Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Hanusz Árpádné
Tanár,
Nyíregyháza
Erősen szabadkozik, amikor arra kérem, hogy beszélgessünk munkájáról. Azt mondja, az ő élete hétköznapi, a munkahely és az otthon között zajlik, nem biztos, hogy mások számára is érdekes. Pedig sok színes történetet megélt az eltelt közel 30 évben, amióta erre a pályára lépett, és átélte a szakma minden szépségét és gyötrelmét. Nem pedagógusnak, hanem gyógyszerésznek készült, de eredeti elképzelését keresztülhúzták az anyagiak, hiszen özvegy édesanyja nevelte két testvérével együtt, egy fizetésből pedig nem engedhették meg maguknak, hogy a szegedi egyetemen tanuljon tovább. Szülőhelyéhez, Fényeslitkéhez közelebbi továbbtanulási lehetőséget keresett.
A nyíregyházi Tanárképző Főiskola biológia–földrajz szakára nyert felvételt. Szép főiskolai évek voltak, szívesen emlékszik a terepgyakorlatokra, amikor bebarangolták Magyarország nevezetesebb vidékeit, hiszen mindkét tantárgyhoz hozzátartoztak a különböző iskolán kívüli terepgyakorlatok, azaz, az előzetesen megszerzett ismereteket elmélyítő munka. Nemcsak belföldön, hanem külföldön is jártak, az akkori Csehszlovákiában és Erdélyben is, a tanulás mellett ezek az utak hasznos közösségépítő programok is voltak. Férjével is a főiskolán ismerkedett meg, diákszerelem volt.
1971-ben kapta meg diplomáját, majd a Gyakorló Általános Iskolában kezdett dolgozni napközisként. Szerette a gyerekeket, de ezt a feladatot nem érezte kihívásnak, ezért két tanév után váltott. 1973 augusztusától dolgozik a Sipkayban.
El kellett telnie egy kis időnek, amíg ráérzett a pedagóguspálya szépségére, mert eleinte nem volt könnyű helyzetben, mivel a Sipkayban szakmai tárgyakat tanított. Abban az időben élelmiszer-ismeret vagy áruismeret szakos tanárképzés nem volt Magyarországon, ezeket a tantárgyakat általában biológia–földrajz szakos tanárok tanították. Kapott két végzős osztályt, emellett osztályfőnök volt több osztályban. Nehéz időszak volt, hiszen a szakmai tananyagot neki is el kellett sajátítania, előfordult, hogy csak néhány leckével járt tanítványai előtt, akik között sok szorgalmas, de dörzsölt diák is volt. Olyan jó szakemberek kerültek ki osztályából, mint az Ózon Panzió vagy a Hotel Bibic vezetője. Az órákra történő felkészülése sok-sok áttanult és álmatlan éjszakával járt. Mindezt tetőzte, hogy az akkor nyolc hónapos kisfia, Ákos nem bírta a bölcsődét egy idős nénit fogadtak mellé, majd 1978-ban megszületett kislánya, Petra, akivel egy évig volt otthon. Nem volt esemény- és izgalommentes az élete.
Nemcsak áruismeretet tanított, hanem még számos szakmai tantárgyat, ebből következik, hogy egész pályája során tanult. Minden évben voltak továbbképzések, gyakran vett részt vizsgához kötött intenzív képzéseken távol az otthontól, amit gyakran nehezen viselt. Volt egy olyan időszak, amikor megválasztották munkaközösség-vezetőnek. Bár lelkiismeretesen látta el ezt a feladatot is, de nem érezte testhezállónak, azt mondja, ő nem vezető, inkább végrehajtó típus. 20 év kihagyás után visszakapta a földrajz tantárgyat, mellyel ismét kezdődött a tanulás, hiszen a földrajz ismeretrendszerébe a ’90-es évek tantervi reformjai során új tartalmi elemek kerültek.
Részt vett tananyagfejlesztő programban, majd amikor bevezették a kompetenciaalapú képzést, akkor egy budapesti kéthetes továbbképzésen, melynek bónusza írországi tanulmányút volt. Ez a néhány nap elegendő volt ahhoz, hogy beleszeressen ebbe a gyönyörű szigetországba. Az ott szerzett tapasztalatoknak nagy hasznát veszi munkája során, mivel a mai gyerekek érdeklődését nem könnyű lekötni. Nem híve a korszerű technikai eszközök, az interaktív táblák túlzott alkalmazásának, hiszen a felmérések sem igazolják, hogy az így oktatott gyerekek többet tudnának, mint azok, akiket hagyományos módszerekkel tanítanak. Csillogó szemmel beszél tanítványairól, az órákról, a diákcsínyekről, ahogy előjönnek az emlékek egyre jobban belemelegszik a beszélgetésbe, hiszen a Sipkay volt az eltelt közel 30 évben második otthona, számos örömének és néha bosszúságának forrása.
Jól döntött, amikor a tanítást választotta. Soha nem fordult meg a fejében, hogy hátat fordítson pályájának vagy az iskolának. Azt a figyelmet, amit egy jó pedagógus megkaphat diákjaitól, kevés munkaterületen érheti el az ember. Nem csupán tananyagot, hanem gyerekeket tanított, akik különböző személyiségek, és személyre szabott figyelmet igényeltek. Múlt időben beszél, hiszen nyugdíjba készül, úgy tervezi, hogy most már gyermekeinek fog segíteni, unokáit fogja nevelni. Petra lányának van egy négyéves kisfia, és már várja a másodikat, fia családja is hamarosan gyarapodni fog egy kis jövevénnyel, nem fél az unalomtól.
Munkáját 2009-ben Vietorisz-díjjal ismerték el. Örül a kitüntetésnek, de úgy véli, az az igazi jutalom, amikor azt látja, hogy tanítványai boldogulnak, és megállják helyüket az életben.
(Északkeleti Almanach 27. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2011.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése