Novák Róbertné

Vezető óvónő,

Nyíregyháza

szszb_14-54_novak_robertne.jpgRégen a gyerekek tudtak játszani, sok élményt szereztek. Ma az egykék bőven kapnak játékot a szülőktől, de az mind az övék. Jól elvannak egyedül, a tévé, a videó, a számítógép az elszigetelődés, a bezárkózás, a külvilágtól való elfordulás újabb eszköze. Ma nehéz a társasjátékba bevonni a kicsiket – ezzel a meglepő kijelentéssel fontos társadalmi helyzetre világít rá Novák Róbertné született Kárpátfalvi Gabriella, a nyíregyházi Kerekerdő Óvoda vezető óvónője. Szinte az egész életét itt töltötte, hisz idejárt óvodába, az óvónői szakközépiskolából gyakorlatra, s rögtön itt kezdett el dolgozni. Végigjárta a ranglétra fokait és 1999 óta vezeti az intézményt.

Nyíregyházán született 1962. június 7-én. Édesanyja Vaday Ilona számviteli csoportvezető volt, édesapja, Kárpátfalvi László, az egykori Nyírség-Spartacus gazdasági vezetőjeként, az építőipari ktsz elnökeként szerzett elismerést. Nyugdíjas éveit tölti, szívesen borászkodik. Testvére, Tibor, gépjármű technikus. Férje Novák Róbert az Aktuál-Bau Kft. műszaki előkészítője.

Házasságukból két kisfiú született, Bence 15 éves, a nyíregyházi kereskedelmi és vendéglátóipari szakközépiskola tanulója. Márton 12 éves, hatodik osztályos. A mátészalkai Esze Tamás Gimnázium és Óvónői Szakközépiskola adta az érettségit 1981-ben, majd Novákné a főiskola óvónői szakán szerzett diplomát. Közben visszajött a gyakorlat helyszínére és rögtön elkezdett dolgozni. Ma napig úgy látja, hogy az óvónői szakközépiskolában végzett fiatalok ügyesebbek, több módszertani tudás birtokába jutnak, mint a főiskolások. Még húsz év gyakorlat után is megmondja Novákné, hogy ki jött óvónői szakközépből és ki szerzett szakirányú végzettséget a főiskolán.

Érdekes összehasonlítani az eltelt negyedszázadot a mai évekkel. Novák Róbertné állítja, régen fegyelmezettebbek voltak a gyerekek, jobban tisztelték a szüleiket. Ma inkább barát a szülő, még azt is megbeszéli a gyerekkel, ami végképp nem a kicsire tartozna. A szülő ma pénzben többet ad, viszont időben sokkal kevesebbet foglalkozik a gyerekkel. A mai óvodások szótárában nem szerepel a „nincs” szó. Érdekes jelenségre utal a vezető óvónő: hét éven keresztül az Örökösföldről busszal hozták-vitték naponta a kicsiket. A lakótelepiek önállóbbak, ügyesebbek voltak, mint a kertvárosi társaik. Az pedig szinte hihetetlen, de az óvónők és a dajkák a tanúk rá, hogy a mai óvodások nem szeretnek sétálni, kocsival jönnek. Az óvodai sétából nem egyszer a dajka ölben hozza fel némelyiket. Nem szeretnek aludni, nincs kialakult napirendjük. Az önzésnek már néhány éves korban észrevehetők a jelei, ugyanis minden játékon összevesznek, nem igazán képesek tolerálni, mit jelent az, hogy a másé.

Éppen ezért a szakmai programban a mozgásfejlesztésnek szánnak kiemelt szerepet. A komplex prevenciós programra építették a helyi nevelési elveket. A stadion, az erdő, a főiskola karnyújtásnyira, ráadásul nincs eszközigény, s a kertvárosi életmód ellensúlyozására a mozgást és a játékot tudatosan állították a középpontba. Novákné a korábbi években az NB–I/B-ben kézilabdázott.

A külső világ tevékeny megismerésére törekednek. A vezető óvónő szerint sokkal értékesebb az a tudás, amelyet a tapasztalaton keresztül szerez meg a gyermek, mint az, amit fogalmi kategóriákban szeretnének beléjük sulykolni. Ne legyen majdnem iskola a nagycsoport, ne akarjanak mindig a következő intézményi szintnek megfelelni. 2002 szeptemberében Olaszországban tanulmányozták az óvodapedagógusok az ottani foglalkoztatást. Egyértelmű, hogy óvoda és iskola között igen nagy a különbség. A szakemberek azt szeretnék elérni, hogy a biológiai, élettani fejlődéshez igazodjanak az oktatási, nevelési intézményi formák és keretek.

Ennek fontosságáról mindenképpen meg kell győzni a szülőket. Ők ugyanis azt szorgalmazzák, hogy vezessenek be kötelező foglalkozásokat az óvodában. Attól félnek, hogy lemarad valamiről a csemetéjük, nehogy a szomszéd gyerek többet tudjon néhány éves korban. Ezért népszerűek a nyílt napok, amelyeken már a középső csoportosok is bemutatják, mit tudnak. Az óvodapedagógusoknak az a céljuk, hogy megértessék a szülőkkel, mit jelent a kicsiknek a játék. Az sem közömbös, hogy ők hogy tanulnak? Bármennyire is hihetetlen, a tanulás legáltalánosabb formája a 3–7 évesek között a játéktevékenység. Ha azzal állít haza a kicsi, hogy egész nap játszottunk, lehet, hogy a szülő neheztel a lelke mélyén. Vajon miért nem tanítanak meg neki egy sor fontos dolgot? Csakhogy a nyílt napok fényesen igazolják, hogy a játék közben szerzett tapasztalatok alapos tudás előkészítői. A későbbiekben erre lehet építkezni, amikor a fogalmi gondolkodást szeretné megértetni az óvónő: ez személyes, cselekvő tapasztalatszerzés nélkül egyáltalán nem megy.

A megyeszékhely legnagyobb óvodája a Kerekerdő a Sóstói és a Garibaldi utca sarkán. Ide 226-an, a Krúdy Gyula utcai tagóvodába 156-an járnak. A 14 csoporttal 29 óvodapedagógus foglalkozik.  A sportkedvelő vezető óvónő hétvégeken túrázni jár a családjával. Az  elsők közt végezte el a BME közoktatási vezetői kurzusát.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése