Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Novák Róbertné
Vezető óvónő,
Nyíregyháza
Régen a gyerekek tudtak játszani, sok élményt szereztek. Ma az egykék bőven kapnak játékot a szülőktől, de az mind az övék. Jól elvannak egyedül, a tévé, a videó, a számítógép az elszigetelődés, a bezárkózás, a külvilágtól való elfordulás újabb eszköze. Ma nehéz a társasjátékba bevonni a kicsiket – ezzel a meglepő kijelentéssel fontos társadalmi helyzetre világít rá Novák Róbertné született Kárpátfalvi Gabriella, a nyíregyházi Kerekerdő Óvoda vezető óvónője. Szinte az egész életét itt töltötte, hisz idejárt óvodába, az óvónői szakközépiskolából gyakorlatra, s rögtön itt kezdett el dolgozni. Végigjárta a ranglétra fokait és 1999 óta vezeti az intézményt.
Nyíregyházán született 1962. június 7-én. Édesanyja Vaday Ilona számviteli csoportvezető volt, édesapja, Kárpátfalvi László, az egykori Nyírség-Spartacus gazdasági vezetőjeként, az építőipari ktsz elnökeként szerzett elismerést. Nyugdíjas éveit tölti, szívesen borászkodik. Testvére, Tibor, gépjármű technikus. Férje Novák Róbert az Aktuál-Bau Kft. műszaki előkészítője.
Házasságukból két kisfiú született, Bence 15 éves, a nyíregyházi kereskedelmi és vendéglátóipari szakközépiskola tanulója. Márton 12 éves, hatodik osztályos. A mátészalkai Esze Tamás Gimnázium és Óvónői Szakközépiskola adta az érettségit 1981-ben, majd Novákné a főiskola óvónői szakán szerzett diplomát. Közben visszajött a gyakorlat helyszínére és rögtön elkezdett dolgozni. Ma napig úgy látja, hogy az óvónői szakközépiskolában végzett fiatalok ügyesebbek, több módszertani tudás birtokába jutnak, mint a főiskolások. Még húsz év gyakorlat után is megmondja Novákné, hogy ki jött óvónői szakközépből és ki szerzett szakirányú végzettséget a főiskolán.
Érdekes összehasonlítani az eltelt negyedszázadot a mai évekkel. Novák Róbertné állítja, régen fegyelmezettebbek voltak a gyerekek, jobban tisztelték a szüleiket. Ma inkább barát a szülő, még azt is megbeszéli a gyerekkel, ami végképp nem a kicsire tartozna. A szülő ma pénzben többet ad, viszont időben sokkal kevesebbet foglalkozik a gyerekkel. A mai óvodások szótárában nem szerepel a „nincs” szó. Érdekes jelenségre utal a vezető óvónő: hét éven keresztül az Örökösföldről busszal hozták-vitték naponta a kicsiket. A lakótelepiek önállóbbak, ügyesebbek voltak, mint a kertvárosi társaik. Az pedig szinte hihetetlen, de az óvónők és a dajkák a tanúk rá, hogy a mai óvodások nem szeretnek sétálni, kocsival jönnek. Az óvodai sétából nem egyszer a dajka ölben hozza fel némelyiket. Nem szeretnek aludni, nincs kialakult napirendjük. Az önzésnek már néhány éves korban észrevehetők a jelei, ugyanis minden játékon összevesznek, nem igazán képesek tolerálni, mit jelent az, hogy a másé.
Éppen ezért a szakmai programban a mozgásfejlesztésnek szánnak kiemelt szerepet. A komplex prevenciós programra építették a helyi nevelési elveket. A stadion, az erdő, a főiskola karnyújtásnyira, ráadásul nincs eszközigény, s a kertvárosi életmód ellensúlyozására a mozgást és a játékot tudatosan állították a középpontba. Novákné a korábbi években az NB–I/B-ben kézilabdázott.
A külső világ tevékeny megismerésére törekednek. A vezető óvónő szerint sokkal értékesebb az a tudás, amelyet a tapasztalaton keresztül szerez meg a gyermek, mint az, amit fogalmi kategóriákban szeretnének beléjük sulykolni. Ne legyen majdnem iskola a nagycsoport, ne akarjanak mindig a következő intézményi szintnek megfelelni. 2002 szeptemberében Olaszországban tanulmányozták az óvodapedagógusok az ottani foglalkoztatást. Egyértelmű, hogy óvoda és iskola között igen nagy a különbség. A szakemberek azt szeretnék elérni, hogy a biológiai, élettani fejlődéshez igazodjanak az oktatási, nevelési intézményi formák és keretek.
Ennek fontosságáról mindenképpen meg kell győzni a szülőket. Ők ugyanis azt szorgalmazzák, hogy vezessenek be kötelező foglalkozásokat az óvodában. Attól félnek, hogy lemarad valamiről a csemetéjük, nehogy a szomszéd gyerek többet tudjon néhány éves korban. Ezért népszerűek a nyílt napok, amelyeken már a középső csoportosok is bemutatják, mit tudnak. Az óvodapedagógusoknak az a céljuk, hogy megértessék a szülőkkel, mit jelent a kicsiknek a játék. Az sem közömbös, hogy ők hogy tanulnak? Bármennyire is hihetetlen, a tanulás legáltalánosabb formája a 3–7 évesek között a játéktevékenység. Ha azzal állít haza a kicsi, hogy egész nap játszottunk, lehet, hogy a szülő neheztel a lelke mélyén. Vajon miért nem tanítanak meg neki egy sor fontos dolgot? Csakhogy a nyílt napok fényesen igazolják, hogy a játék közben szerzett tapasztalatok alapos tudás előkészítői. A későbbiekben erre lehet építkezni, amikor a fogalmi gondolkodást szeretné megértetni az óvónő: ez személyes, cselekvő tapasztalatszerzés nélkül egyáltalán nem megy.
A megyeszékhely legnagyobb óvodája a Kerekerdő a Sóstói és a Garibaldi utca sarkán. Ide 226-an, a Krúdy Gyula utcai tagóvodába 156-an járnak. A 14 csoporttal 29 óvodapedagógus foglalkozik. A sportkedvelő vezető óvónő hétvégeken túrázni jár a családjával. Az elsők közt végezte el a BME közoktatási vezetői kurzusát.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése