekek egyaránt visszaigazolják a program előremutató vonalát. Faragó Péter elmondja, hogy nem elég jól dolgozni, fontos, hogy a szűkebb-tágabb pátria értesüljön az eredményekről. Az iskola 320 tanulója és 33 pedagógusa egyaránt azon fáradozik, hogy az intézmény hírneve messze földre eljusson. A környezetvédelmi profil mögé felsorakozott a számítástechnika. A Megyei Közoktatási Közalapítvány 800 ezer forintot adott a fejlesztésre. Ebből a pénzből 5 új gépet vettek. Rácsatlakoztak az internetre – elérhetőségük: www.herman.otto axelero.hu.

Nagy gondot fordítanak mostanában a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek esélyegyenlőségének biztosítására. Ez a kérdés egyébként is közel áll az igazgató úr szívéhez, még a szakdolgozatát is ebből írta. Úgy látja, hogy a szociális háttér, a szülők műveltségi szintje és a tanulási nehézségek szorosan összefüggnek.

Felelősségteljes munkájában és a közéletben igazi társa a felesége, aki szintén itt tanít, és imádják a tanítványai. Olyan gondoskodással teremt biztonságot Faragó Péternek, amelyben megvalósíthatja legmerészebb álmait.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 13. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése