Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Bardocz Géza
Középiskolai igazgató,
Miskolc
A Baross Gábor Közlekedési és Postaforgalmi Szakközépiskola igazgatójának, Bardocz Gézának, az életébe keményen beleszólt a XX. század fordulatokban gazdag magyar történelme.
1944. május 1-jén született Nagyváradon. Édesanyja, a polgári családból származó Dutkay Paulina Denise háztartásbeliként nevelte őt és húgát. Később biztosítási szakemberként dolgozott, az Állami Biztosítótól ment nyugdíjba. Édesapja, Bardocz Jenő, ügyvéd volt, akit a II. világháborúban behívtak katonának. Századosként a Don-kanyarból lefagyott lábfejjel tért haza. Az orosz fogságot megúszta, ám itthon 1949-ben horthysta katonatisztként négy év börtönre ítélték, amit le is töltött. „Mellékbüntetésként” a családot kitelepítették a Hortobágyra, onnan másfél év múlva, Sztálin halála után, térhettek csak haza.
A család egyébként még a háború végén áttelepült Miskolcra, Bardocz Géza itt kezdett a Pálóczy úti iskolában tanulni 1950-ben. Ő maga megúszta a kitelepítést, mivel akkor éppen rokonoknál volt Apátszálláson, a Dunántúlon. A rokonlátogatásból így két év kényszerű ott maradás lett, a rokonoknál járta a harmadik-negyedik osztályt. Édesapja szabadulása és a kitelepítés megszűnése után Nyékládházán települt le a család. Egyszobás albérletben itt éltek 1958-ig. (A kitelepített családok nem térhettek vissza a városba!) Ekkor vették fel – nagy nehezen – a Földes-gimnáziumba, ahol kedvenc tantárgyai közé a testnevelés, a magyar és a történelem tartozott. Osgyáni Zoltán, Csatári Imre, Nagy Kálmán, Csótai János gondoskodtak arról, hogy megalapozott tudása legyen, jeles, kitűnő tanuló volt. Közben sportolt: kosárlabdázott, kézilabdázott, röplabdázott egyidejűleg. Másodikos korában bronzérmet szereztek a kosárlabda középiskolai országos bajnokságon, de döntősek voltak kézilabdában is. Talán emiatt is kapott „Jó tanuló, jó sportoló” címet. 1962-ben jeles érettségivel jelentkezett a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemre, ám X-es származása miatt (osztályidegennek számított) nem vették fel.
Így dolgozni kezdett a vasútnál, mivel a Miskolci Vasutas csapatában kosárlabdázott. A MÁV Járműjavítóban volt segédmunkás, konyhai kifutófiú, targoncavezető. Egy év elteltével újra felvételizett, immáron sikeresen, így 1968-ban gépészmérnöki oklevelet szerzett. Társadalmi ösztöndíjasként az ongai Csavargyár lett első „rendes” munkahelye. Előbb technológus, később fejlesztőmérnök volt. Onga után Mályi következett, az ország akkor legnagyobbnak számító téglagyárában gyárvezető helyettes–műszaki vezető, hat éven keresztül irányította a termelést. 1977-ben nem tudott ellenállni jelenlegi iskolája invitálásának, műszaki igazgatóhelyettes lett az akkori 1. Sz. Ipari Szakközépiskolában.
Már a téglagyári munkássága idején bekapcsolódott az oktatásba, különböző szakmákat oktattak, óraadó volt a gépipari technikumban, és részt vett a „szakmunkásokat az egyetemre” programban is. Ilyen előzmények után fogadta el Anger Árpád igazgató hívását.
Amikor elődjét 1989-ben nyugdíjazták, megbízott igazgatóként dolgozott néhány hónapig, ám csak a ’96-os sikeres pályázat után lett kinevezett igazgató. Mivel 2001-ben a hatvankét fős tantestület nagy többséggel újraválasztotta, ezt a Közgyűlés is megerősítette, megbízása 2006-ig szól. Időközben elvégezte a mérnök-tanári szakot a Budapesti Műszaki Egyetemen, később Szegeden szerzett közoktatás-vezetői oklevelet, közoktatási szakértő. A harmincegy osztályban tanuló kilencszáz- kilencszázötven diák elsősorban a vasútnak, a postának, és a közlekedési vállalatoknak jelent utánpótlást: szerelőket, forgalmászokat, postai ügyintézőket képeznek. Sikereket értek el az OSZTV-én, több országos verseny, rendezvény házigazdája voltak (pl. Baross-vándortábor), jól szerepeltek a sportversenyeken is, és az országban elsőként vették fel a Baross Gábor nevet.
– Eredményeimet annak köszönhetem, hogy nem álltam hadilábon a szerencsével – mondja az igazgató úr. – Szeretek tanítani, szeretek tenni-venni az iskolában, inkább robotoló típus vagyok. A folyamatos, egyenletes teljesítménnyel jutottunk oda, ahol vagyunk. Célunk az iskola népszerűségét növelni, a diákoknak olyan szakmát adni, amivel el is tudnak helyezkedni. Az iskolák közötti kemény versenyben be kell bizonyítanunk létjogosultságunkat. Ahhoz, hogy feladatainknak eleget tudjunk tenni, szükség van az intézményben nagyszabású felújításra kívül-belül. Egyidejűleg az eddigieknél gyorsabb ütemben kell növelnünk az oktatás színvonalát, minőségét.
Munkájában fontos szerepet játszik a biztos családi háttér. Felesége, Musset Johanna, kertésztechnikus, ma a Larix Bt. egyik tulajdonosa Nyékládházán. Ezerkilencszázhatvankilencben kötöttek házasságot. Fiuk, Tamás, agrármérnök Gödöllőn, lányuk, Johanna, kertészmérnök, az említett bt. alkalmazottja. Bardocz igazgató úr szabadidejében ma is szívesen sportol, télen a síelés, nyáron a tenisz jelent kikapcsolódást számára.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Galambos Béláné
Abuczki József
Abuczkiné Simon Ida
Mohácsi Gábor
Tomkó István
Balogh Béla
Rétközi Ferenc
Skarupka István
Veres Edit
Schmidt Ferenc
Venyigéné Makrányi Margit
Professzor Dr. Tóth László
Bodonyi Csaba DLA
Horváth József
Prof. Dr. Barkai László
Dr. Újszászy László
Dr. Radványi Gáspár
Szűcs Tibor
Dr. Lakatos Zoltán
Tóth Ottóné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése