Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Filetóth István
Tanár,
Nyíregyháza
A tisztességes, a társadalom többségének a szemében normális megjelenésűnek ítélt, a korukat mindenkor vállaló férfiakat kívánatosnak tartó, és az ilyen típusú embert szerető hölgyek mondják azt a tanár úrra, hogy „sármos”.
Hatvan évéből jó néhányat tagadhatna le Filetóth István, aki a vérzivataros ezerkilencszáznegyvennégyes év másnapján, Rakamazon látta meg a napvilágot. Édesanyja, Kóder Rozália, háztartásbeli, édesapja, Filetóth Ignác, földműves volt. Mindkettőjük pont olyan egyszerű, tisztességes ember, mint számos családban akkoriban, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye bármelyik szegletében. A tanár úr egyetlen testvérét, Ignácot, fiatalon, huszonnégy éves korában, katonai kötelezettségének teljesítése közben veszítette el.
Filetóth István a megyeszékhely ismert középiskolájában, a Vasvári Pál Gimnáziumban tette le érettségi vizsgáit, ezerkilencszázhatvankettőben. Az újabb kihívás Debrecenben, a „Kálvinista Rómában” érte utol a tovább tanulni vágyó fiatalembert: a Kossuth Lajos Tudományegyetem hallgatói között a matematika és az ábrázoló geometria rejtelmeiben kellett – diplomája megszerzése érdekében – elmerülnie. Ezt később is hasznosította. Több matematika könyvnek is társszerzője volt. Legbüszkébb az általa készített háromdimenziós ábra mellékletére. A sikeres búvárkodás után, 1967-ben kapta meg diplomáját, amivel a kezében, nevelő tanárként azonnal el is helyezkedett az akkor még a Benczúr Gyula nevét viselő kollégiumban. Közben ezerkilencszázhetvenben megnősült, majd később elvált. Fia, Levente, független számítógépes tervező, építészmérnöki végzettséggel bíró fiatalember.
A pályakezdés első szakasza hat évig tartott, csak 1973-ban kezdett el igazán tanítani. Őszinte bánatára azonban csak matematika órákat tarthatott, holott fantáziája szerint igazából az ábrázoló geometriát oktatta volna diákjainak. Szorgalma, tettrekészsége kiváltotta vezetői elismerését is, így 1976–79 között igazgatóhelyettesként dolgozott. Ezt a felelősségteljes beosztást cserélte el háromévi megyei matematikai szakfelügyelői tevékenységre. A nagycenki Széchenyi István Emlékmúzeummal még a hetvenes években került közvetlen kapcsolatba. Később, nyolc éven át az Országos Széchenyi Kör alelnöke is volt. A Benczúr-kollégiumba ezerkilencszáznyolcvankettőben kerül vissza, immár igazgatónak. 1986-tól kezdődően újból a tanítás köti le minden energiáját.
A tanár úr pályája kezdetére visszanézve mondja el, hogy a kollégiumban főleg vidéki gyerekek éltek, akik közül sokan „neveletlenek”, de ugyanakkor nevelhetőek is voltak. S ez ma, a XXI. században is érvényes és igaz. A szakember szemével nézve szól arról, hogy minden más egyre inkább előtérbe kerül, mint a szakmai jellege a tanításnak. Csökken a szakképzésre fordítható idő, túlzottá válik az informatika és a nyelvi képzés. A diákok lassan-lassan elfelejtenek gondolkodni, spekulálni egy adott probléma megoldásán…
A tehetségek gondozásának ugyanolyan súllyal kell szerepelnie, mint a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatásának. Személy szerint ezt ő, párhuzamosan végezte a közel négy évtizedes pedagógiai munkássága alatt. Hangjában nem kis büszkeséggel emlékezik vissza a Bolyai-vetélkedőkre, valamint azokra a versenyekre, ahol az átlag fölötti tehetséggel megáldott tanítványaival részt vehetett. Itt szól egykori diákjáról, Pletyák Attiláról, aki ezerkilencszázkilencvenháromban az akkor még OKTV-nek hívott verseny döntőse volt, s aki azóta matematikai programozóvá fejlődött. Filetóth István tanár úr az elmúlt néhány év óta a kollégium ifjúságvédelmi felelőse is egyben.
Az általa korábban elmondottakhoz most térhetünk vissza: a keze alá került gyerekek, minden károsító hatás ellenére, többségükben nevelhetők. S ez az, ami mindig újabb és újabb erőt ad neki akkor, amikor egy évnyitó után találkozik leendő tanítványaival. Mosolyogva emlékszik vissza pályafutása azon szakaszára, amikor minden tanítványát, személyesen látogatta meg otthonában, iskolaidőn kívül. Mára ez a kötelezettsége – amit ő sohasem érzett annak – megszűnt. A szülő és a pedagógus viszonya – mint oly sok másféle emberi kapcsolat – mára hidegebbé vált.
A szakmai munkát firtató kérdéseinkkel kapcsolatosan elmondja, hogy nem nagyon szólnak bele a munkájába, ami biztonságot ad a számára: tudja, hogy jót és jól csinálja azt, amit vállalt. Idekapcsolódóan említi meg, hogy legfőbb gondja a diákok dohányzása és italozása. Az épület falain kívül bármelyikük, szabadon teheti tönkre az egészségét, mert úgymond „szabad ember”.
A tanár úr emberszeretete határtalannak mondható, hisz valamennyi diákját saját gyermekének tekinti. Ezért mind a mai napig rendszeren sportol: gyalog- és kerékpártúrákon vesz részt.
Hobbija a grafológia, amiből hivatalos vizsgával is rendelkezik, valamint a természetgyógyászat. Mindezek mellett a legutóbb megjelent Széchenyi Évkönyv szerkesztésében is aktívan dolgozott.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 19. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése