Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Harcsa Zoltánné
Vezető óvónő,
Nyíregyháza
Mit nem adna érte Harcsa Zoltánné, a nyíregyházi Gyermekkert Óvoda vezetője, ha még birtokában lenne az a verseskötet, amelyet édesanyja, lánynevén Leveleki Julianna óvónő megjelentetett. Sajnos egy költözésnél eltűnt, de megmaradt a családban a pedagógus pálya iránti vonzalom. Édesapja, Székely József a tanácsi üdülő gondnoka volt. Az ő családjukban született Székely Valéria, 1948. március 21-én. Testvére, József erdőmérnöknek tanult, Csornán él. A férje, Harcsa Zoltán testnevelő tanárként vonult nyugdíjba, de a régi nyíregyháziak mint kiváló focistát ismerik. Házasságukból két gyermek született, Valéria történelem–orosz szakos tanár Nagykállóban tanít, az ő férje Végh Zoltán. Ikergyermekeik Anikó és Zoltán, ma (2002. október 1-jén) ötévesek. Zoltán fiuk programozó, saját betéti társaságot irányít.
A Zrínyi Ilona Gimnáziumban tett érettségire egy hétfői napon került sor, még azon a szombaton megtartották az esküvőt, és két napra rá hétfőn felvételizett a tanítóképzőbe Harcsáné. Helyhiány miatt később kezdhette meg tanulmányait, közben képesítés nélküli óvónőként helyezkedett el a nyíregyházi Városmajor úti óvodában, 1987-ig dolgozott ott. Megbízott vezetőnek hívták november 15-én a Tőke utcai óvodába, majd a következő évben a sikeres pályázat után kinevezték, azóta vezeti az intézményt. A sors érdekessége, hogy 1995-ben, egy integrálás után a Városmajor úti intézmény tagóvodaként került hozzájuk. Jelenleg még a rozsrétszőlői óvodát is Harcsáné irányítja. A Tőke utcaiba 122, a Városmajor útiba 150 és a rozsrétszőlőibe 35 gyerek jár. A közös nevelőtestületben 25 óvónő fejti ki elgondolásait a jelenre és a jövőre vonatkozóan.
A játék és a mozgás fontosságát emelték ki az integrált intézmény szakmai programjában. Mint Harcsáné elmondta: Porkolábné dr. Balogh Katalin pszichológus olyan csodálatos programot írt a 3–7 évesek napjainak optimális kihasználásáról, hogy ennek a programnak számos elemét átvehették a helyi nevelési elvek leírásánál.
Sajátos helyzetben van a Gyermekkert Óvoda, hisz úgy ítélnek hangsúlyos szerepet a mozgásnak, hogy se tornaszoba, se aula nem áll rendelkezésre. Így abból indulnak ki, ami van, tehát a csoportszobákban szereltek fel bordásfalat, és igény szerint állíthatnak fel hintát, mászókát az óvónők. A mozgásfejlesztő termékeket is e sajátosságokhoz igazodva szerzik be. Érkezéstől távozásig igyekeznek lekötni a gyerekek érdeklődését. A kicsik a mozgás, a szerepjáték, a képességfejlesztő elfoglaltság bármelyike mellett dönthetnek tetszés szerint. Ma már megszűnt az iskolának megfelelő fegyelem hangsúlyozása a Gyermekkertben. Az óvónő megfigyeli, hogy a gyermek milyen játékot vagy tevékenységet választ magának, és akkor az ahhoz igazodó feladatsort kínálja fel számára. Az a tapasztalat, hogy a gyerekek aktívabbak, kreatívabbak, ha a belső igényükből fakadó játékot tarthatják meg hosszabb időn keresztül.
Iskolaérett gyerekeket akar átadni az óvoda az alapfokú oktatás számára. Ez elsősorban azt jelenti, hogy képesek legyenek legalább 30 percig figyelni, fegyelmezetten viselkedni, közös célokért együttesen munkálkodni a társaikkal. E cél érdekében szinte az egyetlen kötelező foglalkozás az óvodában az ilyen 30 perces foglalkozás. Különlegesség az, hogy országosan elsőként náluk főztek a mindenféle ételallergiával küszködő gyerekeknek.
A társadalom elvárása a szülők igényein keresztül fogalmazódik meg. A mai szülők a számítástechnikától a nyelvtanulásig, az úszástól a külön tornáig sok mindent szeretnének intézményi keretek között megvalósulni. A reális lehetőség e pillanatban a tartásjavító gerinctornával összekombinált külön testnevelés, valamint az angol nyelv játékos oktatása. A nagycsoport befejezése után már érzékelhető ennek az eredménye. Szerettek idejárni, ezt bizonyítja a náluk először szervezett 20 éves óvodai találkozó.
Kajaaniban, egy finn testvéróvodában tanulmányozhatták az idegen nyelvi környezet hatását. Mint köztudomású, Finnországban mindenki beszél idegen nyelvet, általában a szomszéd svéd nép nyelvét. Néhány éves korban már úgy oktatják a gyerekeknek az idegen nyelvet, hogy saját anyanyelvén egyetlen szót sem hall az ottani óvodás.
Harcsáné kiemeli az intézményben uralkodó családias légkör felbecsülhetetlen jelentőségét. A nevelőtestület jó hangulatban, egymás egyéniségének és értékeinek tiszteletben tartásával végzik napi teendőiket. A vezető óvónő azt szeretné elérni, hogy reggelente vágyjanak idejönni a dolgozók. Kiemelte, hogy a kollégák egymás iránti szolidaritása abban is megmutatkozik: ha bármilyen halaszthatatlan tennivalója akad valamelyiküknek, mindig a segítségére siet a másik.
Szabadidejét a sütés-főzés tölti ki, a sóstói kertben megtalálják a pihenés, a kikapcsolódás nyugalmát. Ünnepnek számít a családban, ha az unokák hazamennek, és Valika mama finomságokat csempészhet a tányérjukra.
Harcsáné nyugodt, kiegyensúlyozott ember, és azon ritka vezetők egyike, akit szeretnek a munkatársai.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése