Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Kiss Józsefné
Óvodavezető,
Nyíregyháza
Ízig-vérig pedagóguscsaládból származott Kiss Józsefné, született Kirilla Erzsébet, a nyíregyházi Ligeti Óvoda vezetője. Leveleken 1947-ben született néhai Majláth Julianna háztartásbeli és néhai Kirilla László betanított munkás családjában. A vezető óvónő mai szemmel csodálatos pedagógusnak látja az édesanyját, aki nagycsaládot tartott össze. Négy testvér osztozott a szülők szeretetén. Erzsike a legidősebb, László gépkocsivezető, Magda szintén az óvónőképzőt választotta, Mihály a kereskedelemben dolgozik. Férje, Kiss József technikus. Házasságukból két gyermek született, Enikő a tanári pályát választotta, az ő férje Sike István vállalkozó. Két kislányuk van, Boglárka és Panna. Gábor fiuk vállalkozóként tevékenykedik, az ő felesége Varga Tünde, a Nyíregyházi Főiskola hallgatója, az ő kisfiuk Milán.
Szarvason a felsőfokú óvónői képesítést szerezte meg Kissné. Ezzel a diplomával a zsebében Újfehértón két évig, majd Apagyon egy évig dolgozott. 1970-től Nyíregyházán él, a Malom utcán egy évig, Jósavárosban tíz évig, az egykori László utcai óvodában 18 évig foglalkozott a gyerekekkel. 1999-ben hozták létre a Liszt Ferenc utcai új óvodát, amely a Bujtos közelségéről a Ligeti nevet kapta. A tervek szerint ennek az óvodának kellett volna megoldania az örökösföldi kicsik egy részének elhelyezését, de a László utcai intézményből áthozott csoportok miatt ez nem volt lehetséges. Jelenleg a 100 helyen 122 gyereket látnak el a négy csoportban. Bővült az intézmény, mert a Ferenc körút 1. szám alatti óvodát az öt csoportjával együtt tagóvodaként tartják nyilván. Egyelőre nem küszködnek létszámgondokkal, évente negyven gyereket küldenek helyhiány miatt.
A helyi nevelési programban a komplex prevenciót hangsúlyozzák. Különösen nagy hangsúlyt fektetnek a mozgáson át történő személyiségfejlesztésre. A környezetet megismerő, a viselkedéskultúra szabályait betartó óvodás intelligensebben hagyja el az intézményt. A prevenciót azért is hangsúlyozzák, mert már a néhány éves gyermek mozgása, szokásai rávilágíthatnak az olvasási, az írási és a számolási nehézségekre. A pedagógusok a megmondhatói, mennyi gondot okoz a diszlexiás, diszgráfiás gyerek. Fontos szerep jut az egészséges életmód iránti igény kialakításának. Speciális tornatermet rendeztek be ezekhez a foglalkozásokhoz. Felbecsülhetetlen a Bujtos közelsége, hisz a lakótelepi gyerekek a természetben tölthetik idejük jó részét.
A szülők a sokféle program mellett újabbakat sürgetnek, éppen ezért indítottak különtornát, esztétikai műhelyt, népi táncot, német és angol csoportot a kicsiknek. A tagóvodából úszásra hordták a gyerekeket. Szinte vég nélkül sorolhatók lennének a szülők kérései, de ezeknek rendszerint a pénz- és a szakemberhiány szab határt. No és az, hogy ebben az életkorban még nem kellene komoly tanulási szintű foglalkozásokra járatni a kicsiket.
Kissné Erzsike érdekes megfigyelése, hogy a szülők egy része az óvodára ruházza át a nevelést. Még az illemszabályok megtanítását is az óvodától várják. A munkanélküli szülő a saját gondjaival van elfoglalva, a vállalkozói réteghez sorolhatók nem tudnak kilépni a mókuskerékből. Már egész kis korban megfigyelhető a gyerekeken az időhiányból fakadó mellőzöttség, akár pusztán az, hogy a szülő már nem mesél otthon, fáradt, viszi haza a benti munkát, a gyerek csak a frusztrált rohanást tapasztalja esténként és hétvégeken.
A fenntartó önkormányzat azt várja el az óvodától, hogy a törvények betartása mellett a helyi nevelési programot valósítsa meg teljes mértékben, valamint a szülők igényeinek feleljenek meg maradéktalanul. Régóta nyilvánvaló, hogy az óvoda nem az a gyermekmegőrző, amilyen céllal az 50-es évek elején létrehozták. Ugyanakkor az óvónők tanúi a túlzott szülői elvárásoknak is. Mint általában az élet minden területén, az igazság itt is félúton van. Ma az a cél, hogy a világ dolgai iránt érdeklődő nyitott, kreatív, intelligens gyerekek menjenek az iskolába az óvodából. A 3–7 évesek körében az óvónők már felismerik a színjátszás, a zene, a játék, a versek, a rajzolás, a kézművesség, a sport iránti tehetséget. Ez természetesen még sok-sok fejlesztést igényel, de a képesség és az érdeklődés már egészen kis korban jól megmutatkozik. Az egyedi sajátosságok és képességek felismerése mellett nagyon fontosnak tartják a Ligeti Óvodában, hogy a gyerekek általános igényszintje és kulturáltsága növekedjen. Míg korábban a tisztaságot a fogmosás jelképezte, ma már az egészséges életmódról beszélnek. A gyerekek – életkoruknak megfelelően – hallanak az édességekről, a fűszerekről, a vitaminokról. Szó esik a betegségekről a foglalkozásokon, praktikus tanácsokat tudnak meg ezek megelőzéséről. A sportolás, a pihenés aránya is a napi ritmus része. Mint azt a gyakorlat visszaigazolta, a gyerekek sokkal több elméleti információ befogadására is képesek az őket érdeklő témákról, amennyiben a lehetőséget megkapják a tevékenységközpontú tapasztalatszerzésre.
Kissné Erzsike szabad idejében a legszívesebben az unokáival tölti a napokat. Olvas, rejtvényt fejt, a kikapcsolódás is szinte a szakmájához kötődik.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése