Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Horváth Sándor
Nyugdíjas középiskolai tanár, helytörténész,
Budapest
Amúgy jól megvagyok, csak a lábam nem akar engedelmeskedni – mondja a telefonba –, de nem unatkozok. Nézem a szekrényem fölé helyezett képeket, az én négy dédunokámat, akik nemzetközivé tették a családot. Van köztük félig lengyel és japán is, ez a kicsi, mint egy szamuráj! Nem csodálkozok, mert két fia is tanult és dolgozott külföldön, a lánya itthon folytatta édesapja hivatását, de az unokák közül többen is külföldi egyetemen diplomáztak, doktoráltak. A sok évtizedes ismeretségünk megkönnyíti a beszélgetésünket, és humorosan mondja, hogy megöregedtek a tanítványai, az érettségi találkozókra is ritkábban kerül sor, de ő kivárja a 100. évét, hogy megkaphassa a márvány diplomát. Reméljük sikerül, hiszen nagy idők tanúja, értő elemző krónikása volt akkor, amikor a helytörténet kutatására még csak kevesen mertek vállalkozni.
A nyíregyházi középiskolai tanár, 1916. január 18-án Dombóváron született. Életének több mint felét, pályájának teljes idejét viszont Nyíregyháza közoktatásában töltötte. Így joggal tartja nyíregyházinak sok száz volt diákja, egykori kollégája. Születése és pályakezdése a két világégés közé esett. Latin-történelem szakos diplomáját a pécsi egyetemen szerezte, majd szinte azonnal a frontra került. A frontról sebesülése révén került haza 1941-ben, és ez az év több szempontból is változást hozott számára. A nyíregyházi Angolkisasszonyok Intézetében, majd a Királyi Katolikus Gimnáziumban kapott állást. Ebben az évben vette feleségül kolléganőjét, Gazsó Olgát, akivel a következő évtizedekben három gyermeküket nevelték fel. Nyíregyháza több középiskolával rendelkezik, és Horváth Sándor neve mindegyikben fogalommá tudott válni, részben tanári sikerei, részben kutatói tevékenysége és közéleti aktivitása révén. Ma három gimnázium köszöntheti benne volt tanárát, a Szent Imre Gimnázium, amely a Kir. Katolikus Gimnázium jogutódjaként jött létre, a Kossuth Lajos Gimnázium és a Zrínyi Ilona Gimnázium, ahol a leghosszabb ideig dolgozott.
A háború vége az oktatásügyben jelentős változásokat hozott. Horváth Sándor előbb az újonnan megszervezett kollégiumi rendszerben igazgatói megbízást kapott, ami az államosításig, illetve a kollégiumok összevonásáig tartott. A jogutód gimnáziumok közül a Zrínyi Ilona Gimnáziumban folytatta pályáját, ahol 1952-ig volt igazgatói megbízatása. Ekkor átkerült a Kossuth Lajos Gimnázium élére. Igazgatói tevékenységének egyik legmegrázóbb eseménye 1956 októberében következett be. Tudta, milyen jelentős változásokat élnek meg, de a diákjait is féltette, így vállalta a diákság koordinálását, és részt vett az értelmiségi forradalmi bizottság létrehozásában. Az igazgatói beosztásáról ezért le kellett mondania, és átkerült feleségével együtt a Vasvári Pál Gimnáziumba, amely a Királyi Katolikus Gimnázium jogutódja volt. Az 1956-os események politikai lezárása itt csak 1959-ben történt meg, a gimnáziumi beosztásuk megszűnt, és belső száműzetésként az 1. sz. Általános Iskolába helyezték beosztott tanárnak. 1963-ban került ismét vissza a középiskolai rendszerbe, és ettől kezdve a Zrínyi Gimnázium tanáraként vált közismertté.
Igényes tanárként ismerték diákjai, kollégái. A kedvelt latin oktatásának háttérbe szorulásával a történelem felé fordult inkább a figyelme. A Hársfalvi Péter által vezetett megyei levéltárban ő dolgozta fel elsőként az 1945-ös földreform megyei történetét, és ezzel országos hírnevet szerzett magának. A Jósa András Múzeum kiadványaiban, majd az újrainduló Szabolcs-Szatmári Szemlében jelentek meg írásai. Nem a kor által megkívánt dogmatikus történetszemlélet szerint dolgozott, hanem a források abszolút tisztelete vezette. Külön megemlíthető a Kossuth Emlékkötetben megjelent megyetörténete, amely alapja lett a megyei honismereti mozgalomnak. Saját élményem és szerencsém, hogy hitt a tehetséggondozásban. A kiválasztottak forrásokkal való megismertetésének, a megfelelő elemzési módszerek megtanításának köszönhetően diákjai sorra nyerték a helyi és országos versenyeket. Egész pályája során tisztelet övezte, de vezetői babérokra már nem vágyott, valószínű nem is kaphatott volna. A politika számára megtűrt, de nem támogatott tanár azonban érezhette, hogy mindenütt akad olyan diákja, aki az embert, a tanárt mély tisztelettel támogatja.
Így van ez most is, hiszen a három volt munkahelyén, a három középiskolai intézmény élén három tanítványa áll, akiknek nagy segítséget jelent, hogy Sándor bácsi megírta iskolatörténetüket. A város vezető testületeiben még ma is többen mondhatják el magukról, hogy a Sándor bácsi tanítványai voltak, bizonyítván, hogy a tanári hivatás beteljesedése évtizedekkel a nyugdíjba vonulása után is hitelesíti azt a magára formált költői hitvallást, hogy jót és jól kell oktatni, ebben rejlik az ő titka is.
Hasonló
Dr. Szórádi Sándor
Dr. Szeifert Gyula
Czibere Károly
Dr. Kapolyi László
Lezsák Sándor
Dr. Dudás Ferenc
Dr. Szórádi Sándor
Dr. Ináncsy Miklós
Dr. Molnár József
Bodó Sándor
Juhász Ferenc
Princz Oszkár
Rigó Zoltán
Kálnoki Kis Sándor
Horváth Kálmán
Szikora Tamás
Szakály György
Serafin József
Lakner Zoltán
Dr. Hegedüs Csaba
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése