Bán Ferenc

Kossuth-díjas építész,

Nyíregyháza

szszb_05-14_ban_ferenc.jpgVilághírűvé vált a Nyíregyházán élő és alkotó építészünk, Bán Ferenc. Az a legújabb hír róla, hogy egy japán cég almanachot állított össze a világ 580 híres építészéről. Ő is szerepel az összeállításban. Persze nem a könyv, hanem a munkája révén vált világhíressé.

Gondoljunk csak arra, hogy az általa tervezett művelődési központban fellépett a világ egyik legjobb, japán származású karmestere, többek közt amerikai és finn közéleti emberek csodálták meg ezt az épületet. S nemcsak ezt. A többi alkotását is, például a mátészalkai színházat. A honfoglalás 1100. évfordulójára tervezett  − de sajnos elmaradt  − világkiállítás szűk létszámú, hétfős tervezőcsoportjához tartozott ő is. Egy bevezetőben kell-e több az érdeklődés felkeltéséhez, a méltatáshoz? (Nem igényli a méltatást. Ő már lehet szerény.) E könyvrészlet írója a bőség zavarával küzd. Olyan gazdag a szakmai életútja Bán Ferencnek, hogy szelektálni kell. Többször is maradandót alkotott.

Túlzás nélkül állítható, hogy sokat tett szűkebb és tágabb hazánkért. S vajon megkapta-e mindezért a kellő erkölcsi és anyagi elismerést? Azt hiszem, találó Arany János Epilógus című versét hasonlatként felemlíteni. A költő itt állítja, hogy néha többet, de gyakrabban kevesebbet kapott az élettől, mint amennyit megérdemelt volna. Itt van például az építész egyik nyilatkozata, amely a Magyar Hírlap ’96. április 13-i számában jelent meg:

„Nem éreztem magam elszigetelve, hozzájutottam olyan feladatokhoz, amelyek miatt nem jelentett hátrányt a vidéki élet. Most már kétségeim vannak, hogy maradnom kellett-e: épülhetett volna néhány jelentősebb épületem. Nem elég jót produkálni, el is kell tudni adni. Nagyon sajnálom például Budán az Európa Szálló és a Businnes Center együttesét, ezt pályázaton megnyertük, de pénz híján nem lett belőle semmi. A Rózsadombon egy világcég székháza is elkészült volna, az sem valósult meg. Vagy annak idején a Nemzeti Színház második díjas terve szerintem talán megoldás lett volna…”

Ennek a Magyar Hírlap-os interjúnak egyébként így szól a bevezetője: „Magyarország leghátrányosabb, keleti régiójában Bán Ferenc olyan építészetet művel, amelynek egy időben Japánból is csodájára jártak. Munkássága azt a szinte hihetetlen lehetőséget példázza, miszerint a minőség ebben az ezredévi pillanatban talán éppen a provinciákon támad fel.”

Örülnünk kell-e, hogy van egy Bán Ferencünk, hogy ő a provinciánkon maradt? Feltétlenül.

 Lássuk, örökítsük meg egy helyen, ebben a könyvben, hogy milyen erkölcsi elismeréseket kapott munkásságáért. Egy díszes oklevelen ez olvasható: „Bán Ferenc Ybl Miklós-díjas építész részére a Kossuth-díjat adományozom. Kelt Budapesten, 1994. évi március hó 15. napján. Göncz Árpád.”

Egy 1986-ban keltezett dokumentumban olvasható: „Bán Ferenc részére a Szabolcs-Szatmár megyében betöltött kiemelkedő középülettervezési tevékenységéért az építési és városfejlesztési alkotások tervezésében és az e területen kifejtett tudományos munkában elért kiemelkedő eredmények elismerésére alapított Ybl Miklós-díj kitüntetést adományozom.”

Egy dokumentum szövege így szól: „Oklevél. Az 1992-ben alapított Magyar Művészeti Akadémia Bán Ferenc építészt a magyar kultúra, művészet, szellemi élet meghatározó, kiemelkedő személyiségét eddigi életműve elismeréseként rendes tagjai sorába hívja és fogadja.”

Köszönő levél, ha úgy tetszik, elbocsátó szép üzenet, amit Barsiné Pataky Etelkától, a világkiállítás főbiztosától kapott 1994. július 22-i keltezéssel. Íme:

„Tisztelt Bán úr! Kérem engedje meg, hogy elbúcsúzzam. Megköszönöm munkáját, támogatását. Büszke vagyok arra, hogy az EXPO 96 a legnagyobb neveket tudta maga mellé állítani.”

A Kritika című folyóirat Bán és Makovecz címmel közölt cikket, amelyből szintén idézünk:

„A tévé építészeti sorozatában egy műsorban mutatta be a nyíregyházi művelődési központot és a sárospataki művelődési ház új épületét. Az előbbit Bán Ferenc, az utóbbit Makovecz Imre tervezte. Ez a két épület a magyar építészet két ellentétes pólusát képviseli: Nyíregyháza a műszaki haladást, a technika nagyratörését, Sárospatak a múlt építészeti értékeinek őszinte tiszteletét.”

S az Opeionban maga Makovecz Imre méltatja neves kollégáját. Így: „Bán Ferenc építészetének színvonala európai mércével mérhető. Érzékenysége és tájékozottsága meghaladja a hazánkban megszokott színvonalat. Nem provinciális.”

Bán Ferenc építész, az „A” Stúdió 90 Kft. ügyvezetője, a Pécsi Pollack Mihály Műszaki Főiskola címzetes főiskolai tanára elfoglalt ember. Kevéske szabad idejében a „sűrített” újságot, a Tallózót olvassa, innen merít információkat szeretett hazájáról, s a nagyvilágról.

Neje és két lánya szakmabeli, a harmadik lánya könyvkötő. Stílusosan vallhatja: a jó családi háttérre lehet építeni…

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 5. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1996.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése