Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Szénás Józsefné
Iskolaigazgató,
Újfehértó
Igen rangos elismerésben részesült a minap Szénás Józsefné, az újfehértói Vasvári Pál Általános Iskola igazgatója: a kollégái terjesztették fel, és ennek alapján ő kapta meg elsőként a város önkormányzata által tavaly alapított Pedagógiai Díjat. Ketten Közművelődési Díjat vehettek át, az egyik jutalmazott a kartársnője, Kocsisné Vízi Margit, a másik pedig egy mályváskerti pedagógus, Jakab Józsefné.
Szénás Józsefné, született Jászovics Éva, Tiszanagyfaluból származik. Édesapja, Jászovics János halászként dolgozott, egy időben a lakosság bizalmából tanácselnöki posztot is betöltött. Édesanyja, Jármy Irma, a termelőszövetkezetben dolgozott, ma már nyugdíjas. Öccse, János, mezőgazdasági vállalkozó. Férje, Szénás József, ma már nyugdíjas. Két fiuk született, Tamás építész Kecskeméten, József rendőr szakközépiskolában végez.
Az igazgatónő a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban érettségizett ezerkilencszázhatvannyolcban. Utána a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerzett matematika–fizika szakos általános iskolai tanári diplomát.
Előbb az újfehértói 1-es iskolában tanította a gyerekeket ezerkilencszázhetvenkettő és ezerkilencszáznyolcvanhárom között, majd igazgatónak jött ide a Vasvári Pál Általános Iskolába.
– Nem volt könnyűnek mondható ez a tizenvalahány év, amióta ebben az iskolában élek – fogalmazza meg gondolatait Szénásné. Először is stabil tantestületet akartam létrehozni, hogy az esetleges fluktuáció ne zavarja az eredményes nevelő-oktató munka szervezését. Azt tapasztalom, hogy aki két-három évet eltölt nálunk, vagy elmegy vagy örökre itt marad. A tantestületnek négy–nyolc kreatív tagja van, akik mindig átsegítik ötleteikkel az esetleg problémákkal küszködő tanártársaikat. Tudjuk, hogy mindig valamilyen ötlet viszi előbbre, a tanórán kívüli programok által, az iskola életét. Mindig akad kezdeményező, aki élére áll a többieknek, és ismét felívelő szakaszt kezdhetünk.
Az igazgatónő már ezerkilencszázkilencvenháromban leírta, hogy hamarosan eljön az idő, amikor a piaci hatások érvényesülnek az iskolában is. Valljuk be, akkor még ennek nem sok realitása látszott az oktatási intézményekben. Igaza lett, mert soha jobban nem kellett megnézni, hogy milyen értékeket képvisel és közvetít az iskola, mint éppen manapság.
– Természetesen nem akarom mindenkire ráerőszakolni a véleményemet – folytatja Szénásné –, hiszen a saját elképzelés lehet téves is. Én azt vallom, döntsön a kollektív bölcsesség, hiszen egy közösségben maximálisan figyelembe kell venni a többiek törekvését, véleményét is. Azt szeretném megvalósítani, hogy mindig az emberség vezessen a döntéseimben, legyek érzékeny mások problémáinak felismerésében és megoldásában. S ha ez megvalósul, akkor a gyerekek jól érzik magukat az iskolában és kiteljesíthetik önmagukat.
Az iskola ma is három épületben működik. Örülnek annak, hogy valamennyi érdeklődő tanuló megismerkedhet a számítástechnikával, vagy tanórában vagy órán kívül. A szülők összefogása és az önkormányzat támogatása tette lehetővé ehhez egy komoly számítógéppark létrehozását. Igyekeznek szakköri keretek között sokféle területen ismeretet adni, hiszen a számítástechnika mellett matematikát, weblap-szerkesztést, színjátszást tanulhatnak. Jelentkezhetnek énekkarba, foglalkozhatnak egészségneveléssel, fizikával, rajzolhatnak, tömegsportra járhatnak. Angol és német nyelvű szakkör is indult, és a médiaszakkör készíti az iskolaújságot, amely a hagyományos formában, papíron, és weblapon is megjelenik.
– Úgy érzem, hogy sikerült eddig a tantestületben egy olyan kohéziós erőt létrehozni, amely átlendít bennünket a holtpontokon – mondja Szénás Józsefné. Iskolánk tanulói a különböző versenyeken visszaigazolják a kartársak törekvését, hisz minden okos dolgot meg lehet valósítani. Nekünk egy kisváros szép kertvárosi részén kell megszerveznünk az ismeretközpontú és egyben neveléscentrikus oktatást. Rendszeresen szerepelnek tanulóink a városi és a megyei tanulmányi és sportversenyeken. Örülünk annak, hogy a későbbiekben is önálló életvezetésre képes, szakmát, diplomát szerző fiatalok hagyják el az iskolát. S ami igen fontos, erkölcsi tartást is elsajátítanak nálunk, hisz egy kisváros közössége is figyelemmel kíséri az innen kilépő gyermekek beilleszkedését a felnőttek társadalmába.
Az igazgatónő kevés szabadidejében családanya szeretne lenni, aki a férjével, a fiaival törődik. Szeretné bepótolni annak a sok-sok könyvnek az elolvasását, amelyre egyelőre a szakirodalom naprakész ismerete mellett nem jut annyi idő, mint szeretné. Ha kikapcsolódni, pihenni akar, verset, esetleg krimit is olvas. Úgy érzi, törekvéseiben maximálisan támogatja a családja és a tantestület, így könnyebb elérni azokat a célokat, amelyeket maga elé tűzött az életben.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Nagy Sándor
Dr. Szabó Tibor
Ifjú Szabó Tibor
Dr. Kiss Magdolna
Török Imréné
Varga László
Orsó Lajosné
Mondik Béla
Aknay András
Molnár Károly
Váradiné Istenes Erzsébet
Juhász Istvánné
Nagyné Filimon Csilla
Mátyás B. Szabolcs
Pallai Ágnes
Antal Jánosné
Takács Károly
Ifj. Morvai Pál
Mile Miklós
Papp Lászlóné Éliás Tünde...
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése