Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Urbin Józsefné
Vezető óvónő,
Nyíregyháza
Ha egy jó tündér teljesítené a kívánságát, Urbin Józsefné, a Kertvárosi Csicsergő Óvoda vezető óvónője szeretné együttlátni az összes gyereket, aki eddig a keze alatt vált iskolaéretté. Ugyanis harminc éve dolgozik a pályán, és már a második generáció tagjait neveli. Mindig is óvónőnek készült, és úgy érzi, ezzel a hivatással tudja kiteljesíteni önmagát.
Nyírpazonyban született 1954. július 5-én Szabó Irén eladó és Szedlák István tűzoltó gyermekeként. Testvére, István szintén a kereskedelmet választotta. Férje, Urbin József vizsgabiztos. Házasságukból három gyermek született: Tamás, biológia–testnevelés szakos tanár, úszóedző, szabadidejében gépjárművezetést oktat. Az ő felesége Borbély Szilvia, kislányuk, Dóra tizenegy hónapos. A középső gyermek Tibor, földrajz–testnevelés szakos tanár, lányuk Tünde pedig még általános iskolába jár.
Urbinné, született Szedlák Irén a Zrínyi-gimnáziumban érettségizett 1972-ben, majd elvégezte a tanárképző főiskola kétéves óvónői szakát. A Bencs-villában kezdett el dolgozni, majd átkerült a Dugonics utcai óvodába: 1987-től beosztott, majd 1995-től vezető óvónő. Ennyi idő alatt összehasonlíthatta, mit várt el a társadalom negyedszázaddal ezelőtt az óvodától, és mit vár el ma. Mint Urbinné mondja, igazán nagy különbség nincs, mert az emberi értékrend nem változik. Ugyanúgy középpontban áll a közösségi nevelés, a hátrányok kompenzálása, a gyermekek védelme. Régen a szülők nem támasztottak különösebb igényt az óvodával szemben, örültek, ha egyáltalán felvették a gyereket. Ugyanis a szülőt várta vissza a munkahely a gyermekgondozási szabadságról. A rendszerváltozás után sok szülő elvesztette korábbi állását, és nem kevesen kényszerből maradtak otthon a gyerekkel. Változott a társadalmi közgondolkodás is, az óvoda szolgáltató intézménnyé vált. Ma a szülők szeretnének beleszólni, belelátni az óvoda működésébe. Úszást, idegen nyelvet, népi táncot szeretnének a gyereknek plusz foglalkozásként. Nem ritka, hogy hat-nyolc óvodát is felkeres a szülő, mielőtt kiválasztaná az intézményt. A vezető óvónő arról beszél, hogy időnként célszerű visszafogni a szülőt, hogy ne sürgesse a szervezett tanulási formát ebben az életkorban. A kertvárosi Csicsergő Óvodában megtalálták a kontaktust a szülőkkel, sikeresen működnek a vegyes csoportok, és iskolaérett gyerekek hagyják el az óvodát. Az intézmény úgy felel meg a társadalmi, a fenntartói és a szülői igényeknek, hogy nem adtak lejjebb a pedagógiai elvekből. A fenntartó önkormányzat ugyanis azt várja el tőlük, hogy törvényesen, az adott költségkereten belül, és gond nélkül működjenek.
Ezer élmény ezer játék néven hozták létre alapítványukat 1996-ban. Tették ezt azzal a céllal, hogy kompenzálják a hátrányos helyzetet, és javítsák az óvodai nevelés személyi és tárgyi feltételeit. A tevékenységközpontú személyiségfejlesztést fogalmazták meg a szakmai nevelési programban. Ennek részeként fejlesztik a kommunikációt és a kooperációt. Hihetetlenül fontos témákról van szó, hiszen e képességek birtokában tud a gyerek együttműködni a közösséggel. Nagy gondot fordítanak az óvoda nyitottságára. Népszerű az oviparádé: ezeken a rendezvényeken a szülők, nagyszülők és a környékbeli nyugdíjasok is részt vesznek. Kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmód és a környezetvédelem kérdéseire. Minden játéktevékenységgel tanulnak a gyerekek valami újdonságot a világról. Az étkezés, a séta, az udvari játék, a könyvnézegetés, az őszi termések válogatása, az állatpark megtekintése egyaránt lehetőséget teremt a játékos tanulásra.
A központi óvodában a száz helyen százhét kisgyereket látnak el, a Kassa utcai tagóvodába ötvenegy, a Mandabokoriba harminc, és a Felsősimaiba harminchárom gyerek jár. A nevelőtestületet tizenhét óvónő alkotja, ők foglalkoznak a nyolc csoporttal. Az alkalmazottak tizenöten vannak. Folyamatos napirend szerint szervezik a hétköznapokat, a gyerekek tetszésük szerint választhatnak játékot vagy tevékenységi formát. Az egész napból összesen harmincöt perc jut a tanulásra. Természetesen ne iskolai értelemben nézzük ezt a folyamatot, hiszen a játék minden formája és a közösségi élet valamennyi epizódja lehetőséget ad a lexikális és a tapasztalati ismeretszerzésre. Nagyon szeretik a gyerekek a népi táncot, a népi játékokat, évek óta rendszeresen járnak uszodába.
Beszélünk még a másság elfogadásáról, a fogyatékos gyerekek neveléséről. Míg korábban külön intézményekben oktatták, nevelték az értelmi, a látás, a hallás, a mozgás terén születési vagy szerzett hátránnyal küzdő gyerekeket, ma a szaktárca célja, hogy integráltan, az egészséges gyerekek közösségében sajátítsák el a szükséges képességeket az érintett kisgyerekek.
A pedagógus egyénisége döntő tényező a célokhoz vezető úton. Ebből következik, hogy a pedagógus felelőssége megkerülhetetlen, az ő személyiségén, értékrendjén keresztül ismerkednek meg a gyerekek a számukra a társadalmat jelentő óvoda világával.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése