Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Bodnár Imre
Nyugalmazott igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
A gyermekvédelemben eltöltött másfél évtized alatt Bodnár Imre, a Gyermekvédelmi Intézet nyugalmazott igazgatóhelyettese hátteret és otthont nyújtott a kitaszított, magára maradt fiataloknak. Érdekes, hogy a nevelőnők – dolgozzanak bármilyen munkakörben – inkább az anyaszerepet testesítik meg. A férfi vezető pedig automatikusan valamifajta apamintát közvetít nekik.
Bodnár Imre 1931. július 13-án, Ibrányban született. Édesanyja, lánykori nevén Plaszkony Erzsébet, hat gyermeknek adott életet. Érthető, hogy neki a nagycsalád felnevelése, összetartása volt a legfontosabb feladat. Édesapja, Bodnár Antal, a mezőgazdasággal foglalkozott. Imre született legkésőbb, akkor az édesanyja már betöltötte a negyvenegyedik évét.
A felesége, lánykori nevén Barkóczi Erzsébet, tanítónő. Az Arany János Gimnázium és Általános Iskolában tanított, ma már nyugdíjas éveit tölti. Két gyermekük született: Ottó banktisztviselő Budapesten, Tünde Nyíregyházán a Vécsey Károly Általános Iskolában tanít.
Az egri pedagógiai főiskolán szerzett oklevelet 1953-ban, majd a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen pedagógia-történelem szakon végzett 1969-ben.
Pedagógusnak készült, először a tiszaberceli iskolában állt a katedrára. Egy másik Tisza-parti falu, Tiszanagyfalu másfél évtizedes állomást jelentett az életében. Az iskola igazgatói posztját töltötte be 1962 és ’76 között. 1976-ban költözött be a megyeszékhelyre, és már abban az évben a gyermekvédelmi intézet igazgatóhelyettese lett. Az élet úgy hozta, hogy egy évig teljesen egyedül kellett az intézetet irányítania, tehát a vezetői feladatokat is ő látta el.
A nevelőszülői felügyelet és a pártfogó-felügyelők tartoztak közvetlenül hozzá. Nagy önállóságot kapott az intézet akkori igazgatójától. Bodnár Imre örült ennek a lehetőségnek, hisz igazgatóhelyettesként csak úgy tudta maradéktalanul ellátni a feladatait, ha élvezte a háttérből a támogatást, a biztatást és a feltétel nélküli bizalmat.
– Azért a napi gyakorlattal is foglalkoznom kellett – magyarázza Bodnár Imre. Például naprakészen tudni akartam, a nevelőszülők megkapták-e a pénzt, rendben mennek-e a továbbképzések. Azt már akkor is tudtuk, hogy nem elég az állam által adott támogatásra számítani, hanem a szakszerűség növelését nekünk magunknak helyben kellett megoldani. Megyei intézmény voltunk mindig is, az akkori megyei tanács művelődési osztályához tartoztunk.
A hetvenes, nyolcvanas években még nem szociálpolitikai kérdésként kezelték a gyermekvédelmet, hanem elsősorban nevelési ügynek számított a téma. Előfordult, hogy az intézetbe behozott gyerekek különböző okok miatt hónapokig itt tartózkodtak. Ők rendszerint az ország több intézetét is megjárták, volt olyan harmadikos korú, aki még nem tudott sem írni, sem olvasni. Bodnár Imre olyan polihisztor pedagógusokat kutatott fel, akik nem sajnálták az időt és a fáradságot, és tanították szinte mindenre ezeket a gyerekeket.
Közben a gyermekvédelemben országos koncepciók születtek, megfogalmaztak szép irányelveket. Ezekre a központi értekezletekre rendszeresen Bodnár Imre járt, és képviselte az intézetet a hazai gyermekvédelmi szakemberek előtt. Számos törekvést – amit itt nálunk is jónak tartottak – alkalmaztak a lehetőségekhez mérten. Tizenöt év nagy idő, tele szép és kevésbé kellemes emlékkel. Bodnár úr még ma is szinte percre idézi annak a sátoraljaújhelyi útnak a történéseit, amikor az egyik gyerekért személyesen ment el. Hiába hallgatta végig kollegiális szolidaritással az újhelyi kartársakat, valamifajta ellenségességet érzett rajtuk a gyerekkel szemben. Természetesen elhozta, beültette a kocsiba és út közben mindenről szó esett. A tokaji hegyet, a szőlőskertet ugyanúgy megnézték, mintha épp kirándulni indultak volna. Bodnár Imre ugyanúgy kezelte a gyereket, mintha egy barátjával indult volna kirándulni. Csak utólag vallotta be a srác, hogy eleinte állandóan azt leste, hogy lehetne megszökni, ha kinyílik az autó ajtaja. Pedig semmi pedagógiai célzatú beszéd nem hangzott el, mégis, a fiú békésen utazott Nyíregyházáig. Jól mutatja ez az eset is, hogy nem a „lelki fröccs” számít, hanem ha emberszámba vesznek valakit. Legyen az akár egy eddig kalamajkába keveredett diák… Nyíregyházán az élelmiszeripari szakmunkásképzőben Ádám Jóska, az akkori igazgató apaként bánt a fiúval, és később sem kellett ügyet csinálni körülötte.
– Én örömmel végeztem itt mindig a munkámat – tekint vissza a nyugalmazott igazgatóhelyettes. Bár nagyon nehéz szakterület a gyermekvédelem, rengeteg problémát ad az itt dolgozóknak, soha nem felejthető örömmel és elégedettséggel ajándékozza meg az elhivatottakat.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése