Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Dr. Farkas László
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
A megtanítás módszertana címmel írta Farkas László a doktori értekezését, a nyíregyházi Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója. Bizonyára sok pedagógus és diák örülne annak, ha a bölcsek kövét magával hordhatná, és tudná, hogyan kell eredményesen tanulni. A filozófiából, pedagógiából, matematikából, fizikából és műszaki ismeretekből diplomázott igazgató igyekszik ma teljesen új arculatot meghonosítani a sokak által csupán 107-esnek nevezett intézményben.
Farkas László Nyírbátorban született 1943. február 9-én Farkas László kádármester családjában. Édesanyja, Kozma Erzsébet, női szabó szakmával a zsebében Debrecen egyik elegáns ruhaszalonjában, a Berger cégnél dolgozott. Felesége, Kökényesi Éva, építésztechnikus, gyógypedagógiai asszisztens, jelenleg a Start Vállalatnál művezető. Két gyermekük született, László okleveles faipari mérnök, Lepencén él a családjával, Eőri Györgyi, szintén okleveles faipari mérnök feleségével, Boglárka és Györgyi nevű lányával. A másik gyermekük, Éva, okleveles közgazdász, Budapesten él.
A nyírbátori gimnáziumban 1961-ben tett sikeres érettségi után a Medicor-ban orvosi műszerésznek tanult, majd 1966-ban a tanárképző főiskolán matematika-műszaki ismeretekből szerzett diplomát Farkas László.
1966-ban már a berettyóújfalui Gyermekváros iskolájában állt először a katedrára, ezután Nyírcsászári, majd a nyírbátori általános iskola következett. 1970-ben a tanárképző főiskola 2-es gyakorló iskolájában matematikát és műszaki ismereteket oktatott a gyerekeknek. 1974-ben kinevezték a 107-esbe gyakorlati oktatásvezetőnek. 1985 és 1988 között már a felnőtteket tanította az élet iskolájának számító filozófiára az MSZMP Oktatási Igazgatóságán. 1988-ban nevezték ki az akkori 107-es szakmunkásképző intézet igazgatójává.
– Bejáratott iskolát, város- sőt országszerte jó hírnévnek örvendő intézményt vettem át Bartha Dénes kollégámtól – emlékszik a kezdetekre dr. Farkas László. Izgalmas időszak következett nemcsak az intézmény, de az egész ország életében: ugyanis a korábban jól bevált modellek már nem működtek, senki nem mondta meg, mit tanítsunk, milyen szakmákra lesz szükség később, és vajon el tudnak-e helyezkedni azok a fiatalok, akik nálunk szereztek szakmát? Számos kérdést kellett újragondolnunk és a kor szelleméhez és a folyton változó gazdaság igényeihez szabni a képzési struktúrát. Mindenekelőtt azt kellett megfogalmaznunk, hogy szolgáltató intézmény lettünk, amelynek egyidejűleg kell eredményesen szolgálni a szülőt, a gyermeket, a gazdaságot és a fenntartó önkormányzatot.
Előbb nyolc szakmacsoportban oktattunk, az 1985-ben bevezetett szakközépiskolai képzés után Világbanki, majd Phare-programra pályáztunk, az utóbbira sikerrel. Lehetőség nyílt arra, hogy a szakmaszerzés után érettségizzenek, vagy az érettségi után technikusminősítőt végezzenek a fiatalok. Egészen új a vállalkozói ismeretek oktatása, ez azért felbecsülhetetlen, mert hiába kapja meg a szakmai bizonyítványt a diák, ha fogalma sincs arról, hogy kell egy vállalkozást elindítani, piacot kutatni, költségeket számolni, adózni stb. Évente húsz–huszonöt fiatal szerzi meg ezt a szaktudást immár hét éve.
A Wesselényi Miklós Szakközépiskolában és Szakiskolában hétszáztizenheten járnak szakközépbe, nyolcszázötvennyolcan szakiskolába, érettségi után szakmát tanulnak százötvennyolcan, esti és levelező tagozatra háromszázharmincan járnak. A közel kétezer diákot százhúsz oktató, nyolcvannyolc adminisztratív és technikai dolgozó látja el.
A legújabb kor kihívása, hogy euroszakmunkásokat és eurotechnikusokat képezzenek, akiknek a szaktudása és nyelvismerete lehetővé teszi, hogy az öreg kontinens bármely országában megállják a helyüket. Nagy kérdés számukra, hogy azonnal használható terméket előállító szakmunkás hagyja el az intézmény falait. Természetesen náluk is hódít az informatika, a számítástechnika. Újdonságnak számít a mérnök-asszisztens képzés. Végül is, ha tizennégy évesen bekerül hozzájuk a gyerek, lehetősége van a különböző fokozatok megszerzésére. Két év alapozás után két év alatt szakmát tanulhat, vagy négy év alatt leérettségizik és utána egy év alatt technikusminősítőt végez. Tehát a tizennégy–huszonkét éves korú diákok különböző módon fejezhetik be itt tanulmányaikat, melyekre nyugodtan építhetnek majd egyetemi, főiskolai szintű képzést.
Az a legfontosabb, hogy a változó világ kihívásainak megfeleljünk, hiszen elmúlt az az idő, amikor tömegesen képeztünk mondjuk a villanyszerelőket, asztalosokat, varrónőket. Ma a magas specializációt és a minőségbiztosítást kell megcéloznunk, hogy belső továbbképzéssel, vagy egyetemi, főiskolai szinten továbbfejlesszék tudásukat az innen kikerülő fiatalok. Dr. Farkas László 1998 decemberétől a nyíregyházi önkormányzat választott képviselője, az oktatási bizottság vezetője.
Az igazgató úr szabadidejében sportol, focizik, rajong a természetjárásért, és szeretne minél több időt tölteni az unokáival.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése