Még az apostolokat is felülnézetben látom, és nem csak a tér oszlopcsarnokának körívét Szinte egész rómát bejárja tekintetem. A rácsok mint egy térkép délkör vonalai, úgy osztják szeletekre előttem a... Tartalom megtekintése
Beszterczey Péter
Főigazgató,
Nyíregyháza
A Beszterczey ostroma lehetne a címe annak a szomorújátéknak, amely az alapfokú művészeti magániskola helyzetét jellemezte fennállásának harmadik évében, az úr kétezredik évének őszén. A megyei közigazgatási hivatal felfüggesztette működési költségeik folyósítását. Így nemcsak a tanárok fizetése, de több ezer gyermek további sorsa vált bizonytalanná, a harmadik évezredben is modern, emberjobbító szándék szertefoszlani látszott. Mégsem a pánik jellemezte a hangulatot, hiszen Beszterczey Péter főigazgató, az „inkvizíció” tombolása közben is rendíthetetlen nyugalommal vallotta: „Mégis mozog…”
Igaz, néhányszor volt már alkalma megmérkőzni – az újdonságokra még ma sem elég fogékony – bürokráciával és sorozatban tapasztalta, hogy az igazság is képes győzelemre, csak több türelem és nagyobb szakértelem kell hozzá, mint az „izomból” hozott döntésekhez. Beszterczey Péter 1951-ben született Ózdon, pedagógus családban. Nyíregyházán végzett biológia–testnevelés szakon, majd a TF kézilabdaedző szakát is elvégezte. Ezekből az adatokból semmilyen képlet alapján nem vezethető le a művészeti magániskola létrehozásának gondolata, de az alapító személyisége, tanári élményei, a gyermekek számára örömtelibb oktatási körülményekre törekvés, mégis természetessé teszik, hogy ma ő a „rendszergazda”. Beszterczey Péter, mióta 1977-ben katedrára állt, mindig a változtatás lehetőségét kereste:
– Az első perctől kezdve hiányosnak találtam a magyar oktatási rendszert, mert azt egy olyan „átlag” gyermek számára találták ki, amelyik nem létezik. A gyermekek túlzott mennyiségű lexikális ismerete mellett senki nem tanította meg őket gondolkodni. Soha nem nyílt lehetőségük egyéni képességeik, készségeik kibontására. Azt a gyereket értékelték, aki a „fő tantárgyakból”, matematikából és magyar irodalomból produkált. Ilyen alapon kerültek bele egy olyan „skatulyába”, amiből aztán nem volt többé menekvés. Az oktatás szervezése megint borzasztó volt, hiszen egy 30–40-es létszámú osztályban álmodni sem lehetett az egyénekkel való foglalkozásról. Egyre erősebben körvonalazódott bennem a felismerés: Egy oktatási rendszer akkor jó, ha abban minden egyes résztvevője jól érzi magát. Sajnos, ezt a mai napig sem sikerült megoldani a reguláris oktatás keretén belül.
Ő maga azonban, amikor a körülmények lehetővé tették, megpróbált a „tanterv és utasítás dzsungelében” járható utat találni lélektől-lélekig.
Ózdon egy döntően cigányokból álló közösség vészesen sok szabad idejét próbálta értelmes tartalommal megtölteni. A csellengőket emelte ki a „mocsárból”, akik sem szakkörhöz, sem művészeti tevékenységhez nem kötődtek. Kézilabdával kezdtek foglalkozni, szakosztályi körülmények között, mindennapos edzésekkel, edzőtáborozással. Ezek a gyerekek két év múlva, hetedikes korukban már minden gond nélkül elverték az Ózdi Kohász hivatalos ifi csapatát, majd az úttörő olimpián 1984-ben országos II. helyezést értek el. Igaz, hogy ettől nem lettek matematikai zsenik, de meg sem buktak, mert ez feltétele volt az edzéseken való részvételnek. Észrevették, hogy ők is jók valamiben, ettől nőtt az önbecsülésük.
Második alkalommal már mint egy nyíregyházi iskola igazgatója próbálta az oktatási törvény lehetőségeit tágítani a tantestület támogatásával, a szülők megelégedésére és a gyermekek örömére. Alternatív programjuk alapjaiban tért el az akkor érvényben lévő tantervtől. A tanulókat – párhuzamos osztályok lévén – érdeklődés és képesség szerint sorolták egy-egy csoportba és az egyes tantárgyakat eltérő óraszámban oktatták számukra, teljesítőképességüknek megfelelően. Az előírt kötelező heti négy óra igaz volt az átlag számára, a jobbak öt, a gyengébbek három órában hallgatták a tárgyat. A több tárgyból is gyenge tanulóknál képződött „szabad” órákra, úgynevezett „értékközvetítő sávot” iktattak be, ahol kereskedelmi tevékenységet, öltözködés-, viselkedés- és lakáskultúrát tanulhattak, annak apró finomságaival együtt. Már a minisztérium hozzájárulását várták a kezdeményezéshez, amikor az iskola egyházi kézbe, a tanárok többsége pedig az utcára került.
1998 januárjában, Beszterczey Péter a költségvetési törvényt olvasgatta, amiben felfigyelt egy apró betűs megjegyzésre: „Az állam normatívával támogatja az alapfokú művészeti oktatást.” Ez adta a magániskola alapításának ötletét, ahol a gyermekeket érdeklődésük és tehetségük alapján foglalkoztatják. Harmadik évfolyamát kezdte kétezer szeptemberében az egyre szélesedő hálózat, de a hivatal – a normatíva kifizetésének megtagadásával – kérdésessé tette jövőjüket Borsod, Hajdú, Nógrád, Szabolcs és Veszprém megyében egyaránt. Amikor a jelenség üzenetét kellene megfogalmaznia, Willi Brandtot idézi: „Aki nem hisz a csodákban, az nem lehet realista. A rádióban egy dal ragadja meg a figyelmét:
„Naptól vagyok, / Holdtól vagyok, Keresztanyám a csillagok. / Kutyák, nektek a dolgotok, / Fel az égre vonyítsatok.”
Mosoly fut át az arcán és rábólint a hallottakra. Lehet, hogy nem is a szöveg, hanem a dallam tetszett neki jobban?
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
A Szent Péter bazilika kupolájának a tetején
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése