Urbin Józsefné

Vezető óvónő,

Nyíregyháza

szszb_14-74_urbin_jozsefne.jpgHa egy jó tündér teljesítené a kívánságát, Urbin Józsefné, a Kertvárosi Csicsergő Óvoda vezető óvónője szeretné együttlátni az összes gyereket, aki eddig a keze alatt vált iskolaéretté. Ugyanis harminc éve dolgozik a pályán, és már a második generáció tagjait neveli. Mindig is óvónőnek készült, és úgy érzi, ezzel a hivatással tudja kiteljesíteni önmagát.

Nyírpazonyban született 1954. július 5-én Szabó Irén eladó és Szedlák István tűzoltó gyermekeként. Testvére, István szintén a kereskedelmet választotta. Férje, Urbin József vizsgabiztos. Házasságukból három gyermek született: Tamás, biológia–testnevelés szakos tanár, úszóedző, szabadidejében gépjárművezetést oktat. Az ő felesége Borbély Szilvia, kislányuk, Dóra tizenegy hónapos. A középső gyermek Tibor, földrajz–testnevelés szakos tanár, lányuk Tünde pedig még általános iskolába jár.

Urbinné, született Szedlák Irén a Zrínyi-gimnáziumban érettségizett 1972-ben, majd elvégezte a tanárképző főiskola kétéves óvónői szakát. A Bencs-villában kezdett el dolgozni, majd átkerült a Dugonics utcai óvodába: 1987-től beosztott, majd 1995-től vezető óvónő. Ennyi idő alatt összehasonlíthatta, mit várt el a társadalom negyedszázaddal ezelőtt az óvodától, és mit vár el ma. Mint Urbinné mondja, igazán nagy különbség nincs, mert az emberi értékrend nem változik. Ugyanúgy középpontban áll a közösségi nevelés, a hátrányok kompenzálása, a gyermekek védelme. Régen a szülők nem támasztottak különösebb igényt az óvodával szemben, örültek, ha egyáltalán felvették a gyereket. Ugyanis a szülőt várta vissza a munkahely a gyermekgondozási szabadságról. A rendszerváltozás után sok szülő elvesztette korábbi állását, és nem kevesen kényszerből maradtak otthon a gyerekkel. Változott a társadalmi közgondolkodás is, az óvoda szolgáltató intézménnyé vált. Ma a szülők szeretnének beleszólni, belelátni az óvoda működésébe. Úszást, idegen nyelvet, népi táncot szeretnének a gyereknek plusz foglalkozásként. Nem ritka, hogy hat-nyolc óvodát is felkeres a szülő, mielőtt kiválasztaná az intézményt. A vezető óvónő arról beszél, hogy időnként célszerű visszafogni a szülőt, hogy ne sürgesse a szervezett tanulási formát ebben az életkorban. A kertvárosi Csicsergő Óvodában megtalálták a kontaktust a szülőkkel, sikeresen működnek a vegyes csoportok, és iskolaérett gyerekek hagyják el az óvodát. Az intézmény úgy felel meg a társadalmi, a fenntartói és a szülői igényeknek, hogy nem adtak lejjebb a pedagógiai elvekből. A fenntartó önkormányzat ugyanis azt várja el tőlük, hogy törvényesen, az adott költségkereten belül, és gond nélkül működjenek.

Ezer élmény ezer játék néven hozták létre alapítványukat 1996-ban. Tették ezt azzal a céllal, hogy kompenzálják a hátrányos helyzetet, és javítsák az óvodai nevelés személyi és tárgyi feltételeit. A tevékenységközpontú személyiségfejlesztést fogalmazták meg a szakmai nevelési programban. Ennek részeként fejlesztik a kommunikációt és a kooperációt. Hihetetlenül fontos témákról van szó, hiszen e képességek birtokában tud a gyerek együttműködni a közösséggel. Nagy gondot fordítanak az óvoda nyitottságára. Népszerű az oviparádé: ezeken a rendezvényeken a szülők, nagyszülők és a környékbeli nyugdíjasok is részt vesznek. Kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmód és a környezetvédelem kérdéseire. Minden játéktevékenységgel tanulnak a gyerekek valami újdonságot a világról. Az étkezés, a séta, az udvari játék, a könyvnézegetés, az őszi termések válogatása, az állatpark megtekintése egyaránt lehetőséget teremt a játékos tanulásra.

A központi óvodában a száz helyen százhét kisgyereket látnak el, a Kassa utcai tagóvodába ötvenegy, a Mandabokoriba harminc, és a Felsősimaiba harminchárom gyerek jár. A nevelőtestületet tizenhét óvónő alkotja, ők foglalkoznak a nyolc csoporttal. Az alkalmazottak tizenöten vannak. Folyamatos napirend szerint szervezik a hétköznapokat, a gyerekek tetszésük szerint választhatnak játékot vagy tevékenységi formát. Az egész napból összesen harmincöt perc jut a tanulásra. Természetesen ne iskolai értelemben nézzük ezt a folyamatot, hiszen a játék minden formája és a közösségi élet valamennyi epizódja lehetőséget ad a lexikális és a tapasztalati ismeretszerzésre. Nagyon szeretik a gyerekek a népi táncot, a népi játékokat, évek óta rendszeresen járnak uszodába.

Beszélünk még a másság elfogadásáról, a fogyatékos gyerekek neveléséről. Míg korábban külön intézményekben oktatták, nevelték az értelmi, a látás, a hallás, a mozgás terén születési vagy szerzett hátránnyal küzdő gyerekeket, ma a szaktárca célja, hogy integráltan, az egészséges gyerekek közösségében sajátítsák el a szükséges képességeket az érintett kisgyerekek.

A pedagógus egyénisége döntő tényező a célokhoz vezető úton. Ebből következik, hogy a pedagógus felelőssége megkerülhetetlen, az ő személyiségén, értékrendjén keresztül ismerkednek meg a gyerekek a számukra a társadalmat jelentő óvoda világával.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése