Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Váradiné Istenes Erzsébet
Vezető óvónő,
Újfehértó
A helytörténeti kutatások során bukkantak rá Lengyel Laura nevére, akinek az édesanyja is a maga korában ismert író volt. Lengyel Laurát lokálpatriotizmusa, gyermekszeretete miatt névadójává választotta a megye legnagyobb óvodája, az újfehértói. Mint azt Váradiné Istenes Erzsébet vezető óvónő elmondta: 5 tagintézmény, 7 épület, 588 beiratkozott gyerek, 18 csoport, 36 óvodapedagógus, 1 óvodai titkár, 2 karbantartó és természetesen a vezető óvónő jelenti a teljes létszámot.
Váradiné tősgyökeres újfehértói családból származik, szülei munkás emberek, édesanyja Dudás Erzsébet, édesapja Istenes György. 1956. december 4-én született, és 1984-től ennek az óvodának a vezetője. 1999-ben vették föl Lengyel Laura nevét. Helyi nevelési programot készítettek, amelyben mind az öt tagintézmény megtartotta a saját arculatát. A főtéri óvodák a néphagyomány ápolására törekednek, egy másik a természetvédelmet tartja a legfontosabbnak, az Árvácska utcai központi óvodában játékország várja a kicsiket. A negyedik tagintézmény a mozgást és az ének-zenét állította központba, míg a mályváskerti tagóvoda a hagyományápolást és a természetvédelmet szorgalmazza. „Szent a játék” – mondja Váradiné –, és ebben benne foglaltatik az, hogy a kicsik legfontosabb tevékenységének a játékot tartják, amely egyúttal a világ és a társadalom, benne az emberek megismerésének óvodás korban az egyetlen lehetséges eszköze. A játék mellett a mozgásra helyeznek nagy hangsúlyt. Valamennyi fontos alapfeladatukat, úgy mint az egészséges életmód alakítását, az érzelmi nevelés és a szocializáció segítését, és az értelmi nevelést a családokkal együttműködve, kollektív munka eredményeként tudják elképzelni. Az ízig-vérig pedagógus vezető óvónő kiemeli az „én” tiszteletben tartásának fontosságát, és a másság elfogadását. Ez utóbbi csoportba elsősorban a fogyatékos gyerekeket sorolják, hiszen az etnikai kisebbség nem számottevő Újfehértón. Természetesen élnek itt cigány származású szülők a gyermekeikkel, de ők a gazdagabb réteghez sorolják magukat, és a népszámlálásnál kikérik a feltételezést: ők nem cigányok. Származás és életmód tehát jelentősen eltér egymástól.
Integrált intézményben a játékkal és a tevékenykedtetéssel érik el nevelési céljaikat. Nagy gondot fordítanak a gyermekek fejlődését segítő szokások kialakítására: ilyenek például a kulturált étkezés, az egészséges, korszerű táplálkozás, a délutáni pihenés, a testedzés, a higiéniai szokások megismertetése, elfogadtatása és gyakoroltatása. A szocializációt az érzelmi biztonság segítségével szeretnék elérni.
A gyermekek közösségi magatartásának megalapozása az óvodai nevelésünket teljes egészében átszövő feladat – rögzítik a helyi nevelési programban. A gyerekek óvodában eltöltött idejét úgy igyekeznek megtervezni és megszervezni, hogy a kicsik számára mindig érzékelhető legyen az érzelmi biztonság, amelyet az óvónő és a dajka nyújt. A mesterségesen kialakított közösségek falait teljesen feloldják a kötetlen udvari tevékenység idején. Biztosítják az átjárhatóságot a különböző csoportok játszóudvaraira. A gyermeknek az óvodában végzett sokszínű, sokféle tevékenysége lehetőséget biztosít önmagának és képességeinek megismerésére. Fejleszti a gyermek pozitív emberi magatartását, társaihoz való viszonyulását, egészséges versenyszellemet, kudarctűrést, figyelmet, türelmet, kitartást, egymás iránti figyelmességet, segítőkészséget alakít ki.
Csoportnaplót készítenek 1999-től, amely a képességfejlesztést és az egyéni képességek alakulását rögzíti és lehetővé teszi a személyre szóló fejlesztést. Így nemcsak azt tudják visszakeresni, hogy melyik gyerek hogy haladt az óvodában, hanem a csoportnapló segítségével életkori sajátosságokhoz igazodó fejlődési mintákat is nyomon követhetnek a szakemberek.
Büszkék a nevelési programra Újfehértón, hisz ez nemcsak az óvodapedagógusok eredménye, hanem a szülők is tevékeny szerepet vállalnak a célok valóra váltásából. A kissé elavult szülői értekezlet helyett inkább munkadélutánt tartanak, amelyeken egyenrangú partnerek – óvodapedagógusok és szülők – cserélhetnek eszmét a gyermekek optimális testi-lelki, érzelmi neveléséről, és az ezt segítő óvodai módszerekről.
Alapítványt hoztak létre Újfehértó Óvodásaiért néven. A hároméves alapítvány jól szolgálja a nevelési célok megvalósulását, valamint a személyi és tárgyi feltételek javítását.
Saját készítésű óvodai programmal, magas színvonalú nevelői attitűddel, a szülőkkel együttműködve, jó partneri kapcsolatot építve, élményekben gazdag, színes tevékenységekkel megismerjük, majd önmagához mérten fejlesztjük az óvodások képességeit. Váradiné azzal folytatja a gondolatsort, a gyermekek jobb megismerése révén megtudják, ki mely területen fejlett vagy tehetséges, és erre alapozva egyéni fejlesztő programokat készítünk.
Váradiné Istenes Erzsébet a Nyírségi Óvodaszövetség bázisóvodájának vezetőségi tagjaként sokirányú közösségi feladatot vállal a kollégák és intézmények szakmai munkájának összehangolása, fejlesztés érdekében.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Nagy Sándor
Dr. Szabó Tibor
Ifjú Szabó Tibor
Dr. Kiss Magdolna
Török Imréné
Varga László
Orsó Lajosné
Mondik Béla
Aknay András
Molnár Károly
Juhász Istvánné
Nagyné Filimon Csilla
Mátyás B. Szabolcs
Szénás Józsefné
Pallai Ágnes
Antal Jánosné
Takács Károly
Ifj. Morvai Pál
Mile Miklós
Papp Lászlóné Éliás Tünde...
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése