Gurbánné Papp Mária

Igazgatóhelyettes,

Nyíregyháza

szszb_17-32_gurbanne_papp_maria.jpgHatározott fellépésével, magabiztos tudásával, magas termetével női vezetőként is érvényesül a mindennapi életben Gurbánné Papp Mária, akit Papp János és Orosz Mária gyermekeként anyakönyveztek 1960. október 28-án, Kállósemjénben. Testvére, János, jogász. Népes családjával Nyíregyházán él és dolgozik. Férje Gurbán Sándor, aki eredetileg szintén matematika–fizika szakos tanár. Napjainkban a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Munkaügyi Központ képzési osztályának a vezetője. Gyermekeik: Sándor (17 éves) és Anikó (13 éves) közép-, illetve általános iskolába járnak.

Gurbánné Papp Mária a nagykállói Korányi Frigyes Gimnáziumban tette le érettségi vizsgáit 1979-ben. A középiskolás évek során döntötte el, hogy a tanári pályát választja. A matematikát és fizikát szerette a legjobban, így erre a szakra tett sikeres felvételit. A Bessenyei György Tanárképző Főiskolán 1983-ban szerzett diplomát.

Házasságkötése után, 1985-től a Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola tanára. Az intézmény évkönyvében szépen ír az itt töltött évekről, az emberi érzésekről, az életről, a közösség megtartó erejéről. Így fogalmazott: a sok tennivaló közepette is fontos szerepet kap az egymásra figyelés. Osztozunk egymás örömeiben, bánatában és együtt segítjük az újonnan érkezőket.  Egy közösség ereje abban mutatkozik meg, mennyire képes összefogni a nehéz helyzetekben, mennyire akar és tud önzetlenül segíteni. Ez érződik ki beszélgetésünkből is, amikor megemlíti, hogy a pályája kezdetén kapott önzetlen és őszinte segítség a mai napig él az emlékezetében, s vallja, hogy a vezetőként elért sikerek mögött ez is ott áll.

A számok és a tények embere frissdiplomásként újabb kihívásnak áll elébe, amikor 1985-ben elkezdi, majd három évvel később eredményesen befejezi az ELTE-n megkezdett tanulmányait. Immár középiskolás fokon tanítja a keze alá került diákokat a tudomány rejtelmeire. A növekvő követelmények láttán párhuzamos tanulásra adja a fejét, és ennek eredményeként 1999-ben a BME közoktatás vezetői szakán kapja meg újabb diplomáját. A tanári munka mellett a tőle elvárható természetességgel vett részt a különféle tanfolyamokon. Így hallgatója volt integrációs pedagógiai, pályaorientációs, minőségügyi, vezetői és még sok más időszakos továbbképzési rendezvénynek.

Gurbánné Papp Mária a hangjában érezhető büszkeséggel szól az 1998-ban kezdődött világbanki projektben való részvételéről, a minőségbiztosítási rendszer kiépítéséről és szinten tartásáról. Fontos feladatának tartja az érettségi vizsga szervezését. Arra pedig különösen büszke, hogy mint érettségi elnök, az évek során több száz gyereknek adhatta át az érettségi bizonyítványt.

Nagyon valószínűtlen, hogy 1999-ben csak „úgy” lett igazgatóhelyettes. Mária 2001 óta az intézmény minőségfejlesztési vezetője is egyben, ami nem kis felelősséggel jár akkor, ha figyelembe vesszük a nem mindennapi komolyságú előírásokat.

A minőségbiztosítási rendszer „gazdájának” teendői mellett, hivatásszeretetéből eredően közoktatási szakértőként tevékenykedik a pedagógiai értékelés és a tanügyigazgatás területén is. 2003-tól kezdődően a megyei pedagógiai intézet szaktanácsadója. Szakmai pályafutását érintő kérdésünkre elmondja, hogy a legszebb sikert a fizikatanítás során érte el. Ezekhez kapcsolódóan említi meg Szabó Sándor, Kovalcsik Gábor és Girus Zsolt nevét. Ők voltak az iskolának azon tanulói, akik a „Szakmunkástanulók Közismereti Versenyén” országos első, illetve második helyet szereztek, öregbítve ezzel a Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola hírnevét. A szakközépiskolai képzésért felelős vezetőként ma már más jellegű feladatok kötik le energiáit, amelyek legalább annyira fontosak és szépek, mint a tanítás. Az igazgatóhelyettes asszony őszinte szívvel mondja el, hogy a hozzá tartozó kollégákra mindig úgy tekint, hogy minden ember valamiben egyedülien jó. Ezért igyekszik ennek megfelelően ő is a jót megtalálni azokban, akik hozzá tartoznak. Minden nap érzékeli, hogy a mai gyerekek fogékonyabbak a technika fejlődése iránt, ugyanakkor lelkileg érzékenyebbek is. Más értékrendben nőttek fel és másban is élnek. Több a nehezebben kezelhető személyiség közöttük, de ez nem állítja őt megoldhatatlanul nehéz helyzet elé.

Marika kedvenc időtöltései közé tartozik: a gyerekekkel szervezett közös programok, a férjével együtt végzett kerti munka. Itt mondja el, hogy hála a közös érdeklődési körüknek, mindig volt kivel megbeszélnie a gondjait, problémáit, így másnapra nem maradt benne semmi feszültség. S ez minden szempontból jó volt.

Munkájáért, Gurbánné Papp Mária tanárként vehette át a Wesselényi Miklós-emlékérmet. Azért tartja különösen értékesnek, mert azt a kartársak titkos szavazata alapján ítélik oda. Igazgatóhelyettesként, pedig tanácsosi címet kapott.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése