Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Tóth Ernőné
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
Miskolcon, 1961. augusztus 10-én születtem. Édesapám Kákóci Gyula tanító és édes-anyám Láczay Katalin könyvelő harmadik gyermekeként. Bátyám, Gyula, villamosmérnök. Nővérem, Katalin könyvelőként végzett. Férjem, Tóth Ernő, biológia–technika szakos tanár. Az egyetemen szerzett képesítésével a Hortobágy–Nyírmada Takarmánygyártó Kft.-nél minőségbiztosítási vezető. Gyermekünk, Dorottya, a Krúdy Gyula Gimnázium biológia tagozatának második évfolyamos tanulója.
Középiskolámat a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban végeztem. 1980-ban jelentkeztem a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–technika szakára. 1984-ben, friss diplomásként a tiszadobi Gyermekvárosban helyezkedtem el mint nevelőtanár. Az állami gondozott gyermekekkel való foglalkozás kihívást jelentett számomra. Úgy éreztem, meglévő ismereteim nem elégségesek a felmerülő nevelési feladatok megoldására, ezért beiratkoztam a Kossuth Lajos Tudományegyetem pedagógia szakára, ahol 1988-ban okleveles szakpedagógussá minősítettek. Nyíregyházára költözve kerültem az akkor Kisegítő Iskolának nevezett intézménybe, ahol előbb tanárként, majd osztályfőnökként próbáltam segíteni a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeken, miközben igyekeztem gyarapítani ismereteimet. Ezért „a tanulási képességek problémája” témakörben szereztem tanúsítványt, majd a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola oligofrén pedagógiai szakán diplomát. 1995-ben bíztak meg az igazgatóhelyettesi teendők ellátásával.
Az eltelt közel egy évtized alatt alapvető változások történtek az iskola életében: a tanulólétszám majdnem duplájára emelkedett az ezredfordulóra, amiért intézményünk 2000-ben, a megszűnt Báthory István Általános Iskola épületébe költözött. A korszerűsítésre nyíregyháza önkormányzata jelentős összegeket fordított. Az új épületben meglévő tárgyi feltételek megteremtették az alapját annak, hogy szakmai munkánkat még magasabb szinten végezhessük. A kis létszámú osztályok nem szükségtanteremben tanulnak, az új iskola tornateremmel rendelkezik, s könyvtár várja a gyermekeket és a pedagógusokat.
Az alapfokú nevelés-oktatás mellett intézményünket bízta meg nyíregyháza önkormányzata az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók speciális szakiskolai képzésével. Így lehetővé vált – megyei beiskolázással – a tanulásban akadályozott gyerekek képzése OKJ szerinti szakmák elsajátításával. Jelenleg ABC-eladó, sütőipari munkás és dísznövénytermelő szakmák közül választhatnak az ide jelentkező fiatalok.
Mindkét iskolatípusban sérülésspecifikusan szervezzük meg az ismeretek átadását, a különböző képességek fejlesztését. Ezt biztosítja a gyógytestnevelés, a gyógyúszás. A beszédfogyatékossággal küzdőknek két függetlenített logopédus segít. A másodlagos fogyatékosságok kialakulásának megelőzését illetve korrekcióját szolgálja az Ulrich-féle zeneterápia. A 2004-es tanévtől pedig EEG Biofeedback terápia segíti a magatartászavaros gyermekeink fejlesztését. Diákjaink választhatnak: barkács-, báb, cigány hagyományőrző, informatika-, háztartástan-, képzőművészeti, kézműves, német-, szövő-, vöröskeresztes szakkör, népi tánccsoport, irodalmi színpad, aerobic, zenekar, kommunikáció- és beszédfejlesztés tevékenységek közt.
Az 1997 óta elnyert, mintegy 167 millió forint pályázati pénzek célszerű felhasználásával, a korai fejlesztéstől kezdve a nyílt munkaerőpiacra jutásig segítjük tanulóinkat a korszerű szakképzési rendszer, s az egyéni szükségletekhez igazodó szolgáltatások sorával. Bízunk abban, hogy szocializációjuk, fejlesztő munkánk eredményeképpen, sikeresebbé válik, s lemaradásuk csökkentésével esélyt kapnak a teljes életre. Mindezt egy szakmailag magasan képzett nevelőtestület közös munkájával érjük el.
Egy sikeres PHARE-pályázat eredménye, hogy elkészíthettem a „Játékos okoskodás” című feladatgyűjteményt, amely a tanulásban akadályozott tanulók kognitív képességeinek fejlesztését célozza. E feladatgyűjteményt tankönyvvé minősítették. Lehetőségem nyílt arra is, hogy megismerkedjem más országok speciális nevelési igényű tanulóinak iskolarendszerével. Eredményesen elvégeztem az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet által rendezett komplex-edukatív személyiségkezelésre és tanácsadásra felkészítő, posztgraduális mentál pedagógiai andreuta képzőt. 2002 a BME-n közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tettem, majd 2003-ban Prágában EEG Biofeedback kezelésére jogosító tanúsítványt szereztem.
A Göllesz Viktor Speciális Szakiskolában folyó tevékenységem során lehetőségem nyílt arra, hogy a Nyíregyházi Főiskola megvalósuló felsőfokú gyógypedagógiai asszisztensi szakképzésben előadóként részt vehessek.
Munkámat 1998-ban a Kövér Endréné Alapítvány díjával, majd 2003-ban Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése „Oktató-nevelő munkáért” kitüntetésével ismerték el.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése