Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Kálnoki Kis Sándor
A KIÚT Térségfejlesztő Egyesület elnöke,
Budapest–Záhony
Székely gyermeknek vallja magát, szülei Székelyudvarhely környékéről 1935-ben települtek át Hajdúba. Édesapja két évtizeden át Debrecen közlekedési főmérnöke, édesanyja a KLTE könyvelője volt. Húga magyar–francia szakos tanár, ma már nyugdíjas. Debrecenben nőtt fel, a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, ugyanebben az évben végzett a konzervatórium zongora szakán. Főleg édesapja hatására választotta a műszaki pályát, bár hétéves korától zongorázott, első gyermekszólista volt, énekkarban énekelt.
Kisgyermekkorától imádta a sportot, máig a DVSC szurkolója, ha nagyon „megszorítják”, ma is elmondja a Debrecen akkori összeállítását. A Műszaki Egyetem út-, vasút- és alagút szakán – ezt ma közlekedésépítő szaknak hívják – végzett 1960-ban. Első munkahelye a Főmterv lett, ahol mérnök gyakornokként a főváros közlekedéstervezésével foglalkozott. Hamar kiderült, hogy albérletben nehéz Pesten megélni, így hazament Debrecenbe, ahol a „koszt és kvártély” ingyen volt, a DKV útfenntartó részlegén kivitelező lett.
Innen a közúti igazgatóságra vezetett az út, később némi „mahinációval” 1962. október 1-jétől Vásárhelyi professzor mellé került Budapestre, a Műegyetemre, ahol az útépítési tanszéken négy évet tanított. Arra is jutott ideje, hogy „B” kategóriás zongoristaként, „repülő zenészként”, öt évet zongorázzon a vendéglátóiparban, megfordult a Savoy-ban, a Trojkában és a Pálma cukrászdában is. Akkoriban indult Debrecen általános rendezési terve, ennek megvalósításához egy kétszobás lakással csalták vissza a Hajdúságba.
Három éven keresztül Debrecen közlekedési fejlesztési tervének kidolgozásával foglalkozott, ekkor készültek a Kiskörút, a Hunyadi és a Nyugati utca útkiviteli tervei, de készített rendezési terveket Szabolcsban is. Aztán újra Budapest következett, előbb a VÁTI mérnöki irodájában a közlekedési osztályt vezette, majd 1975. szeptember 1-jétől a VÁTI igazgatója lett. Másfél évtizeden keresztül töltötte be ezt a felelősségteljes posztot, a vállaltirányításon túl foglalkozott közlekedéspolitikával, településpolitikával és regionális fejlesztéssel is.
Derzsi András miniszter invitálására 1984-ben fogadta el a miniszterhelyettesi megbízást, ezen a poszton változatlan munkakörrel, helyettes államtitkárként a rendszerváltás után Siklós Csaba miniszter is megtartotta. Ez volt a ma gyakran emlegetett koncessziós autópálya építés kora, amelyről azt tartja ma is: „Drága, de több mint a semmi!”
Ezerkilencszázkilencvenháromban kidolgozták a vasúti törvényt, ezzel új alapokra helyezték a vasutat Magyarországon. Ezidőtájt kezdett Schamschula miniszter „jóvoltából” egy ingatlanforgalmazó cégnél dolgozni, majd ezerkilencszázkilencvennégytől nyugdíjazásáig, 1997 áprilisáig a MÁV elnöke lett. Ekkor alapította meg a Kálnoki Kft.-t, amely gazdasági-műszaki tanácsadással, közlekedési, területfejlesztési kérdésekkel foglalkozik. A sors jóvoltából 1997-től 2001-ig újra módja nyílt Debrecen közlekedésfejlesztésének megvalósításához.
Ezerkilencszázkilencvenkilencben került kapcsolatba a Rákóczi András által irányított, Záhonyban székelő KIÚT Térségfejlesztő Társasággal, amely kétezerben felkérte elnökének. Tevékenységük alapját az Európai Unió által meghirdetett közlekedésfejlesztési koncepció keretében az ún. V. számú közlekedési korridor megvalósítása jelenti. Eddigi munkájuk eredményeként megtartottak két nemzetközi konferenciát, elkészítettek és elfogadtattak egy tanulmánytervet, amely (az előbb említett koncepció keretében) az M3-as autópálya záhonyi kivezetését tartalmazza, valamint tanulmány készült a térség fejlesztésének feladatairól, amelynek alapja a már kiépült logisztikai bázis. A társaság évente tart közgyűlést, tagjai önkormányzatok, gazdálkodó szervezetek, magánemberek, akik szívügyüknek tekintik Záhony és környékének fejlesztését.
Kálnoki Kis Sándor életútja elismerésekben is bővelkedett: tíz évig volt fővárosi tanácstag, kapott Munka Érdemrend ezüst fokozatot, Árvízért Emlékérmet, volt az Építőipar Kiváló dolgozója, átvehette a Közlekedéstudományi Egyesület Jáky-díját és 2002-ben, nagy örömére, a sportban végzett tevékenységéért a Magyar Köztársaság Aranykeresztjét. Sikereit az örökölt géneknek tulajdonítja, no meg annak, hogy erőteljes közösségi alkat, nyílt, vitára mindig kész, de képes kompromisszumot is kötni és szeret a dolgok végére járni.
Feleségét, Kabdebó Márta Zsófia röntgenasszisztenst is Erdélyből hozta, ezerkilencszázhatvanötben kötöttek házasságot. Két gyermekük közül Attila ötszörös világbajnok öttusázó, jelenleg a CKM magazin főszerkesztője, Réka a Danone kommunikáció–marketing menedzsere. Kálnoki Kis Sándor huszonöt éve dolgozik a magyar öttusában mint versenybíró, hat éve a Magyar Öttusa Szakosztály társelnöke és ekként a MOB tagja, szabadidejében szimfonikus zenét hallgat szívesen.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Zubály Bertalan
Belinszky Béla
Jászfai Csaba
Pócsik Zoltán
Dr. Szép Béla
Farkas Adrienn
Földi Ferenc
Dr. Nagy Anna
Kovács Csaba
Kovács Miklós
Szikora Imre
Gubik László
Erdei Árpád
Dr. Horváth Rudolf és Dr. P...
Gere Sándor
Plószné dr. Sallai Margit
Rigó Zoltán
Dallosné Rozgonyi Mária
Bakó Sándor
Rusznák András
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése