Földesi István

Címzetes igazgató,

Nyíregyháza

szszb_03-40_foldesi_istvan.jpgA mikor május végén, június elején érett pompájukkal tüntetnek a virágok, bizonyára átfut az elmúlt évtizedeken Földesi István. Hiszen pedagógus akart lenni már általános iskolás korában, s az is lett. Nem tudta volna elképzelni az életet csak az iskolában.

Szegényparaszti családban született hatodik gyerekként. A vargabokori ősök igazi tirpákok voltak. Földesi István (akit valaha Frcskának hívtak) ma is nagyon büszke a származására, hiszen a tirpákok sokat tettek azért, hogy Nyíregyháza az legyen, ami mára lett. Apai nagyanyja főleg tótul beszélt, erősen törte a magyart, a felnőtt ember tudatában ebből csupán néhány szó maradt.

Valószínűleg a szüleitől örökölhette a családszeretetet is, hiszen amikor nevelkedtek, egyáltalán nem volt könnyű a szülők dolga. De amikor a nagyobb testvérek keresethez jutottak, hozzájárultak a kisebbek taníttatásához.

Vargabokorban járt általános iskolába, 1957-ben elvégezte a nyíregyházi tanítóképzőt. Nagy szeretettel emlékezik tanáraira, hiszen tőlük kapta az ösztönzést arra is, hogy egykor majd ő is a katedrára álljon, s embert faragjon a kis nebulókból. Botpaládon kezdődött a pedagógiai munka még ’57-ben. Az alsó tagozaton tanított, de csinált mindent, amivel csak megbízták. Csodálatos kilenc esztendőt töltött ebben az iskolában, a gyerekek között, az úttörő csapatban.

Arra nevelték őket a tanítóképzőben, hogy szeressék az embereket, s ne foglalkozásnak tekintsék a tanítói munkát, hanem valóban hivatásnak. Olyannak, amelyért szívesen feláldozza magát az ember.

Közben az egri tanárképző főiskola orosz-történelem szakára járt. Az ötvennyolc-ötvenkilences tanévet a Vargabokorban töltötte. Szervezte a közösséget, színjátszó csoportja volt.

Valószínűleg visszahúzta a szerelem Botpaládra, mert a következő tanévben már ismét ott tanított. Megnősült. Szíjártó Ágnes családja Kárpátaljáról származik.

Két fiuk született: László ezerkilencszázhatvankettőben, István hatvanhatban. Ma mindketten vállalkozóként keresik a kenyerüket.

Ezerkilencszázhatvanhatban államvizsgázott, és elkerült Nyírlugosra. Mivel mindig is mozgékony ember volt, hamarosan munkaközösség-vezető lett.

Tanácstagnak választották, tanácselnök-helyettesként dolgozott. A feleségével együtt szervezték − aki könyvtáros volt − a lugosi kulturális életet, felnőtt színjátszó csoportot alakítottak. Igaz, ebben az időben már leszálló ágban volt a mozgalom, de azért szép sikereket arattak.

Itt szerezte az első politikai tapasztalatokat, ez azzal a következménnyel járt, hogy Ömbölyön iskolaigazgató-helyettes lett. 1974-ben körzetesítés miatt Piricsére került igazgatónak. Leromlott állapotú iskolaépületek, gyenge tartalmi munka jellemezte az intézményt.

A tíz esztendő legnagyobb eredményének azt tekinti, hogy szinte minden gyerek tovább tanult, a cigány gyerekeket pedig tömegesen eljuttatta a hat osztály elvégzéséig.

Édesapjától kapott egy telket Sóstóhegyen, így ezerkilencszáznyolcvanban építkezni kezdett. Természetesen nem ment a dolog gyorsan, hiszen a pedagógusi fizetés mellett aligha juthatott az eszükbe, hogy eredményes lehet egy ilyen vállalkozás. Gazdálkodott Piricsén, paprikát és egyebet termelt, hogy összejöjjön a házra való.

A gyerekek már Nyíregyházán tanultak, ezért aztán „egyesíteni” kellett a családot. A távozáshoz az is hozzájárult, hogy ekkorra már belefáradt a küzdelembe, hogy a helyi hatalmasságok kegyein múljon az iskola sorsa. Nyolcvannégyben már az új házban laktak mindnyájan.

Három hónapig a 21. számú általános iskolában tanított, majd megkeresték a város vezetői, és felkérték, hogy vállalja el a sóstóhegyi iskola irányítását. Sok munkája épült bele a falakba! Áldatlan állapotok uralkodtak az intézményben. Nyolcvanötben mégis építkezésbe kezdtek. Kaptak a Népfronttól egymilliót, szereztek hozzá még másfelet, és négy tanteremmel, konyhával, egyéb helyiségekkel bővült az iskola.

Rengeteg társadalmi munkát végeztek a helybeliek! De tavalyelőttre átadták a tornatermet is, így aztán a sóstóhegyi iskola mindent meg tud adni a tanulóknak, ami esélyessé teheti őket, hogy megállják a helyüket a különböző középfokú intézményekben.

Földesi István jelenleg címzetes igazgató, képviselő, Sóstóhegy és Sóstófürdő érdekeinek a képviselője. De bárhová vetette is az élet, mindenütt az iskolákra gondolt.

A mostani válságos gazdasági helyzetben is csak az foglalkoztatja, hogyan lehetne a legkisebb vérveszteséget okozva kikerülni belőle. Lehetőleg úgy, hogy a gyermekek ne kerüljenek hátrányos helyzetbe, s a pedagógusok is találják meg az örömöt a munkájukban.

A hivatás örömét.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1995.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése