Tóth Ernőné

Igazgatóhelyettes,

Nyíregyháza

szszb_17-96_toth_ernone.jpgMiskolcon, 1961. augusztus 10-én születtem. Édesapám Kákóci Gyula tanító és édes-anyám Láczay Katalin könyvelő harmadik gyermekeként. Bátyám, Gyula, villamosmérnök. Nővérem, Katalin könyvelőként végzett. Férjem, Tóth Ernő, biológia–technika szakos tanár. Az egyetemen szerzett képesítésével a Hortobágy–Nyírmada Takarmánygyártó Kft.-nél minőségbiztosítási vezető. Gyermekünk, Dorottya, a Krúdy Gyula Gimnázium biológia tagozatának második évfolyamos tanulója.

Középiskolámat a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban végeztem. 1980-ban jelentkeztem a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–technika szakára. 1984-ben, friss diplomásként a tiszadobi Gyermekvárosban helyezkedtem el mint nevelőtanár. Az állami gondozott gyermekekkel való foglalkozás kihívást jelentett számomra. Úgy éreztem, meglévő ismereteim nem elégségesek a felmerülő nevelési feladatok megoldására, ezért beiratkoztam a Kossuth Lajos Tudományegyetem pedagógia szakára, ahol 1988-ban okleveles szakpedagógussá minősítettek. Nyíregyházára költözve kerültem az akkor Kisegítő Iskolának nevezett intézménybe, ahol előbb tanárként, majd osztályfőnökként próbáltam segíteni a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeken, miközben igyekeztem gyarapítani ismereteimet. Ezért „a tanulási képességek problémája” témakörben szereztem tanúsítványt, majd a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola oligofrén pedagógiai szakán diplomát. 1995-ben bíztak meg az igazgatóhelyettesi teendők ellátásával.

Az eltelt közel egy évtized alatt alapvető változások történtek az iskola életében: a tanulólétszám majdnem duplájára emelkedett az ezredfordulóra, amiért intézményünk 2000-ben, a megszűnt Báthory István Általános Iskola épületébe költözött. A korszerűsítésre nyíregyháza önkormányzata jelentős összegeket fordított. Az új épületben meglévő tárgyi feltételek megteremtették az alapját annak, hogy szakmai munkánkat még magasabb szinten végezhessük. A kis létszámú osztályok nem szükségtanteremben tanulnak, az új iskola tornateremmel rendelkezik, s könyvtár várja a gyermekeket és a pedagógusokat.

Az alapfokú nevelés-oktatás mellett intézményünket bízta meg nyíregyháza önkormányzata az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók speciális szakiskolai képzésével. Így lehetővé vált – megyei beiskolázással – a tanulásban akadályozott gyerekek képzése OKJ szerinti szakmák elsajátításával. Jelenleg ABC-eladó, sütőipari munkás és dísznövénytermelő szakmák közül választhatnak az ide jelentkező fiatalok.

Mindkét iskolatípusban sérülésspecifikusan szervezzük meg az ismeretek átadását, a különböző képességek fejlesztését. Ezt biztosítja a gyógytestnevelés, a gyógyúszás. A beszédfogyatékossággal küzdőknek két függetlenített logopédus segít. A másodlagos fogyatékosságok kialakulásának megelőzését illetve korrekcióját szolgálja az Ulrich-féle zeneterápia. A 2004-es tanévtől pedig EEG Biofeedback terápia segíti a magatartászavaros gyermekeink fejlesztését. Diákjaink választhatnak: barkács-, báb, cigány hagyományőrző, informatika-, háztartástan-, képzőművészeti, kézműves, német-, szövő-, vöröskeresztes szakkör, népi tánccsoport, irodalmi színpad, aerobic, zenekar, kommunikáció- és beszédfejlesztés tevékenységek közt.

Az 1997 óta elnyert, mintegy 167 millió forint pályázati pénzek célszerű felhasználásával, a korai fejlesztéstől kezdve a nyílt munkaerőpiacra jutásig segítjük tanulóinkat a korszerű szakképzési rendszer, s az egyéni szükségletekhez igazodó szolgáltatások sorával. Bízunk abban, hogy szocializációjuk, fejlesztő munkánk eredményeképpen, sikeresebbé válik, s lemaradásuk csökkentésével esélyt kapnak a teljes életre. Mindezt egy szakmailag magasan képzett nevelőtestület közös munkájával érjük el.

Egy sikeres PHARE-pályázat eredménye, hogy elkészíthettem a „Játékos okoskodás” című feladatgyűjteményt, amely a tanulásban akadályozott tanulók kognitív képességeinek fejlesztését célozza. E feladatgyűjteményt tankönyvvé minősítették. Lehetőségem nyílt arra is, hogy megismerkedjem más országok speciális nevelési igényű tanulóinak iskolarendszerével. Eredményesen elvégeztem az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet által rendezett komplex-edukatív személyiségkezelésre és tanácsadásra felkészítő, posztgraduális mentál pedagógiai andreuta képzőt. 2002 a BME-n közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tettem, majd 2003-ban Prágában EEG Biofeedback kezelésére jogosító tanúsítványt szereztem.

A Göllesz Viktor Speciális Szakiskolában folyó tevékenységem során lehetőségem nyílt arra, hogy a Nyíregyházi Főiskola megvalósuló felsőfokú gyógypedagógiai asszisztensi szakképzésben előadóként részt vehessek.

Munkámat 1998-ban a Kövér Endréné Alapítvány díjával, majd 2003-ban Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése „Oktató-nevelő munkáért” kitüntetésével ismerték el.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése