Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Dr. Czeglédy Istvánné
Iskolaigazgató,
Nyírpazony
Akár főiskolai tanár irodája is lehetne dr. Czeglédy Istvánné iskolaigazgató szobája Nyírpazonyban. No, nem a luxus külsőre, hanem a tartalomra gondolhatunk. Amit ez az asszony élete első munkahelyén, szinte a semmiből megteremtett, nemcsak országos, hanem nemzetközi visszhangot is kelt. Generációk kézfogása segíti a munkáját, eredményeiben benne van szülei, férjének szülei és a nagyszülők pedagógiai munkálkodása is.
Nyírparasznyán született 1947. március 27-én. Édesanyja, lánykori nevén Kazicsku Sarolta, pedagógus, 1951-től, évtizedeken át itt tanított a nyírpazonyi iskolában, és 17 éven át ezt az iskolát igazgatta. Édesapja, Ivancsó Dénes, nyugalmazott pedagógus, szaktanácsadó, népművelő, jelenleg is aktívan tevékenykedik a község és a környék kulturális életének fejlesztéséért. Testvére, Katalin, gépészmérnök, a Gépipari Automatizálási Műszaki Főiskola docense. Öccse, László, szintén gépészmérnök, Budapesten mérnök-tanár a Bánki Donát Műszaki Főiskolán. Férje, dr. Czeglédy István, főiskolai tanár, a Nyíregyházi Főiskola matematika, informatika, könyvtár intézetének vezetője, PhD-fokozattal rendelkezik. Házasságukból két gyermek született, István villamosmérnök, vállalkozó Budapesten, Orsolya sokszínű egyéniség, pszichológiát tanul Debrecenben.
A Zrínyi-gimnáziumban ’65-ben tett érettségi után, Román Ilus néni hatására matematikát kezdett tanulni Czeglédyné. Felvette hozzá a kémiát is, és időközben 1967. augusztus 16-tól itt állhat a katedrán a nyírpazonyi iskolában. Bővítette tudását és középiskolai tanári diplomát szerzett a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1970-ben. Van szakértői képesítése, iskolája tagja a Rétközi Iskolaszövetségnek.
Úgy véli, a matematika rendszeretetre, logikus gondolkodásra, mi több, bölcsességre, szélesebb látókörre nevelte. Ezt tapasztalta otthon a szülői házban, s úgy érezte, hogy neki is e tudományágat kell művelnie. Még az egyetemen megismerték a barátaikat, s mind a mai napig összejár ez a hat házaspár. Évente egyszer találkoznak valamelyiküknél, lakjanak bármerre az országban. A gyerekeik is, ezt a szellemiséget látva, természetes értéknek tartják a mind nagyobb tudás megszerzését, ugyanakkor a közösségi összetartozást is megtapasztalhatták már családon, baráti körön belül.
Czeglédyné, Sarolta, szívesen idézi vissza a fia gyermekkorát, amikor a nagyapa tanítgatta szerelni a kisfiút. A dinamóval, a fizika törvényeivel már akkor barátságot kötött, amikor a kortársai kisautóval játszottak. A villamosmérnöki pálya magától értetődő volt. A lánya pedig a pszichológiát választotta. Párhuzamosan jár a DOTE Egészségügyi Főiskolája ügyvitelszervező szakára is.
Az országban sincs talán olyan általánosiskola-igazgató, aki több tucat tankönyvet írt volna. Czeglédyné azonban fontosnak tartotta, hogy rendszert vigyen a matematika oktatásába és ezért egy tankönyvcsaládot alkottak a férjével és egy szerkesztő társukkal. Írt könyvet a feladatok rendszerbe foglalásáról, írt a szülőknek arról, miként segítsenek gyerekeiknek a matematika feladatok megoldásában. Szólt a hallgatókhoz, a kollégákhoz. Létrehoztak egy olyan teamet, amely a több évtizedes tapasztalatokat igyekezett közreadni tudományos, de mégis könnyen érthető, olvasmányos formában. A Calibra és a Műszaki Kiadó fantáziát látott ebben, és vállalta a tankönyvcsaládok megjelentetését.
Felsorolni is hosszú lenne, hogy milyen szerteágazó kapcsolatot alakított ki a Színi Károly Általános Iskola a szűkebb és tágabb környezetével. Ápolják a nyírpazonyi születésű, polihisztor névadó emlékét. Biológia bemutatókertet alakítottak ki az iskola mellett. Rendszeresen részt vesznek a községi ünnepségeken. Népszerű a közlekedési parkjuk, amely a gyerekeket játékosan oktatja a közúti közlekedés szabályaira. Számos versenyt nyertek vagy végeztek előkelő helyen az országban e szakterületen. Énekkaruk mellett – ez is ritkaság – pedagógus kórus is van.
Az iskolában igen népszerű a mozgás, még azoknak is megszervezték a gyógytestnevelést, akik valamilyen tartáshiba miatt nem haladnának társaikkal. Atletizálnak, fociznak, kosárlabdáznak a tanulóik. Nyaranta vízitáboroznak a Tiszán, és jut idő a környezetvédelmi szemlélet elmélyítésére is. Télen korcsolyapályát készítenek. Éveken keresztül a DADA-program keretében hívták fel a tanulóik figyelmét a drog, a dohányzás, az alkohol káros hatásaira.
Új idők jele, hogy most a minőségbiztosítással is foglalkoznak. Ám ahogy Sarolta utalt rá, most dokumentálják azokat a tevékenységeket, azokhoz a feltételeket, amelyeket már jó ideje élveznek napi tevékenységük során a nyírpazonyi gyerekek.
Az igazgatónőnek a helyi közélet iránti érdeklődését észrevették a falubeliek, és két éve megválasztották a képviselő-testület tagjának. A millenniumi zászlóátadáson a helyiek bizalmából ő tölthette be az úgynevezett zászlóanya tisztét.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése