Baráth Katalin

Igazgatóhelyettes,

Nyíregyháza

szszb_15-6_barath_katalin.jpgVásárosnaményban születtem ezerkilencszázötvenkilencben. Édesapám, Baráth Pál, a helyi tsz állattenyésztési ágazatában dolgozott, édesanyám, Paragh Ilona, háztartásbeliként nevelt két testvéremmel együtt. Húgom, Ilona, informatikai mérnök, a megyei B.V. intézet osztályvezetője, öcsém Sándor gépkocsivezetőként dolgozik.

Az általános iskola elvégzése után a helyi II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban érettségiztem. A Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szereztem tanítói oklevelet 1980-ban. A megye társadalmi ösztöndíjasa voltam, így kerültem a jándi általános iskolába. Itt egy évig főként cigány származású gyermekeket tanítottam írásra-olvasásra, s korán megtapasztaltam, mi is az a halmozottan hátrányos helyzet a kisgyermek számára.

A Vásárosnaményi Városi Tanács Művelődésügyi Osztályán tanulmányi felügyelői munkakörben dolgoztam, valamint a településen élő fiatalok szabadidős tevékenységének szervezésével, irányításával is foglalkoztam. Nagyon hiányzott a gyermekekkel való közvetlen, folyamatos kapcsolat, ezért 2 év után megpályáztam az akkor szerveződő nyíregyházi „sportiskola” pedagógus álláshelyét. A kedvező elbírálást követően 1983–88-ig tanítottam a „focisuli” többnyire jó képességű, tehetséges diákjait.

1988-ban kezdődött a megye gyermekvédelmének átalakulása, amely újabb kihívást jelentett. Az intézményen belül szerveződő – országosan elsőként megalakuló – szakértői csoport munkatársa lettem.

Később a gyermek- és ifjúságvédelem szinte valamennyi részterületével kapcsolatba kerültem: gyámi feladatokkal, a fogyatékos fiatalok speciális elhelyezésének előkészítésével, a nevelőszülők szakmai felkészítésével.

Ezért jelentkeztem szakirányú továbbtanulásra, s 1995-ben kitüntetéssel elvégeztem Budapesten a szociális munkás szakot. A szakértői csoport munkatársaként mindkét képesítésemet kamatoztattam, hiszen részt vettem a nevelőszülők felkészítésében, tematikus továbbképzésében, ugyanakkor szociálpedagógus kollégáim, illetve a kisiskolásokat nevelőszülők is gyakran megkerestek gyakorlati tanácsokat kérve gyermekeik tanulási nehézségeinek megoldásához.

Az egyre mélyebb és szerteágazó problémákkal küzdő gyermekek és fiatalok segítése újabb ismeretek megszerzésére ösztönzött, s ezért visszatérve a pedagógiához itt szereztem speciális képesítést, 1998-ban egyéni fejlesztő pedagógus lettem. Ez időben egybeesett a gyermekvédelmi törvény életbelépésével, illetve a jogszabályból adódó struktúraváltás, intézményátalakulás feladataival. Ezeket az igényeket együttesen valósítja meg az a MACIS elnevezésű új adatlap rendszer, mely nyilvántartásra és a gyermekek egyéni nevelési programjának megtervezésére szolgál. Az adatlap rendszer gyakorlatban történő kipróbálásában a Népjóléti Minisztérium felkérésére Budapest főváros és Baranya megye mellett a mi GYIVI-nk vett részt, s e kutatásnak én voltam a vezetője.

Ezerkilencszázkilencvenkilenctől a Megyei Pedagógiai Intézet gyermek- és ifjúságvédelmi szaktanácsadója vagyok. Az iskolai gyermek- és ifjúságvédelem feladatrendszerét elsősorban a preventív szemlélet hatja át és a lehetséges intézkedések is a hátrányos helyzet csökkentését és a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzését szolgálja. Fontos tehát, hogy az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelős (a tantestület tagjaival együtt) a problémát felismerve keresse az okokat, hogy segítséget nyújtson, illetve jelezzen az illetékes szakembernek, a gyermekjóléti szolgálatoknak. A tanfolyamon és az értekezleteken szerzett tapasztalatokat felhasználva 2001-ben részese lehettem a Nyíregyházi Főiskola e témában végzett kutatásának, melynek összegzéseként megjelent tanulmánykötetben publikáltam véleményem. A kutatás eredményeként fogalmazódott meg egy módszertani kiadvány összeállításának szükségessége. A kézikönyv a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet szakreferensével közösen szerkesztett kiadásban várhatóan az új tanév kezdetére készül el.

2001-től növendékügyi igazgatóhelyetteseként a szakellátásba utalt kiskorúak elhelyezését koordinálom. A beutalás indokairól összegyűjtött információk, valamint a gyermekorvosi, a mentálhigiénikusi és a pedagógusi szakvélemények alapján teszünk javaslatot a gyermek életkorának, egészségi és mentális állapotának legmegfelelőbb gondozási helyre.

Széles körű munkakapcsolatban dolgozom a városi gyámhivatalok, polgármesteri hivatalok, gyermekjóléti szolgálatok valamint a közoktatási intézmények szakembereivel. Naponta látni az emberhez méltatlan gyermeki sorsokat, helyzetüket átérezve szembesülni ezekkel a problémákkal, az élet árnyékos oldalán járni és néha reménytelennek tűnő erőfeszítéseket tenni hihetetlen emberi és pszichés energiát igényel a szociális szférában dolgozó szakemberektől.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése