Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Baráth Katalin
Igazgatóhelyettes,
Nyíregyháza
Vásárosnaményban születtem ezerkilencszázötvenkilencben. Édesapám, Baráth Pál, a helyi tsz állattenyésztési ágazatában dolgozott, édesanyám, Paragh Ilona, háztartásbeliként nevelt két testvéremmel együtt. Húgom, Ilona, informatikai mérnök, a megyei B.V. intézet osztályvezetője, öcsém Sándor gépkocsivezetőként dolgozik.
Az általános iskola elvégzése után a helyi II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban érettségiztem. A Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szereztem tanítói oklevelet 1980-ban. A megye társadalmi ösztöndíjasa voltam, így kerültem a jándi általános iskolába. Itt egy évig főként cigány származású gyermekeket tanítottam írásra-olvasásra, s korán megtapasztaltam, mi is az a halmozottan hátrányos helyzet a kisgyermek számára.
A Vásárosnaményi Városi Tanács Művelődésügyi Osztályán tanulmányi felügyelői munkakörben dolgoztam, valamint a településen élő fiatalok szabadidős tevékenységének szervezésével, irányításával is foglalkoztam. Nagyon hiányzott a gyermekekkel való közvetlen, folyamatos kapcsolat, ezért 2 év után megpályáztam az akkor szerveződő nyíregyházi „sportiskola” pedagógus álláshelyét. A kedvező elbírálást követően 1983–88-ig tanítottam a „focisuli” többnyire jó képességű, tehetséges diákjait.
1988-ban kezdődött a megye gyermekvédelmének átalakulása, amely újabb kihívást jelentett. Az intézményen belül szerveződő – országosan elsőként megalakuló – szakértői csoport munkatársa lettem.
Később a gyermek- és ifjúságvédelem szinte valamennyi részterületével kapcsolatba kerültem: gyámi feladatokkal, a fogyatékos fiatalok speciális elhelyezésének előkészítésével, a nevelőszülők szakmai felkészítésével.
Ezért jelentkeztem szakirányú továbbtanulásra, s 1995-ben kitüntetéssel elvégeztem Budapesten a szociális munkás szakot. A szakértői csoport munkatársaként mindkét képesítésemet kamatoztattam, hiszen részt vettem a nevelőszülők felkészítésében, tematikus továbbképzésében, ugyanakkor szociálpedagógus kollégáim, illetve a kisiskolásokat nevelőszülők is gyakran megkerestek gyakorlati tanácsokat kérve gyermekeik tanulási nehézségeinek megoldásához.
Az egyre mélyebb és szerteágazó problémákkal küzdő gyermekek és fiatalok segítése újabb ismeretek megszerzésére ösztönzött, s ezért visszatérve a pedagógiához itt szereztem speciális képesítést, 1998-ban egyéni fejlesztő pedagógus lettem. Ez időben egybeesett a gyermekvédelmi törvény életbelépésével, illetve a jogszabályból adódó struktúraváltás, intézményátalakulás feladataival. Ezeket az igényeket együttesen valósítja meg az a MACIS elnevezésű új adatlap rendszer, mely nyilvántartásra és a gyermekek egyéni nevelési programjának megtervezésére szolgál. Az adatlap rendszer gyakorlatban történő kipróbálásában a Népjóléti Minisztérium felkérésére Budapest főváros és Baranya megye mellett a mi GYIVI-nk vett részt, s e kutatásnak én voltam a vezetője.
Ezerkilencszázkilencvenkilenctől a Megyei Pedagógiai Intézet gyermek- és ifjúságvédelmi szaktanácsadója vagyok. Az iskolai gyermek- és ifjúságvédelem feladatrendszerét elsősorban a preventív szemlélet hatja át és a lehetséges intézkedések is a hátrányos helyzet csökkentését és a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzését szolgálja. Fontos tehát, hogy az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelős (a tantestület tagjaival együtt) a problémát felismerve keresse az okokat, hogy segítséget nyújtson, illetve jelezzen az illetékes szakembernek, a gyermekjóléti szolgálatoknak. A tanfolyamon és az értekezleteken szerzett tapasztalatokat felhasználva 2001-ben részese lehettem a Nyíregyházi Főiskola e témában végzett kutatásának, melynek összegzéseként megjelent tanulmánykötetben publikáltam véleményem. A kutatás eredményeként fogalmazódott meg egy módszertani kiadvány összeállításának szükségessége. A kézikönyv a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet szakreferensével közösen szerkesztett kiadásban várhatóan az új tanév kezdetére készül el.
2001-től növendékügyi igazgatóhelyetteseként a szakellátásba utalt kiskorúak elhelyezését koordinálom. A beutalás indokairól összegyűjtött információk, valamint a gyermekorvosi, a mentálhigiénikusi és a pedagógusi szakvélemények alapján teszünk javaslatot a gyermek életkorának, egészségi és mentális állapotának legmegfelelőbb gondozási helyre.
Széles körű munkakapcsolatban dolgozom a városi gyámhivatalok, polgármesteri hivatalok, gyermekjóléti szolgálatok valamint a közoktatási intézmények szakembereivel. Naponta látni az emberhez méltatlan gyermeki sorsokat, helyzetüket átérezve szembesülni ezekkel a problémákkal, az élet árnyékos oldalán járni és néha reménytelennek tűnő erőfeszítéseket tenni hihetetlen emberi és pszichés energiát igényel a szociális szférában dolgozó szakemberektől.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése