Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Fehér Sándor
Tanár,
Nyíregyháza
Hajdúnánáson 1950-ben egy szegény sorsú nagycsaládban született. Gyermekkorát itt, a hajdúsági tanyavilágban élte, ahol édesapja a háború utáni földosztáskor kapott földön gazdálkodott. Édesanyja a ház körüli munkák mellett ruhavarrásból és szalmafonásból, később a tanyasi iskola takarításából egészítette ki a család jövedelmét. A tsz-ek szervezésekor 1959–60-ban elvették a tanyát s a tizenöt hold földet, s ekkor költözött család a Tiszavasvári Szorgalmatos telepre. Itt fejezte be az általános iskolát, majd a Kabay János Gimnáziumba került. Jó fejű gyerek volt, jól tanult, a szülei papnak szánták, de ő nem vágyott erre a pályára. Jó műszaki érzékkel és kézügyességgel rendelkezvén inkább a műszaki pálya és a természettudományok felé vonzódott. Így a gimnázium elvégzése után a budapesti Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolára jelentkezett, s nyert felvételt. De ott nem volt kollégiumi ellátás, és a fővárosi léttel járó költségeket a szülei nem tudták vállalni. Így átjelentkezett a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–műszaki ismeretek szakára. Ott szerezte első diplomáját 1973-ban.
Tanulmányai befejezését követően a Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium jogelőd iskolájában helyezkedett el. Kezdetben matematikát és műszaki áruismeretet tanított Megnősült, családot alapított, két fiúgyermekük született. Felesége a Húsipari Vállalatnál dolgozott kereskedelmi előadó, illetve piackutatóként egészen a vállalat megszűnéséig.
Szeretett tanítani, hiszen ekkor még sok érdeklődő diák volt, akiknek a szemében látta a kíváncsiságot, a tantárgy iránti érdeklődést. Volt értelme tanítani és tanulni. Családias légkör jellemezte az iskolát, elismerték és megbecsülték. Mindig fontosnak tartotta a képzést, az önképzést, hiszen a tanári pályán állandóan topon kell lenni, példát mutatva a diákoknak is.
Munka és család mellett továbbtanult, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika szakán, de két év múlva – mivel ekkor már gőzerővel folyt a számítógépesítés korszaka, és ez a terület nagyon vonzotta – számítástechnika szakra iratkozott át, s 1988-ban középiskolai tanári diplomát szerzett. Ekkor kezdődött az iskolák számítógépesítése és az informatika tantárgyként való bevezetése, s így őt bízták meg az iskola számítástechnikai képzésének szervezésével, irányításával.
Az első Commodor, és HT gépekkel, majd IBM PC-kkel számítástechnikai szakköröket vezetett a tanulóknak, versenyre készítette őket, számítógép-ismereteket oktatott kollégáinak, és az informatika munkaközösség vezetője lett, 15 éven keresztül látta el ezt a feladatot, melyet csak nemrég adott át a fiatalabb nemzedéknek.
Részt vett a NAT keretében a helyi pedagógiai program informatika tantervének, a piacorientált szakmai képzésre kifejlesztett tervek kidolgozásában. Aktívan részt vett az Emberi Erőforrások Fejlesztése Világbanki Programban – a Kereskedelem-marketing Szakmacsoporthoz tartozó iskolák eszközfejlesztési és eszközbeszerzési munkáját irányította. Az Eszközfejlesztési Bizottság tagjaként részt vett az eszközpályázatok kiírásában, az eszközspecifikációk elkészítésében, ill. az eszközpályázatra érkezett ajánlatok elbírálásában.
A tanítás mellett még sok mindennel foglalkozott. A legelső tanításon kívüli megbízatása stúdiós feladatok ellátása volt. Az iskolai rendezvényeken ő felelt a hangosításért. Audiovizuális szertárt hozott létre, ahonnan a kollégák a tanórához szükséges eszközöket kikölcsönözték. Megalapította a Vekkert, a ma is működő iskolaújságot, melynek tördelőszerkesztését végezte évekig. Aktívan részt vett a tantestület közösségi életében, annak szervezésében, s a szakszervezeti bizottság tagjaként az érdekvédelmi munkában. KISZ tanácsadó tanárként a diákok mozgalmi és közösségi munkáját szervezte. Ifjúságvédelmi felelősként is tevékenykedett, hátrányos helyzetű, állami gondozott, veszélyeztetett tanulók segítésével foglalkozott. A Megyei Bíróság felkérésére évekig társadalmi pártfogói megbízatást vállalt.
Néhány kollégájával iskolai gmk-t alapított, amellyel esténként, hétvégeken és a tanítási szünetekben dolgoztak. Nyaranta néha kőművesnél vállalt segédmunkát. Ezekkel egészítette ki szerény pedagógusfizetését, és biztosította gyermekei továbbtanulását. Mindkét fia diplomát szerzett, a nagyobbik a Nyíregyházi Főiskolán számítástechnika tanári szakon, a kisebbik a Közgazdasági Egyetemen. Ma mindketten programozóként keresik a kenyerüket.
A nyugdíjas évekre készülvén, várva első unokája közelgő születését, számos régi terv megvalósítására készül. Hobbija a kertészkedés, van egy szép kertje gyümölcsfákkal és egy takaros kis házzal. Igazi ezermester, szeret barkácsolni, ehhez a tevékenységéhez már rengeteg kisgépet beszerzett, miközben iskolájával is szeretné tovább tartani a kapcsolatot néhány óra tanítást is vállalva.
(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése