Szikora Imre

Az informatikai központ vezetője,

Záhony

szszb_17-206_szikora_imre.jpgEmbermagasságú az az új számítógép, amely a MÁV Informatika Kft. Záhonyi Informatikai Központjának első emeletén található. Ennek a sokat tudó gépnek az értéke – a szoftverekkel együtt – meghaladja a 150 millió forintot. Az ár a laikusoknak is sokat mond. Az épületük bejáratánál látványos számítástechnikai szaküzlet van, bárki megcsodálhatja itt a technika vívmányait. A gép és a szaküzlet egyaránt a MÁV Informatika Kereskedelmi, Szolgáltató és Tanácsadó Kft. tulajdona.

A társaság központja Budapesten, a Déli pályaudvaron van, és az ország egész területén működik a kft. több mint 500 dolgozóval. Tevékenységük három nagy csoportra osztható: a személy- és áruszállítással kapcsolatos közlekedési üzletágra vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozó üzleti tanácsadó szolgálatra, valamint a műszaki ellátással, adatrögzítéssel és számítógép-üzemeltetéssel és elektronikus aláírás szolgáltatásával foglalkozó Ousoureing üzletágra.

Ehhez az üzletághoz tartoznak a regionális központok, amelyek egyike a Záhonyi Informatikai Központ. Záhonyban van a legnagyobb regionális egység, ahol hatvanöten dolgoznak, végeznek nagyon fontos munkát. Az alábbi írásnak talán ezt a címet is adhatnánk: A tintaceruzától az internetig. A vasút történetében mérföldkőnek számító első számítógép – 10 éves fejlesztési előkészítés után – Lengyelországból érkezett. Ezzel szolgálták ki a MÁV igényeit 8 éven keresztül. Később IBM-gépeket alkalmaztak, fokozatosan fejlesztve a Záhonyi Automatizált Információs Rendszert (ZAIR).

Említést érdemel, hogy 1996-ig csak a MÁV-ot szolgálták ki, annak egyik szolgálati egységeként. 1996-ban alakult kft.-vé, azóta bőven van civil szolgáltatás is. Megemlíthető, hogy a ZAIR-on kívül több kisebb cégnek helyi rendszereket is készítenek. A kisvárdai és a tornyospálcai általános iskola gépparkját is modernizálták. Számos rendezvényen előadásokat tartottak.

Külön bekezdést érdemel a záhonyi központ fő terméke a ZAIR. Lényege, hogy a vasúti folyamatok támogatása mellett, amely húsz éve szolgáltatásuk, a szállíttatók lekérdezhetik a saját adataikat, akár az interneten keresztül is. Az ukrán vasutak hatóránként adnak információkat elektronikus úton a záhonyiaknak, akik szintén hatóránként tájékoztatják az ukránokat. A záhonyi képernyőn lehet látni például egy térképet az ukrán vasúti hálózatról, ahonnan leolvashatók a Lvov irányából Záhony felé tartó széles nyomtávú kocsik adatai. Ez azt jelenti, hogy a MÁV országos hálózati szolgáltatásával együttesen Lvovtól Hegyeshalomig követni tudják a vasúti kocsikat és a szállított küldeményeket. A kft. ismertető írásából megtudható, hogy a szervezet többször átalakult, legutóbb 1996-ban.

Szakemberei több nagy rendszer kifejlesztésében vettek részt, melyek során széles körű tapasztalatokra tettek szert. Ők működtetik például a MÁV Rt. gazdaságirányítási információs rendszerét, amely Magyarország egyik legnagyobb racle Financials alapú információs rendszere. A kft.-ről jól szerkesztett, szép kivitelű bemutató prospektus készült. Az első oldalon szépen fogalmazott Dombai Ferenc vezérigazgató: „Felgyorsult világunkban nélkülözhetetlenek a vállalatok, intézmények számára a folyamatos fejlődéshez és a helyes út megtalálásához a korszerű informatika. Az információ a modern gazdasági és társasági élet kulcsfontosságú elemévé vált. Társaságunk azt a célt tűzte maga elé, hogy partnerei számára a kor kívánalmainak megfelelve, folyamatosan megújulva, stabil partnerként biztosítsa mindazon megoldásokat, melyek az üzleti életben a sikerhez vezető út biztos hátterét adják.”

Záhony térségében újabb logisztikai központot hoznak létre, bővülnek az ipari parkok, magyar–orosz vegyes vállalat kezdi meg működését, itt megy majd el a Trieszt–Moszkva közötti V. sz. közlekedési folyosó.

A Záhonyi Informatikai Központ vezetője Szikora Imre. Sokoldalú, tapasztalt, szimpatikus ember. Sokan ismerik és tisztelik a keleti régióban. A korszerű informatikai rendszer kifejlesztésén a kezdetek óta dolgozik. Átlátja a MÁV működését, sőt átlát az országhatáron túlra is – a szó átvitt és valódi értelmében is. A Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán végzett 1971-ben. Az egyetem elvégzése után Záhonyban kezdte a munkát, gyakornokként valamennyi szakszolgálatnál dolgozott. 1974-ben számítástechnikai szakmérnöki oklevelet szerzett.

Jelenlegi munkahelyén 1973-ban a ZAIR fejlesztésében dolgozott fejlesztőként, majd csoportvezetőként, később központvezető helyettes, majd 1989-ben központvezető lett. Munkáját több kitüntetéssel ismerték el. Munkasikereit a jó családi háttérnek is köszönheti. Felesége a MÁV orvosi rendelőjében dolgozik, a nagyobbik lánya egyetemet végzett geográfus és a Kiút Térségfejlesztő Egyesületnél dolgozik, a kisebb lánya gyógyszerésznek tanul a Debreceni Egyetemen. A közlekedés és a vasút szeretete máig megmaradt benne, hobbija a vasútmodellezés.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló