Szénás Józsefné

Iskolaigazgató,

Újfehértó

szszb_10-240_szenas_jozsefne.jpgIgen rangos elismerésben részesült a minap Szénás Józsefné, az újfehértói Vasvári Pál Általános Iskola igazgatója: a kollégái terjesztették fel, és ennek alapján ő kapta meg elsőként a város önkormányzata által tavaly alapított Pedagógiai Díjat. Ketten Közművelődési Díjat vehettek át, az egyik jutalmazott a kartársnője, Kocsisné Vízi Margit, a másik pedig egy mályváskerti pedagógus, Jakab Józsefné.

Szénás Józsefné, született Jászovics Éva, Tiszanagyfaluból származik. Édesapja, Jászovics János halászként dolgozott, egy időben a lakosság bizalmából tanácselnöki posztot is betöltött. Édesanyja, Jármy Irma, a termelőszövetkezetben dolgozott, ma már nyugdíjas. Öccse, János, mezőgazdasági vállalkozó. Férje, Szénás József, ma már nyugdíjas. Két fiuk született, Tamás építész Kecskeméten, József rendőr szakközépiskolában végez.

Az igazgatónő a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban érettségizett ezerkilencszázhatvannyolcban. Utána a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerzett matematika–fizika szakos általános iskolai tanári diplomát.

Előbb az újfehértói 1-es iskolában tanította a gyerekeket ezerkilencszázhetvenkettő és ezerkilencszáznyolcvanhárom között, majd igazgatónak jött ide a Vasvári Pál Általános Iskolába.

– Nem volt könnyűnek mondható ez a tizenvalahány év, amióta ebben az iskolában élek – fogalmazza meg gondolatait Szénásné. Először is stabil tantestületet akartam létrehozni, hogy az esetleges fluktuáció ne zavarja az eredményes nevelő-oktató munka szervezését. Azt tapasztalom, hogy aki két-három évet eltölt nálunk, vagy elmegy vagy örökre itt marad. A tantestületnek négy–nyolc kreatív tagja van, akik mindig átsegítik ötleteikkel az esetleg problémákkal küszködő tanártársaikat. Tudjuk, hogy mindig valamilyen ötlet viszi előbbre, a tanórán kívüli programok által, az iskola életét. Mindig akad kezdeményező, aki élére áll a többieknek, és ismét felívelő szakaszt kezdhetünk.

Az igazgatónő már ezerkilencszázkilencvenháromban leírta, hogy hamarosan eljön az idő, amikor a piaci hatások érvényesülnek az iskolában is. Valljuk be, akkor még ennek nem sok realitása látszott az oktatási intézményekben. Igaza lett, mert soha jobban nem kellett megnézni, hogy milyen értékeket képvisel és közvetít az iskola, mint éppen manapság.

– Természetesen nem akarom mindenkire ráerőszakolni a véleményemet – folytatja Szénásné –, hiszen a saját elképzelés lehet téves is. Én azt vallom, döntsön a kollektív bölcsesség, hiszen egy közösségben maximálisan figyelembe kell venni a többiek törekvését, véleményét is. Azt szeretném megvalósítani, hogy mindig az emberség vezessen a döntéseimben, legyek érzékeny mások problémáinak felismerésében és megoldásában. S ha ez megvalósul, akkor a gyerekek jól érzik magukat az iskolában és kiteljesíthetik önmagukat.

Az iskola ma is három épületben működik. Örülnek annak, hogy valamennyi érdeklődő tanuló megismerkedhet a számítástechnikával, vagy tanórában vagy órán kívül. A szülők összefogása és az önkormányzat támogatása tette lehetővé ehhez egy komoly számítógéppark létrehozását. Igyekeznek szakköri keretek között sokféle területen ismeretet adni, hiszen a számítástechnika mellett matematikát, weblap-szerkesztést, színjátszást tanulhatnak. Jelentkezhetnek énekkarba, foglalkozhatnak egészségneveléssel, fizikával, rajzolhatnak, tömegsportra járhatnak. Angol és német nyelvű szakkör is indult, és a médiaszakkör készíti az iskolaújságot, amely a hagyományos formában, papíron, és weblapon is megjelenik.

– Úgy érzem, hogy sikerült eddig a tantestületben egy olyan kohéziós erőt létrehozni, amely átlendít bennünket a holtpontokon – mondja Szénás Józsefné. Iskolánk tanulói a különböző versenyeken visszaigazolják a kartársak törekvését, hisz minden okos dolgot meg lehet valósítani. Nekünk egy kisváros szép kertvárosi részén kell megszerveznünk az ismeretközpontú és egyben neveléscentrikus oktatást. Rendszeresen szerepelnek tanulóink a városi és a megyei tanulmányi és sportversenyeken. Örülünk annak, hogy a későbbiekben is önálló életvezetésre képes, szakmát, diplomát szerző fiatalok hagyják el az iskolát. S ami igen fontos, erkölcsi tartást is elsajátítanak nálunk, hisz egy kisváros közössége is figyelemmel kíséri az innen kilépő gyermekek beilleszkedését a felnőttek társadalmába.

Az igazgatónő kevés szabadidejében családanya szeretne lenni, aki a férjével, a fiaival törődik. Szeretné bepótolni annak a sok-sok könyvnek az elolvasását, amelyre egyelőre a szakirodalom naprakész ismerete mellett nem jut annyi idő, mint szeretné. Ha kikapcsolódni, pihenni akar, verset, esetleg krimit is olvas. Úgy érzi, törekvéseiben maximálisan támogatja a családja és a tantestület, így könnyebb elérni azokat a célokat, amelyeket maga elé tűzött az életben.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése