Dr. Farkas László

Iskolaigazgató,

Nyíregyháza

szszb_09-26_dr_farkas_laszlo.jpgA megtanítás módszertana címmel írta Farkas László a doktori értekezését, a nyíregyházi Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója. Bizonyára sok pedagógus és diák örülne annak, ha a bölcsek kövét magával hordhatná, és tudná, hogyan kell eredményesen tanulni. A filozófiából, pedagógiából, matematikából, fizikából és műszaki ismeretekből diplomázott igazgató igyekszik ma teljesen új arculatot meghonosítani a sokak által csupán 107-esnek nevezett intézményben.

Farkas László Nyírbátorban született 1943. február 9-én Farkas László kádármester családjában. Édesanyja, Kozma Erzsébet, női szabó szakmával a zsebében Debrecen egyik elegáns ruhaszalonjában, a Berger cégnél dolgozott. Felesége, Kökényesi Éva, építésztechnikus, gyógypedagógiai asszisztens, jelenleg a Start Vállalatnál művezető. Két gyermekük született, László okleveles faipari mérnök, Lepencén él a családjával, Eőri Györgyi, szintén okleveles faipari mérnök feleségével, Boglárka és Györgyi nevű lányával. A másik gyermekük, Éva, okleveles közgazdász, Budapesten él.

A nyírbátori gimnáziumban 1961-ben tett sikeres érettségi után a Medicor-ban orvosi műszerésznek tanult, majd 1966-ban a tanárképző főiskolán matematika-műszaki ismeretekből szerzett diplomát Farkas László.

1966-ban már a berettyóújfalui Gyermekváros iskolájában állt először a katedrára, ezután Nyírcsászári, majd a nyírbátori általános iskola következett. 1970-ben a tanárképző főiskola 2-es gyakorló iskolájában matematikát és műszaki ismereteket oktatott a gyerekeknek. 1974-ben kinevezték a 107-esbe gyakorlati oktatásvezetőnek. 1985 és 1988 között már a felnőtteket tanította az élet iskolájának számító filozófiára az MSZMP Oktatási Igazgatóságán. 1988-ban nevezték ki az akkori 107-es szakmunkásképző intézet igazgatójává.

– Bejáratott iskolát, város- sőt országszerte jó hírnévnek örvendő intézményt vettem át Bartha Dénes kollégámtól – emlékszik a kezdetekre dr. Farkas László. Izgalmas időszak következett nemcsak az intézmény, de az egész ország életében: ugyanis a korábban jól bevált modellek már nem működtek, senki nem mondta meg, mit tanítsunk, milyen szakmákra lesz szükség később, és vajon el tudnak-e helyezkedni azok a fiatalok, akik nálunk szereztek szakmát? Számos kérdést kellett újragondolnunk és a kor szelleméhez és a folyton változó gazdaság igényeihez szabni a képzési struktúrát. Mindenekelőtt azt kellett megfogalmaznunk, hogy szolgáltató intézmény lettünk, amelynek egyidejűleg kell eredményesen szolgálni a szülőt, a gyermeket, a gazdaságot és a fenntartó önkormányzatot.

Előbb nyolc szakmacsoportban oktattunk, az 1985-ben bevezetett szakközépiskolai képzés után Világbanki, majd Phare-programra pályáztunk, az utóbbira sikerrel. Lehetőség nyílt arra, hogy a szakmaszerzés után érettségizzenek, vagy az érettségi után technikusminősítőt végezzenek a fiatalok. Egészen új a vállalkozói ismeretek oktatása, ez azért felbecsülhetetlen, mert hiába kapja meg a szakmai bizonyítványt a diák, ha fogalma sincs arról, hogy kell egy vállalkozást elindítani, piacot kutatni, költségeket számolni, adózni stb. Évente húsz–huszonöt fiatal szerzi meg ezt a szaktudást immár hét éve.

A Wesselényi Miklós Szakközépiskolában és Szakiskolában hétszáztizenheten járnak szakközépbe, nyolcszázötvennyolcan szakiskolába, érettségi után szakmát tanulnak százötvennyolcan, esti és levelező tagozatra háromszázharmincan járnak. A közel kétezer diákot százhúsz oktató, nyolcvannyolc adminisztratív és technikai dolgozó látja el.

A legújabb kor kihívása, hogy euroszakmunkásokat és eurotechnikusokat képezzenek, akiknek a szaktudása és nyelvismerete lehetővé teszi, hogy az öreg kontinens bármely országában megállják a helyüket. Nagy kérdés számukra, hogy azonnal használható terméket előállító szakmunkás hagyja el az intézmény falait. Természetesen náluk is hódít az informatika, a számítástechnika. Újdonságnak számít a mérnök-asszisztens képzés. Végül is, ha tizennégy évesen bekerül hozzájuk a gyerek, lehetősége van a különböző fokozatok megszerzésére. Két év alapozás után két év alatt szakmát tanulhat, vagy négy év alatt leérettségizik és utána egy év alatt technikusminősítőt végez. Tehát a tizennégy–huszonkét éves korú diákok különböző módon fejezhetik be itt tanulmányaikat, melyekre nyugodtan építhetnek majd egyetemi, főiskolai szintű képzést.

Az a legfontosabb, hogy a változó világ kihívásainak megfeleljünk, hiszen elmúlt az az idő, amikor tömegesen képeztünk mondjuk a villanyszerelőket, asztalosokat, varrónőket. Ma a magas specializációt és a minőségbiztosítást kell megcéloznunk, hogy belső továbbképzéssel, vagy egyetemi, főiskolai szinten továbbfejlesszék tudásukat az innen kikerülő fiatalok. Dr. Farkas László 1998 decemberétől a nyíregyházi önkormányzat választott képviselője, az oktatási bizottság vezetője.

Az igazgató úr szabadidejében sportol, focizik, rajong a természetjárásért, és szeretne minél több időt tölteni az unokáival.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése