Szabolcsi Ferenc

Igazgatóhelyettes,

Nyíregyháza

szszb_09-78_szabolcsi_ferenc.jpgA megye egyik legnagyobb intézményének, a nyíregyházi Wesselényi Miklós Szakközépiskolának és Szakiskolának az igazgatóhelyettese Szabolcsi Ferenc. Mint általános helyettes, ő látja el az igazgató távollétében az iskola ügyes-bajos dolgait. Az iskolavezetés tagjaként részt vesz a pedagógiai program megfogalmazásában, annak megvalósításában, és mindenekelőtt az oktatás-képzés technikai feltételeinek megteremtésében, a szakmák precíz elsajátításához szükséges eszközök biztosításában.

Penészleken született 1950. május 31-én. Édesapja, Szabolcsi András, szeszfőzdét vezetett, sajnos, már nem él. Édesanyja, lánykori nevén Takács Margit, háztartásbeliként a család és a gyermeknevelés gondjait vállalta magára. Ma Nyíregyházán él. Testvérei közül György gépésztechnikus, András tanár volt, sajnos, ő is meghalt. Felesége, Kántor Éva, szintén pedagógus, magyar-történelem szakos tanár és a helyi lapokban kulturális témájú cikkeket ír. Két fiuk született, Richárd negyedikes a Zrínyi Ilona Gimnáziumban, Ákos ugyanott elsős.

Szabolcsi Ferenc az akkor még szakközépiskolaként működő Kossuthban érettségizett 1968-ban. Sorsa a tanárképző főiskolára kormányozta, ám először csupán ott vállalt állást. Jó hatást gyakorolt rá a főiskola szellemisége, hiszen eközben elvégezte a műszaki ismeretek és gyakorlatok szakot az egri tanárképző főiskolán. A nyíregyházi főiskolán 1968 és ’75 között dolgozott. 1975-ben jött az akkor még 107-esbe, előbb szakoktatónak, majd a következő évtől tanárnak. 1980-tól vezette a gyakorlati oktatást az intézményben. 1985-ben nevezték ki általános igazgatóhelyettesnek.

Időközben tovább képezte magát. A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen elvégezte a pedagógia szakot, majd 1996-ban a közoktatás-vezetői szakot.

Arról beszélgetünk, hogy jószerivel felnőtt egy generáció, mióta Szabolcsi Ferenc a fiataloknak a műszaki ismeretek szakmai alapjait tanítja. Változó műszaki érzékkel jönnek ide a fiatalok. Amíg régebben a villanyszerelő, asztalos és más szakmákhoz kisebb mértékben kellett precíziós szinten művelni a tudást, később az elektronikai, mostanában pedig a számítástechnikai, informatikai képzés egészen másfajta tudást, érzéket és jártasságot követel. A régebben oktatott szakmacsoportokat ma már csak nyomokban fedezni fel a képzési struktúrában. Teljesen más az elektrotechnika és az elektronika, valamint az informatika-hardver orientáció a képzésben. Még mindig igen népszerűek az érettségi után választható szakok, a kozmetikus, a fogtechnikus, a számítástechnikai műszerész, az elektronikai műszerész, a rádió- és hangtechnikai műszerész, a televízió- és videotechnikai műszerész, a ruhaipari technikus, a cipőipari technikus, a bútor- és épületasztalos-ipari technikus, a kárpitosipari technikus, a villamosgép- és berendezései technikus, az erősáramú elektronikai technikus.

– Pályaválasztási nyílt napokon igyekszünk bepillantást engedni az igen szerteágazó képzésekbe – folytatja Szabolcsi Ferenc. Sokszor maguk a szülők és a jelentkezők sem igen tudják, mi mindenre számíthatnak nálunk, hiszen örökre elmúltak azok az idők, amikor a nagyipari munkásság képzésének fellegvára volt az egykori 107-es.

Ma a sokféle szakma, a képzés jóval magasabb szintje, az európai egységesülés felé mutató képzési rendszer lényegesen magasabb szintű tudással vértezi fel a tőlünk kikerülő fiatalokat. Azt szeretnénk elérni, hogy konvertálható tudás, lexikai ismeretek birtokába kerüljenek a nálunk végzett diákok. Hiszen a legtöbben csak menet közben éreznek rá a tanulás, az ismeretszerzés ízére, és szeretnének magasabb szintű képzésben is részt venni. Nekünk mindenképpen biztosítanunk kell számukra ezt a lehetőséget.

A korábbi évtizedekben, ha valaki munkásnak ment az elején, ritka volt a kiugrás. Ma szinte nincs olyan felsőfokú képesítés – különösen igaz ez a műszaki szaktudásra – amelyet ne előzne meg valamilyen szakmai képesítés megszerzése. Szeretnénk felkelteni a gyerekekben a nagyobb tudás megszerzésének vágyát, hisz így képzettebb emberek hagyják el az iskola falait. Az a célunk, hogy a társadalomban, a gazdasági életben, a vállalkozás világában jól eligazodó, sikeresen startoló és ott a helyüket jól megálló fiatalok emlékezzenek az egykori iskolájukra.

A képzési partnerek között az igazgatóhelyettes kiemeli az Urbán és Társa Kft.-t, amellyel a felnőttképzésben  működtek együtt eredményesen, s most igen nagy reményeket fűznek az amerikai elektronikai óriás, a Flextronics nyíregyházi indulásához. A sokszínű terveket magas szinten szeretnék megvalósítani, ez a legfontosabb programja ma a Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola vezetésének.

 Szabadidejében igyekszik a családjával foglalkozni, kamasz fiainak olyan mintát adni, amely számukra is eredményes boldogulást tesz lehetővé a nagybetűs életben.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése