Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Multné Dankó Ágnes
Óvodavezető,
Nyíregyháza
Idén ünnepelhette házasságkötésük huszadik évfordulóját, ami egybeesett szakmai munkája egyik legnehezebb és legszebb részének a jubileumával is.
A Nyíregyházán, 1964. február 26-án született Dankó Ágnes édesanyja Kostyál Ilona 73 éves. Nyugdíjazásáig az IKSZV dolgozója volt. Édesapja, Dankó Mihály, fűtőként kereste meg a kenyérre valót a Nyírségi Patyolat vállalat alkalmazásában. Hatvankét éves korában hagyta itt szeretteit. Ágnes nővére, Ilona, közgazdász, óvodai gazdaság-vezető. Akivel Ágnes az életét 1984-ben összekötötte, őt Mult Attilának hívják. Foglalkozását tekintve faipari mérnök. Gyermekeik: Eszter 21, Ákos 17 éves. Mindketten tanulnak, igaz más szintű oktatási intézményben.
A későbbi óvodai szakember Nagykállóban, a Budai Nagy Antal Szakközépiskolában érettségizett. 1982. augusztus elsején került a Kereszt utcai óvodába. Akkor oda nem a tehetősebb szülők, hanem a szegényebbek gyerekei jártak. Az 1977-ben született népes korosztály eredményezte a majd negyvenfős csoportokat, az óvoda minden „osztályában.”
Hat évvel később már városi problémát jelentett a részképességű, enyhén értelmi fogyatékos gyerekek képzésének nem megoldott gondja. Akkor ők ezt felvállalták. A speciális ismeretek megszerzése végett Multné Dankó Ágnes egy egyéves továbbképző tanfolyamon gyarapította tudását a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán. Időközben egyre több sérült, illetve autista gyerek érkezett az intézményükbe. A cél, amit az óvodapedagógusok elé kitűztek, a mindenáron való integrálás volt. Ami szépnek szép gondolat, de a tárgyi és a személyi feltételek biztosítása nélkül csupán írott malaszt maradhatott volna.
Segítségükre sietett azonban az ÉFOÉSZ megyei szervezete, s a Bárczi Gusztáv Általános Iskola tantestülete, akik az elsők között foglalkoztak autista gyerekekkel. Az elkészített szakmai habilitációs és a pedagógiai programjuk megvalósításához jól jött a Montessori módszertan ismerete is. 1988 és 2007. között sok sérült, köztük autista gyerekkel kellett foglalkozniuk.
Az óvodában folyó szakmai munka eredményeként a „végzősök” 90 százaléka teljesen integrálhatóan került ki az intézményből. Amikor együtt játszottak a többiekkel, akkor azok megtanulták elfogadni a másságot. A szülő egyébként dönthetett arról, hogy hagyományos iskolába, vagy valamilyen más típusúba vigye a gyerekét.
Szakmai pályafutásának igen összetett, kemény, első szakasza végén érzett magában még annyi ambíciót, hogy egy újabb területre lépjen. Így pályázta meg a Kikelet Óvoda vezetői posztját. Ez az oktatási intézmény nyolc gyerekcsoporttal, két épületben működik. Az örökösföldi „anyaépületben” 203, míg a butykai tagóvodában 42 gyerekkel foglalkoznak. A már korábban említett, majd negyvenfős csoportmunka már a múlté lett. Ma már kis létszámú, fejlesztő csoportot is működtetnek, így a részképesség-sérüléssel érkezőkkel is eredményesen foglalkozhatnak egyetlen csoportban. Magasan képzett szakemberek végzik a fejlesztő munkát. Jellemző sérülések mostanában: a tanulási nehézségek jelentkezése, a kóros hiperaktivitás, valamint az ép értelmű autista gyerekekkel történő kommunikáció és viselkedés mindhárom szereplő részéről.
A régóta alkalmazott helyi nevelési tervekben, a komplex prevenciós pedagógiai programokban leírtak megvalósítása eredményeként csökken a lakótelepi környezet kevesebb inger okozta káros hatása a gyerekekben. A ma iskolába kerülő hétéves gyerekek értelmi képességei fejlettek, tájékozottak az internettel kapcsolatosan is. Még a mobiltelefon használata sem okoz gondot egyiküknek sem. Ugyanakkor igaz az is, hogy szociálisan fejletlenebbek korábbi társaiktól, mert sokuk szüleinek nincs elég szabad ideje a gyerekkel való foglalkozásra. Az egyéni fejlesztési tervek, a tudatosan megszervezett mozgásfejlesztés, a tornatermi foglalkozások csak hasznukra válnak.
Multné Dankó Ágnes elmondja, mások lettek a szülői elvárások az óvodával szemben. „A gyereket gyereknek kell nevelni” idézi egyik kortársát. A szabad óvodaválasztás megkönnyíti a szülők helyzetét, hisz’ ha akarják, idegen nyelvet, néptáncot, gyermektornát „tanulhatnak” – önköltséges formában – az óvodában a gyermekek. Minden oktatási intézményben az életre nevelés a cél. Az óvodák nyitottsága, a bölcsődékkel, a védőnőkkel kiépített kapcsolatok mind ezt szolgálják. A személyiségközpontúság, az elfogadó magatartás, a nyugalom, a biztonság azok a társadalmi elvárások, amik jelen vannak a mindennapi munkájukban.
Büszke munkatársaira, azok elhivatottságára, kifejezetten jó szakmai felkészültségére. Örömmel említi meg azt, hogy közülük Baglyos Tiborné, fejlesztő pedagógus a közelmúltban az Oktató-Nevelő Munkáért elismerést, míg Kovácsné Telenkó Teréz, három évtizedes munkájáért Vietórisz díjat kapott.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése