Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Konzili Ignác
Kollégiumvezető,
Nyíregyháza
A gyereknek nem azt kell adni, amit kapni szeretne, hanem amire szüksége van – fogalmazza meg Konzili Ignác, a nyíregyházi Szent Imre Katolikus Gimnázium kollégiumvezetője az egyik legfontosabb pedagógiai elvüket. Szülő legyen a talpán, aki nemet tud mondani az egyre újabb igényekkel jelentkező gyermekének, ám hogy a fejlődését valóban szolgálja-e az a tárgy vagy szolgáltatás, ami épp a sikk, az csak később dől el. A kollégiumvezető következetes pedagógus, előbb lelki önvizsgálattal közelít a kérdésekhez, és csak akkor dönt bármiről, amikor maximálisan meggyőződött a vállalható következményekről. Személyes életéből hoz példákat, és ezek tanulságait igyekszik a 10–18 éves korosztály tagjainak formálódó jellemébe beépíteni.
Nyírbátorban született 1959. november 19-én Belicza Ida óvodai konyhai dolgozó édesanya és néhai Konzili Ignác építőipari munkás családjában. Testvére, Mária, bérszámfejtő. Feleséget a kartársak közül választott, Bunya Julianna nevelőtanár ugyanebben a kollégiumban. Nyolc évig szolgálati lakásban éltek, és így minden apró-cseprő ügynek a tanúi és segítői lehettek.
A kollégiumvezető Győrben érettségizett a Bencés Gimnáziumban, majd Egerben és Pesten a papi szeminárium hallgatójaként készült a Teremtő szolgálatára. Ám pappá szentelése előtt úgy döntött, civilként munkálkodik ezekért a célokért. Ezért az egri hittudományi főiskolán fejezte be tanulmányait. Nyírkércsen állt először katedrára, éneket, rajzot, testnevelést, matematikát tanított 1984 és ’92 között az iskolásoknak. 1992-ben nyílt meg a Szent Imre Gimnázium és a Kollégium, Konzili Ignác megpályázta és elnyerte az egyik nevelőtanári állást. Egy év múlva, pedig már ő töltötte be a kollégiumvezetői posztot.
Időközben bővítette ismereteit és diplomát szerzett a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola pedagógia szakán. 2002-ben, pedig elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői kurzusát.
A kollégium, az eltelt 12 év alatt, igazi közösséget jelent a benne lakóknak. Pedig az itteni hétköznapokat a szerzetesi gimnáziumok példája nyomán alakították ki. Mint Konzili úr utalt rá: ne a gyerek találja ki, hogy mit csináljon, hanem szorosra szervezett időbeosztás mellett tanuljon meg lemondani bizonyos dolgokról, egyes szórakozási formákról, a korlátlan tévénézésről. Legfontosabb célként azt fogalmazták meg az intézményt fenntartó Debrecen–Nyíregyháza Egyházmegye elöljárói, hogy a kollégiumban jöjjön létre olyan közösség, amelyben valósággá válik a Krisztusi tanítás a szeretetről, és következetesen nevelik a leendő keresztény értelmiségieket. Erre azért is nagy szükség van – hangoztatja a fenntartó –, mert a szekularizált világban a hagyományos értékrendet kialakítani és képviselni – ez az előrelépés egyik záloga. Rossz pedagógiai elképzelés az – fejti ki gondolatait a kollégiumvezető –, hogy az iskolának a fő célja csupán annyi: a gyerek érezze jól magát. A Szent Imre Gimnázium kollégiumában, pedig úgy vélekednek: áldozat és erőfeszítés nélkül nem is lehet eredményt elérni. Mi több, rá kell ébreszteni a fiatalokat arra, hogy az áldozatnak és a szenvedésnek is megvan az értelme.
A XXI. században felnövekvő tizenévesek nem mindegyike tud azonosulni első nekifutásra ezekkel az eszmékkel. Később úgyis megértik, és igazat adnak – hangsúlyozta Konzili Ignác. A nevelőtestületben a 10 pedagógus és a kollégiumvezető annak örül, hogy itt rangja van a közösségi normáknak. Hivatástudat és stabilitás jellemzi az itt dolgozó nevelőket, akik általában akkor végzik a munkájukat, amikor a kartársak már a magánéletüket élik. Sajátosan vallási jellegű csoportfoglalkozásokat is tartanak, ahol a hitbeli és a filozófiai kérdések egyaránt szóba jönnek. Egyébként a kollégiumban a hallgatóknak negyed hétkor szól az ébresztés, reggeli szilencium, reggeli és 8-tól iskola. A tanítás végeztével a tágas ebédlőben fogyasztják el az ebédet és fél 4-ig kimenőt kapnak. Háromnegyed 4-től három órán keresztül készülnek a másnapi órákra.
A vacsora után két tornateremben és a sportudvaron mozgatják át, és edzik magukat a diákok. Szeretnek számítógépezni, az internetet is használhatják, a könyvtárban pedig ritkaságokat is forgathatnak. Aki pedig elmaradna a tanulmányaiban, korrepetálják a tanárok. Évente 50–60 diák érettségizik, és 1–2 választja a papi hivatást. A legtöbben pedagógusok, hittanárok, jogászok, közgazdászok lesznek.
Ám ennél sokkal fontosabbnak tartja a kollégium vezetője, hogy a változó világban, az eltérő értékrendek mellett igyekeznek megmutatni a diákoknak a jó és a rossz közti különbséget, hogy olyan erkölcsi tartással induljanak az életbe, amely erőt ad nekik a nehézségek elviseléséhez, szeretetet a családjuk és az őket befogadó környezet tagjai iránt.
Szabad idejében édesanyja Pócspetriben lévő kertjében és a sajátjában is szőlészettel és méhészkedéssel foglalkozik Konzili úr. Mindkettőt alkotásnak tartja, akárcsak a pedagógusi hivatást.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése