Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Hargitai Ilona
Intézményvezető,
Nyíregyháza
Hargitai Ilona pedagógiai munkájában azt az elvet vallja, hogy a gyermekek számára olyan lehetőségeket, egyéni fejlesztési programokat kell kidolgozni, mely hozzásegíti őket a későbbiekben az önálló életvitelhez.
Ilona Tokajban született 1947. május 25-én. Családja tősgyökeres tokaji, már ősei is szőlőtermesztéssel foglalkoztak. Édesanyja Rácz Ilona és édesapja Hargitai András volt asztalos mester idős koruk ellenére nem tudnak lemondani az imádott szőlőről. Testvére, Gizella és családja Budapesten él, és a reklámszakmában tevékenykedik. Kapcsolatuk a nagy távolság ellenére igen jó, ők jelentik számára a családot.
Az általános és a középiskolát is Tokajban végezte el. Rendkívül szerencsésnek tartja magát, hiszen szülei mindenben támogatták, mindent kipróbálhatott amire lehetősége volt. Tizenkét évig zongorázott, tíz évig egy festőművészhez járt szakkörre és kosárlabdázott is, s minden az iskolák és mozgalmak által szervezett programban aktív szervező, résztvevő volt. Ezek az évek irányították a pedagógia felé. Igen sok benyomás érte, s ezen tapasztalatokat a későbbiekben tudta hasznosítani, hiszen bármilyen feladatkört kapott, nem volt nehéz számára az átállás. Úgy gondolja, a tanulók számára is minél többrétű és sok színű lehetőséget kell biztosítani, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek a világról és az emberi kapcsolatokról. A középiskola elvégzése után tanulmányait a Felsőfokú Tanítóképző Intézetben folytatta, majd a szegedi egyetem pedagógiai szakát is elvégezte.
Tanítási gyakorlatát Penészleken töltötte, ahol először került kapcsolatba a hátrányos helyzetű gyermekek problémájával. Az ibrányi általános iskolában kezdett el tanítani 1970-ben, ahol három évet töltött el. Ezután járási úttörőelnök lett, s tizenhárom úttörőcsapat került az irányítása alá, mely kitette a megye egyharmadát. Rengeteg programot kezdeményezett a gyerekek számára és ez volt az a hely, ahol igazán megtanult szervezni. Tizenkét évet töltött el az úttörők irányításával.
Ezerkilencszáznyolcvanöttől a megyei pedagógiai intézet, akkor még Továbbképzési Kabinet munkatársaként, pedagógus továbbképzések szervezését látta el. Hozzá tartozott a megye tehetséggondozása, valamint általános és középiskolások differenciál, egyénre szóló képesség fejlesztési programjainak szervezése. Tagja volt az Országos Tehetséggondozó Társaságnak, kísérleten dolgozott az OPI munkatársaival, s a megyében elsőként végzett vizsgálatot a szaktanácsadó kollégáival és adott további útmutatást az értő olvasás helyzetéről. Intézményen belül 1989-től a pályaválasztási tanácsadóba kerülve személyiségvizsgálatokat végzett, ajánlásokat adott a fiataloknak. Mivel nem pszichológia szakon végzett, munkája sikeres elvégzéséhez folyamatos önképzésre volt szüksége.
1992-ben alakult meg a Start Szakiskola és Speciális Szakiskola, azonban az intézmény csak a nyíregyházi vagy a városhoz közel lakó tanulókat tudta fogadni, ezért a vezetők úgy döntöttek szükség van egy olyan intézményre, melyben bentlakást biztosíthatnak a sérült gyermekeknek.
Hargitai Ilona 1996-ban került ide nevelőtanárként. Hamarosan az intézet vezetője lett. Kezdetektől fogva úgy próbálta megközelíteni a hátrányos helyzetű gyermekeket, hogy érezzék ők is fontosak, képesek alkotni valami jót, képesek tanulni, eredményeket elérni kisebb-nagyobb fogyatékosságaik ellenére. Legfontosabb a tanulás, kötelező szilenciumon tanulnak, de ezenkívül az arra rászorulók fejlesztő gyógypedagógus segítségével külön képességfejlesztést kapnak. Fizikoterápiás kezelést, úszáslehetőséget kapnak. Jelenleg 15 tanuló jár rendszeresen úszni. Kézműves foglalkozásokkal segítik a gyerekek motoros képességeinek javítását. Ennek keretén belül batikolnak, gyöngyöt fűznek, szalmafonást tanulnak, mellyel már pályázatot is nyertek. Rendszeresen járnak színházba is.
Programjaikat maguk szervezik, és igen szeretnek szerepelni. Ez segíti önbizalmuk erősítését és felfedezhetik saját képességeiket. Talán egyedülálló szép hagyomány a családi ünnepet is pótló karácsonyi vacsora. Nyáron az intézmény nem működik, azonban más szórakoztató programokat biztosítanak az iskola tanulóinak fiókintézményükben, Ököritófülöpösön. A diákok kiköltözhetnek faházakba, erdei túrákat szervezhetnek, mely által felfedezhetik a természet szépségeit.
Munkájában fő célja, hogy a gyerekeket minél érdeklődőbbé tegye, motiválja őket a tanulásra. Fontos, hogy ezekhez a gyerekekhez igen sok türelem, empátia és bizalom szükséges. Érezniük kell, hogy számukra ez a közösség egy szeretet teljes családot jelent. Mindig megpróbál tisztelettel fordulni a gyerekek felé, de ügyel arra hogy megkövetelje a rendet és mindig következetes legyen.
Hargitai Ilonának munkája mellett nem sok ideje jut a kikapcsolódásra, ám ha még is van egy kis szabad ideje legszívesebben zenét hallgat vagy olvas.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése