Multné Dankó Ágnes

Óvodavezető,

Nyíregyháza

szszb 24 tk Multné Dankó Ágnes képek.jpgIdén ünnepelhette házasságkötésük huszadik évfordulóját, ami egybeesett szakmai munkája egyik legnehezebb és legszebb részének a jubileumával is.

A Nyíregyházán, 1964. február 26-án született Dankó Ágnes édesanyja Kostyál Ilona 73 éves. Nyugdíjazásáig az IKSZV dolgozója volt. Édesapja, Dankó Mihály, fűtőként kereste meg a kenyérre valót a Nyírségi Patyolat vállalat alkalmazásában. Hatvankét éves korában hagyta itt szeretteit. Ágnes nővére, Ilona, közgazdász, óvodai gazdaság-vezető. Akivel Ágnes az életét 1984-ben összekötötte, őt Mult Attilának hívják. Foglalkozását tekintve faipari mérnök. Gyermekeik: Eszter 21, Ákos 17 éves. Mindketten tanulnak, igaz más szintű oktatási intézményben.

A későbbi óvodai szakember Nagykállóban, a Budai Nagy Antal Szakközépiskolában érettségizett. 1982. augusztus elsején került a Kereszt utcai óvodába. Akkor oda nem a tehetősebb szülők, hanem a szegényebbek gyerekei jártak. Az 1977-ben született népes korosztály eredményezte a majd negyvenfős csoportokat, az óvoda minden „osztályában.”

Hat évvel később már városi problémát jelentett a részképességű, enyhén értelmi fogyatékos gyerekek képzésének nem megoldott gondja. Akkor ők ezt felvállalták. A speciális ismeretek megszerzése végett Multné Dankó Ágnes egy egyéves továbbképző tanfolyamon gyarapította tudását a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán. Időközben egyre több sérült, illetve autista gyerek érkezett az intézményükbe. A cél, amit az óvodapedagógusok elé kitűztek, a mindenáron való integrálás volt. Ami szépnek szép gondolat, de a tárgyi és a személyi feltételek biztosítása nélkül csupán írott malaszt maradhatott volna.

Segítségükre sietett azonban az ÉFOÉSZ megyei szervezete, s a Bárczi Gusztáv Általános Iskola tantestülete, akik az elsők között foglalkoztak autista gyerekekkel. Az elkészített szakmai habilitációs és a pedagógiai programjuk megvalósításához jól jött a Montessori módszertan ismerete is. 1988 és 2007. között sok sérült, köztük autista gyerekkel kellett foglalkozniuk.

Az óvodában folyó szakmai munka eredményeként a „végzősök” 90 százaléka teljesen integrálhatóan került ki az intézményből. Amikor együtt játszottak a többiekkel, akkor azok megtanulták elfogadni a másságot. A szülő egyébként dönthetett arról, hogy hagyományos iskolába, vagy valamilyen más típusúba vigye a gyerekét.

Szakmai pályafutásának igen összetett, kemény, első szakasza végén érzett magában még annyi ambíciót, hogy egy újabb területre lépjen. Így pályázta meg a Kikelet Óvoda vezetői posztját. Ez az oktatási intézmény nyolc gyerekcsoporttal, két épületben működik. Az örökösföldi „anyaépületben” 203, míg a butykai tagóvodában 42 gyerekkel foglalkoznak. A már korábban említett, majd negyvenfős csoportmunka már a múlté lett. Ma már kis létszámú, fejlesztő csoportot is működtetnek, így a részképesség-sérüléssel érkezőkkel is eredményesen foglalkozhatnak egyetlen csoportban. Magasan képzett szakemberek végzik a fejlesztő munkát. Jellemző sérülések mostanában: a tanulási nehézségek jelentkezése, a kóros hiperaktivitás, valamint az ép értelmű autista gyerekekkel történő kommunikáció és viselkedés mindhárom szereplő részéről.

A régóta alkalmazott helyi nevelési tervekben, a komplex prevenciós pedagógiai programokban leírtak megvalósítása eredményeként csökken a lakótelepi környezet kevesebb inger okozta káros hatása a gyerekekben. A ma iskolába kerülő hétéves gyerekek értelmi képességei fejlettek, tájékozottak az internettel kapcsolatosan is. Még a mobiltelefon használata sem okoz gondot egyiküknek sem. Ugyanakkor igaz az is, hogy szociálisan fejletlenebbek korábbi társaiktól, mert sokuk szüleinek nincs elég szabad ideje a gyerekkel való foglalkozásra. Az egyéni fejlesztési tervek, a tudatosan megszervezett mozgásfejlesztés, a tornatermi foglalkozások csak hasznukra válnak.

Multné Dankó Ágnes elmondja, mások lettek a szülői elvárások az óvodával szemben. „A gyereket gyereknek kell nevelni” idézi egyik kortársát. A szabad óvodaválasztás megkönnyíti a szülők helyzetét, hisz’ ha akarják, idegen nyelvet, néptáncot, gyermektornát „tanulhatnak” – önköltséges formában – az óvodában a gyermekek. Minden oktatási intézményben az életre nevelés a cél. Az óvodák nyitottsága, a bölcsődékkel, a védőnőkkel kiépített kapcsolatok mind ezt szolgálják. A személyiségközpontúság, az elfogadó magatartás, a nyugalom, a biztonság azok a társadalmi elvárások, amik jelen vannak a mindennapi munkájukban.

Büszke munkatársaira, azok elhivatottságára, kifejezetten jó szakmai felkészültségére. Örömmel említi meg azt, hogy közülük Baglyos Tiborné, fejlesztő pedagógus a közelmúltban az Oktató-Nevelő Munkáért elismerést, míg Kovácsné Telenkó Teréz, három évtizedes munkájáért Vietórisz díjat kapott.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése